Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

1 time siden, Zippaznip skrev:

Trodde du ville kjøpe box new? 

 

Fin kikkert, kommer nok en del slik når 318i blir tilgjengelig :)

 

Hvem vil vel ikke ha nytt? Dog til rette pris, hvor det ikke er brukt over lang tid, så selvfølgelig gjør man et kjøp om det er mulig.

 

 

4 minutter siden, Aannerud skrev:

Tror du det? Jeg mener de har litt forskjellige egenskaper/bruks område.. Bytter ikke ut min 624i med 318i men kunne godt hatt begge;) 

Ja, uten å være noe merkverdig kyndig ( Mer det motsatte ) på området så vil jeg også tro det stemmer bra.
Kan ikke helt se for meg at 3-18 vil være like optimalt på det samme som 6-24 - Må gjerne korrigere meg her altså.
Tar jeg feil når jeg antar at 3-18 er mer beregnet for jakt?

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Aannerud skrev:

Tror du det? Jeg mener de har litt forskjellige egenskaper/bruks område.. Bytter ikke ut min 624i med 318i men kunne godt hatt begge;) 

 

 

Aannerud


Vanskelig å vite, men jeg tror kanskje en del syns 18 er nok og heller vil ha litt lavere tilgjengelig. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 318i tilgjengelig nå? Dog utenlandske forhandlere.
Her er jeg usikker på om det er reguleringer inne i bildet mtp. retikler osv?
Ser at det ligger til salg for 3,199$ hos et par forhandlere.

 

7 minutter siden, msteiro skrev:

Kan nok være det er litt mer PRS rettet...som alt annet på markedet om dagen ;) 

 

Viktigere å finne mål raskt enn å se kulehull i papp ettersom alt man skyter på er stål?

Da mtp. at man ikke må justere forstørring, men kan beholde den på en og samme imot en med høyere forstørring hvor man kanskje må gå ned litt?
Ment som spm. ikke påstand.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, msteiro skrev:

Kan nok være det er litt mer PRS rettet...som alt annet på markedet om dagen ;) 

 

Viktigere å finne mål raskt enn å se kulehull i papp ettersom alt man skyter på er stål?

Den har vel noen funksjoner som er fristende. bla roterende deksel for skyting mot anlegg slik at man ikke ufrivillig knepper. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Nordavind skrev:

Da mtp. at man ikke må justere forstørring, men kan beholde den på en og samme imot en med høyere forstørring hvor man kanskje må gå ned litt?
Ment som spm. ikke påstand.

 

Heller at man på stager med målveksling lettere kan finne neste mål med 3x enn 6x. Er jo en del som bruker et lite rødpunkt over kikkerten til det formålet.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Zippaznip skrev:

Den har vel noen funksjoner som er fristende. bla roterende deksel for skyting mot anlegg slik at man ikke ufrivillig knepper. 

Hæ? Er det virkelig en reel problemstilling?:o Jeg hadde kommet til å irritert meg grønn på det der "snurre hjulet" O.o :(

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

I PRS er det mye viktigere å se godt, og tydelig - finne rett gong fort - med stort synsfelt enn å se smådetaljer. Går en rundt og ser på siktene til folk, så står de på 8-12X.

 

Jeg har opplevd en haug ganger at siderattet på Saueren / Busk dioptret (men har rota det til med å skru feil vei flere ganger) er stilt på under bevegelse. Jeg har tilogmed stilt på det med håndbaken under ladegrep faktisk, men aldri på noen kikkert. . Likevel liker jeg SuBen som har lokk over. Under slik "dynamisk" skyting, hvor mye stiller en egentlig på sideskruen? Jeg rører den aldri i PRS. Eneste en oppnår er at en glemmer å nulle den før neste hold...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir handlet så snart søknad er innvilget, og kikkert har jeg fått lagt av til over helgen.
Apropos, så må man vel løpe å sjekke postkassen for en innvilget søknad! :D Får være optimist mens man tar kaffekoppen på en gåtur.

EDIT: Det ble altså med å være optimist litt til etter ett mislykket besøk i postkassa :P 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Søknad ble innvilget idag, samt penger på konto.
Så dette betyr godt med kjøp straks! :D
Men stusser litt på noe her, da jeg ikke har gått gjennom en slik ny søknad, eller metoden som blir brukt før.
Det spørres etter ref. nr som er forståelig, men det etterspørre også at det blir skrevet hvilken driftsenhet også.
Så da lurer jeg litt på, er det noen her som kunne fortalt meg det?
Står jo mye Trøndelag nedenfor, men er redd om jeg ikke skriver pent å pyntelig som sikkert onkel ønsker det, så står jeg fast?

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, M67 skrev:

Om søknaden er innvilget skal du vel ikke skrive en ting? Det skal selger gjøre.

 

K

De har endret format/metode.
Nå søker man uten å betale, når søknad er innvilget så får man brev i posten hvor det er påskrevet et kontonr man betaler inn til.
Der skal man i kommentarfeltet i nettbank skrive ref.nr samt driftsenhet.
Heldigivs var jeg litt smart å leste over pappiret 3-4 ganger etter kaffeinntak, da kom det frem tekst som tydeligvis var skrevet i så stor skrift at man ikke fikk det med seg før B|

Så nå er det lagt opp for en Kahles 624i gen3 som blir kjøpt brukt ila uken håper jeg.
Så blir det bestilt rifle m.m så snart jeg får selve papirene på retten til å kjøpe våpen, som jeg håper blir senest man/tir neste uke :) 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nå søker man uten å betale, når søknad er innvilget så får man brev i posten hvor det er påskrevet et kontonr man betaler inn til.
Der skal man i kommentarfeltet i nettbank skrive ref.nr samt driftsenhet.

Ja det er litt siden. Jeg har klart det minst et par ganger uten problemer - men jeg holder et nokså høyt basisnivå av kaffe, så det er er nok derfor det gikk bra... Det er tross alt ikke SÅ lenge siden vi gikk inn med søknaden, betalte og kom ut med innvilget søknad. Ting VAR bedre før.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja utifra det jeg forstår så er det vel en konsensus om at det var bedre før.
Men kan ikke annet enn å smile idag! :) 
Nå er det betalt, og har sendt mail til forhandler å etterspurt om dette er "nok" for oss å starte handel, eller om det må avventes på videre bekreftelse utover det som foreligger nå.
Så blir det værtfall veldig snart!
Litt uheldig var det at jeg ikke skulle få det før såpass sent på året, og gikk derfor glipp av noen stevner jeg skulle ønsket å være med på.
Men, det er da flere som gjenstår! :) 

Link to comment
Share on other sites

Han kunne dessverre ikke holde den av da det var usikkert om det ble sist uke eller denne uken jeg fikk penger.
Det grunnet i at det forelå forfall på nykikkert.
Han var veldig hyggelig å holdt den av enda han hadde bud inne på den, så kan ikke gjøre noe annet enn å berømme han for og gi meg tid.
Så veldig forståelig, men litt kjipt da det betyr 2000,- i utlegg.
Men som sagt, nå har det ordnet seg godt for meg - Så sitter med et smil ulikt det noen har sett før vil jeg tro, nesten litt redd det er permanent?!:o

Dog så fant jeg en annen som har en brukt, helt lik som jeg går for.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Da var kikkert samt montasje i hus! :D
Nå mangler bare børsa, men går fortsatt å venter på midlertidig våpenkort før der blir gjort endelig bestilling.. 
Vil legge ut flere bilder når alt er endelig satt sammen!
Kikkert blir nok tatt med til en børsemaker for å montere, da litt kyndig hjelp aldri skader.
Samt de får sett at alt blir riktig ellers også.

Gleden er stor idag! xD

IMG-7092.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel veldig indeviduelt, men bakgrunnen for denne påstanden stammer vel fra det militære som har en «aldri fingeren av avtrekkeren» filosofi.. jeg for min del syns det er mye bedre og ha venstre hånd på baksekken til henver tid for å holde meg på målet, å defor skru med avtrekks hånd.. Nå når du har kjøpt deg LW Nordavind har også Kahles sikret seg deg som "evig" kunde da de vel er eneste som leverer LW pdd. Og to kikkerter me forskjellig plassering av vind ratt er rimelig uaktuelt for de fleste vil jeg tro;) Smart Kahles😉 

 

Blir mye av det samme som Rafdal løpsmuffa som igrunn er en løsning på ett problem som ikke eksisterer, men du må kjøpe pipene dine av Rafdal i all fremtid..:p

 

 

 

Aannnerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Personlig syntes jeg det føltes rett for meg, har fiklet litt uten å montere på noe egeteid våpen.
Kan være det viser seg å være uegnet med tid, men da må jeg vel som har blitt nevnt tidligere - ta rundgangen gjennom optikk som alle andre hehe ;) 
Per nå er jeg svært fornøyd, og skal få kikkert montert å sjekket av børsemaker så snart børsa selv er i hus.
Ønsker ikke påberope meg ekspertevner innen dette, så da er en hjelpende hånd alltid velkommen :) 

Men utifra hva jeg har sett gjennom andre kikkerter opp mot Kahles, så skal man ikke se bort ifra at Kahles har meg som kunde resten av livet uansett ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Greia er vel små lette lekerifler ala HK/AR som en holder og bærer med høyre hånd på pistolgrepet (og ikke minst halvauto, så en slipper å ta ladegrep) = skru med venstre, samt folk som skyter KUN fra rest der rifla ligger dønn i ro og kjører avtrekk og patronhåndtering enkeltskudds som vil ha LW. Normale, eller "langholds" rifler er så tunge at du må holde dem nær tyngdepunktet = med venstre hånd, og altså skru med høyre, enten det er høyde eller side.

Samtidig skrur en jo av og til på parallaksen, og hvilken som er hvor spiller vel neppe den helt store rollen.

 

Samtidig vil jeg si til Nordavind - etter å ha prøvd å lære en nybegynner å lade en revolver effektivt (totalt uten hell) - generelt, ikke legg for mye vekt på hva som føles riktig første gang, det kan være temmelig tilfeldig, og veldig ineffektivt. Akkurat hvor du har siderattet er uansett ikke kritisk såvidt jeg kan forstå.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tar det med tiden som kommer, akkurat nå skal jeg fokusere på øving øving og mye mer øving :) 
Om det med tiden kommer frem at jeg må bytte? Ja da får jeg ta det når den tid kommer.
Idag er jeg ikke annet enn fornøyd med og ha gjort et kjøp av kvalitetskikkert, da det har tatt uhorvelig med tid for meg å komme igang.

Nå er neste stopp innom et par forhandlere for å se etter en billig brukt jaktbørse, bestille opp børse til LH/PRS, samt bestille meg 22lr omb. sett så jeg kan drive mengdeskyting :) 
Tror dette skal bli bra jeg.

Blir vel uansett med tiden å ta samme rundgang gjennom optikk som de fleste har gjort gjennom sin tid som skytter ;) 
Krysser fingrene for at det ikke skjer, men her tviler jeg vel egentlig på at fingrene klarer å holde seg krysset for evig og alltid.

Link to comment
Share on other sites

Tipper du blir stor fornøyd å alltid kommer til å holde deg til LW og CW tårn, etter litt skyting blir det håpløst med noe annet;) Dette er en vane sak mer enn noe annet!

 

Jeg gikk faktisk fra CW tårn til CCW tårn etter ca 1 år med CW, det var ingen lett overgang å nå kommer jeg aldri til å klare og gå tilbake! Men hele grunnen til

overgangen var å slippe begrensningene CW tårn gir, CCW leverer alle, CW leverer noen få å det finnes ingen billige alternativer:p 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg får bare ta tiden til gode å se.
Noe vanedyr er jeg ikke, så kan jo være en gang i fremtiden at man finner ut noe annet.
Men frem til det skjer, så bekymrer jeg meg overhodet ikke.
Har en knall kikkert, som nok helt sikkert vil være med meg i mange mange år fremover ( forhåpentligvis for pengboka sin del :P )

Nå sitter man egentlig å følger alt av jaktrifler til under 10 lapper, så håper på å finne noe bra brukt til under den prisen som duger godt til jakt.

Stiller et spm som er litt OT her men.
Når jeg nå sitter med våpensøknad i hånden, som er innvilget.
Per nå har jeg 3 innvilget søknader, hvor 1 vil gå til jaktbørse som jeg kunne tenkt meg og fått kjøpt før helga ( om mulig )
Kan jeg da dra å kjøpe våpenet, samt få det idag - så tar de og fyller ut, sender inn og til meg i etterkant.
Eller må jeg vente på at papirene skal ta sin evige rundgang i byråkratiet enda en gang?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Aannerud skrev:

 

Blir mye av det samme som Rafdal løpsmuffa som igrunn er en løsning på ett problem som ikke eksisterer, men du må kjøpe pipene dine av Rafdal i all fremtid..:p

 

 

Om en kommer over børsemaker (eller andre som tar seg betalt for å jobbe i dreiebenk) som ikke klarer å montere ei pipe i en sånn muffe bør en nok ikke sende noe slags oppdrag dit...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Jeffery skrev:

Når du har godkjent søknad så er det bare å plukke med seg børsa så fort du har betalt. Den blå gjenparten i søknaden skal du beholde, og den gjelder som våpenkort til du får det ordentlige våpenkortet.


Takker, da er det bare å lete seg fram til noe som er godt og lavt i pris :) 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Om en kommer over børsemaker (eller andre som tar seg betalt for å jobbe i dreiebenk) som ikke klarer å montere ei pipe i en sånn muffe bør en nok ikke sende noe slags oppdrag dit...

 

Det klarer nok de fleste, men hvorfor velge andre enn dem som har levert muffa? Tipper de fleste andre vil ha mer en Rafdal for den jobben, mer arbeid for en som ikke kjenner sydtemet eller har program klart, poenget var igrunn hvorfor det finnes og hvorfor de som leverer det har gode argumenter for hvorfor man trenger det;)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Aannerud skrev:

Dette er vel veldig indeviduelt, men bakgrunnen for denne påstanden stammer vel fra det militære som har en «aldri fingeren av avtrekkeren» filosofi.. jeg for min del syns det er mye bedre og ha venstre hånd på baksekken til henver tid for å holde meg på målet, å defor skru med avtrekks hånd..

Hvordan tror du de aller fleste løser bruk av parallakse med venstre hånd og fortsatt klarer å holde seg på målet? (Fasit*) Er det noe jeg bruker hyppig så er det parallaksen. Vindtårnet på høyre side får nesten alltid stå i fred. Vinden forandrer seg stort sett så fort at det nesten ikke nytter å skru, pluss at mye av vindvurderingen foregår mens man faktisk sikter på målet. Egentlig kunne vindtårnet hatt lokk på toppen for min del, og er kanskje den funksjonen på kikkerten som har minst betydning hvor den er plassert. Det jeg stort sett klikker på vindtårnet er spindrift, ofte bare for å holde det utenfor vindbedømmingen.

 

*De holder i rifla med høyre hånd

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvem de "aller fleste" er en gang jeg..;) Med kahlesen er det vaffal fritt frem hvordan man gjør det med parlaksen👌 På S&B min har jeg lokk over vind rattet og paralaksen på venstre side, det går fint det👍 Men kahlesen er mer optimal sånn jeg har pleid å gjøre det(det er igrunn den kikkerten jeg har laget meg metode med og) Hadde man kunet velge plassering av vind tårn hos alle kikkert leverandører hadde det kanskje stilt seg anderlsedes for meg og men å ha forskjellig plassering på tårnene fra kikkert til kikkert er helt uaktuelt! Allerede surra en god del med paralaksen mellom Kahlesen og s&b:p Godt den ikke får gjort så alt for mye ugang sammenlignet med å skru vind istede for paralakse😂

 

Uansett var poenget att å si att det ene og andre er idielt for høyre og venstre hendte når de er eneste kikkerten som tilbyr valget blir litt villedende.. Dette er en Personelig preferansen å de "aller fleste" har vind rattet på høyre side pdd. Så hva som er idielt må igrunn de "aller fleste" svare på å ikke Kahles;) 

 

For meg er det vaffal idielt å ha det på høyre side fordi det er der på den andre kikkerten min.. 

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Zippaznip skrev:

Blir nok bra dette, jeg ville imidlertid valgt en egen salokgbørse kontra 200str sette. Så kan du skyte begge på banen samtidig. 

Om det er genuint et godt valg, så vil jeg helt klart gjøre det.
Sparer jo fort 4,000kr på den løsningen.
Nå har jeg kun søknad godkjent for 22lr omb. settet da, og ikke noe egen salong.
Men ble fortalt at det å skyte med samme børse vil gi meg bedre ferdigheter når jeg går over til et større kaliber?
Da jeg er godt kjent med rifla.


Noen som har en formening om dette?

Men om det er muligheter for å gjøre om dette, så løper jeg til butikken å henter ut brevet før det blir sendt til Skytterkontoret.

EDIT : Ringte postkontoret å ba de holde igjen brevet til imorgen! Så får jeg avklart litt om dette :) 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Tenker også da at litt av poenget MITT værtfall forsvinner, da en del av grunnlaget for kjøp av en 200STR var nettopp det at jeg kunne ha flere kalibre i samme system.
Ser dog poenget med sparte penger, samt kan bruke det samtidig.

Om vi skal ta pro's/con's, er det noen som har noe input på det?


PS : Denne tråden må bli omdøpt til " Alt for gud og envær - gjeldende for grønnskaller " B|

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Om vi skal ta pro's/con's, er det noen som har noe input på det?

Litt erfaringsdata. Mange kjøper slik som du, og så blir de etterhvert lei av å bytte, samtidig som de kommer over det økonomisk, og de kjøper et kompletteringssett, som gjør 22-settet til ei komplett rifle. Vips to Sauere...

K

Link to comment
Share on other sites

Ja ser prisen på det vil være overkommelig når den tid skulle komme.
Dog anser jeg meg som heldig som ringte å ba dem holde brevet på vent til imorgen, da jeg har glemt bestillings skjema man må krysse av fra skytterkontoret O.o

Men rent teknisk, vil det være fordeler med å skyte med samme rifle? Isteden for å kjøpe en salong til rundt 3,000?
Lettere sagt, vil det forbedre evnene mine til det punktet hvor det er merkbart for meg selv?
Isåfall er det ikke noe spørsmål for min del, da jeg helt klart vil velge det som er riktig for fremgang.

Nå har jeg aldri vært i den posisjon at jeg må/vil bytte, som sier seg selv.
Men ser for meg at å bytte mens man er på banen, om det skulle være behov - Ikke byr på en alt for lang kaffepause? Skal vel ta bare minutter når man har gjort det noen gang utifra hva jeg har hørt ( også sett noen snutter )

Link to comment
Share on other sites

En salong til 3000 er ofte kjipe greier på alle måter :( om målet er å trene langhold. Om du blir bedre av å trene med et .22 sett i samme rifle kontra noe helt annet i .22 er kanskje en annen sak. Ergonomien blir i hvert fall den samme 9_9.

Der er fort gjort å bytte mellom 6,5 og .22, men som M67 sier du kommer til å gå lei fort. (Og frustrert når du mister magasinutløserdeler som går i et med betonggulv xD)

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Bly skrev:

Og frustrert når du mister magasinutløserdeler som går i et med betonggulv xD

Haha ja kan se for meg surtrynet dukker opp i det tilfellet :P 
Nå har jeg gått til anskaffelse av matte som alt blir gjort på, så forhåpentligvis ( om jeg går for settet ) skjer det ikke, men får vel uansett kjøpe inn noen ekstra deler.

 

 

2 minutter siden, Zippaznip skrev:

Begge har vel sine fordeler. Du tenker å holde deg til en kikkert uansett ombygging/egen salong?

Ja, ser ikke for meg at jeg kjøper 3 kikkerter nei.
Nå har jeg kjøpt en Kahles, og der blir nok kjøpt inn enda en om det ikke er en brukt børse der ute med en grei kikkert til salgs.
Så noe 3 kikkert, nei det ville det ikke blitt. Da ville jeg nok flyttet en av kikkertene.

 

 

Akkurat nå, M67 skrev:

Helt uten tvil. JA!

 

K

Ja da er vel egentlig svaret ganske lett, om dette skulle være tilfellet.
Men siden jeg er så godt igang.

Om man skal dra fram noen positive sider ved kjøp av en salong, altså uansett retning.
Hva ville disse vært?
Har sett litt på Ruger 10/22 Takedown Lite 22 LR STD, prøvd å kikket litt på bruktmarkedet.
Men den er vel relativt ny, så liten sannsynlighet for at der er noen ( Eller tar jeg feil her? )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...