Jump to content

Nordavind

Recommended Posts

Hei, jeg er da som navnet sier Nordavind :)

Jeg er svært ny innen mye av dette, så ha litt tålmodighet om jeg spør mye her hehe.

Per dags dato er jeg ikke eier av våpen, dog har jeg skutt litt opp gjennom tidene samt vært på litt jakt.
Nå blir det første sesongen hvor jeg eier rifle og skal være med på storviltslag, så blir kjempespennende! MYYYE trening på bane fremover, for å forsikre seg om og ikke stille med halvhjerta ferdigheter!
Ser jo at det for vær dag dukker opp mer og mer informasjon fra alle kanter, og da spesielt fra noen utrolig kompetente og hyggelige kammerater her inne :) 
Så har med årene ønsket å starte opp med enkelte grener innenfor skyting utenom jakt, men har desverre ikke hatt økonomi som er god nok til å forsvare et komplett kjøp av alt som skulle være av behov.
Men NÅ har dagen kommet, NÅ er det min tur til å få være med på dette eventyret!
Og jeg må si, jeg ser frem til det så utrolig mye, det skal bli en spennende reise hvor man erverver seg både nye venner, bekjente, kunnskap og ikke minst opplevelsen og sammholdet innenfor miljøet.

Når der kommer til mine ferdigheter, så vil jeg nok tro at dere alle er sikret og ikke komme på sisteplass på de førstkommende stevnene jeg skal være med på ;) 
Men dette er da noe av det morsomme med det, jeg får observere alle dere kompetente skyttere - plukke ut det jeg ser funker, og lete etter noe som funker selv, samtidig som jeg innhenter råd o.l
Ser på dette som en skikkelig utfordring som jeg skal ta på strak arm, hvor der helt sikkert vil bli både knall og fall ( Da ikke tiltenkt sikkerhet, da denne stilles over alt annet!! )
Men mer som i at det blir nok et par smil og litt latter fra de rundt meg når jeg smiler å spør litt hehe, men håper da at folk tar dette som et kompliment, da jeg rett og slett har ingenting annet enn respekt for dere kyndige.
Å håper dere syns det er like moro å dele kunnnskap, som jeg syns det er moro å erverve kunnskap :) 

Jeg er svært pratsom av meg, så jeg bruker å si til folk - Prater jeg for mye? Ja bare be meg om å stapp en sokk i kjeften! ;) 
Kan vel påstås at jeg er i den fasen hvor alt er nytt og kult, men hvem var vel ikke der når man var ny innen dette? Vil tro de fleste værtfall.

Vil gjerne takke mange av dere på kammeret her for å ta dere tid til å dele kunnskapene deres, samt være tålmodig da dere alle sikkert har hørt disse spørsmålene 100'vis av ganger før.

Spesielt vil jeg takke @M67 for og ha tatt seg !meeget! så tid til å dele både kunnskap innen det tekniske, samt øvelser og så mangt!
Dette var noe som virkelig sparket fart i tankene mine her.
Har sikkert sagt takk mange ganger, men atter en gang - Takk! :) 

Håper alle måtte få en like varm velkomst som meg, og kunne få tilgang på den enorme mengden kunnskap som finnes blant medlemmene her inne.

Må si jeg har fått en veldig varm velkomst føler jeg, hvor det har vært _lite_ til i _ingen_ grad noe negativitet ovenfor meg når det er blitt spurt om noe som kanskje for enkelte virker veldig selvforklart.
Eneste jeg kan si er vel, at digresjoner er noe som er kjært her på kammeret - Men det tar jeg bare med positivitet og en god dose humor etter å ha lest godt og nøye gjennom mange tråder hehe!

Litt om meg personlig?
Er da snart 30 år, så enda ikke helt tørr bak øra i forhold til andre her inne ;) 
Holder til i Trondheim, men er opprinnelig fra Narvik - Kaller det plassen å bo for de som har for mye optimisme i værdagen, kan jo tolke den som du vil hehe.

Ikke vær redd for å si hei, da jeg svært sjelden biter.

Håper å prate/møte mange av dere med tiden som kommer! :) 

Mvh
G.E

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Dette var noe som virkelig sparket fart i tankene mine her.
Har sikkert sagt takk mange ganger, men atter en gang - Takk!

Takk tilbake.

Jeg prøver alltid å hjelpe folk i gang med skyting, og jeg gleder meg til å se din tråd om at du har kommet igang med skyting og jakting, og til at du gjør deg opp egne meninger. Jeg svarer på slike spørsmål hver dag omtrent, her, på FB, og IRL, Noen ganger bregynner folk å skyte, og det er gøy, spesielt når de blir gode. Noen ganger kommer de for å spørre om igjen, eller mer, og noen ganger kommer de igjen igjen... Jeg begynner å kjenne en del typer, jeg tar feil noen ganger, men noen ganger kan min forutinntatthet ødelegge for folk også, Og noen må spørre om det samme i 5-6 år før de kommer igang, noen ganger kommer aldri folk i gang - og noen ganger finner de ut at skyting ikke var noe for dem. Skyting er nok ikke for alle. Jeg tror forresten at du tenker som en skytter, Fokus - som kan bli til innsats, sånne folk klarer ofte å konsentrere seg også, og det er ikke dumt når en skal treffe noe.

Et sted i Tubbs "The Rifle Shooter" skriver han om det å få tatt avtrekk når alt er bra nok; "You cannot stare a ten into an eleven". Det gjelder ellers i livet, og i arbeidslivet likeså, på et tidspunkt må du slippe planleggingsstadiet, på et tidspunkt blir ikke sluttresultatet bedre om du planlegger og undersøker mer, du bare utsetter, øker forventningene, og reduserer sannsynligheten for at du faktisk kommer i gang.

 

For alle praktiske formål har du fått de råd du trenger, kjøp deg en Sauer, en Kahles eller hva som helst, det bare DU som kan si om DU liker den bedre enn IOR, March, eller wtf. Men kjøp NOE, og begynn å skyt. Du kommer til å endre uansett etterhvert.

Jeg har bygd om 3 rifler i dag, med andre løp, og andre kikkerter. Har tenkt over om jeg skulle selge Lille Marchen lenge, men etter å ha hevet Hansen 702en til skuldra med den på noen ganger, ikke FAEN.. Noen ganger finner en noe en bare liker, men man forandrer ting, og det nytter ikke å spørre andre om hva du liker (hva sier du @KnuteriK).

Begynn å skyt. Kom deg på banen. Og kjøp "The Rifle Shooter", kjøp "Prone and Long Range Shooting av Nancy Tomkins", "Handloading" og "Top Grade Ammo" av Zediker, og kjøp "Applied Ballistics for Long Range Shooting", og les dem - mens du skyter, og spør underveis. Men det er grenser for hvor mye mer du får ut av å stille nesten samme spørsmål om igjen her på Kammeret ;)

Jeg håper jeg klarer å karre meg på Kammersmellen og jeg håper at du har noe å skyte med da - eller at jeg ser deg på et annet arrangement, stevne eller treningsleir - LS er jo rett ved deg i år - hiv deg med!

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja må si jeg ble overveldet av all hjelpen jeg fikk, utrolig moro når det er sånn :) 
Du har nok rett i at jeg kanskje er litt " undersøke undersøke undersøke " - Og det er nok helt sikkert som du sier, ikke bra i lengden.

Til vanlig er jeg vel det man kan si, en som handler sikkert - og det er vel kanskje ikke den beste egenskapen å overføre hit, når der er så mangt og mye som kan være nettopp noe for meg ( og pengboka skriker etter å bli slankere )
Er nok som du sier, når pengene kommer på konto - løp å kjøp!! Så er det bare å trene trene lese trene lese til krampa tar meg.


Nå har jeg forsåvidt gjort meg opp en rifle med stokk, tofot og ellers som du så i pakken jeg framla, selv om noe småendringer skjer hva gjelder dilldall som ikke er nødvendig.
Det eneste som er litt vingling på akkurat nå er optikk, har vel fått litt for meg at når man først har kjøpt èn så skifter man aldri hehe.
Det eneste som utsetter kjøpet, er dessverre at overtagelse av solgt eiendom har ikke blitt gjennomført - samt tingretten skal vel ta sine runder med kaffe, te og kaker før man får en endelig konklusjon og utbetaling.
Så ut ifra hva jeg er blitt fortalt av juristen, skal pengene være på konto i mars måned, men nå merker jeg vel ikke at de er på konto før de forsvinner ut igjen.

Se der, kom jo enda mer hjelp/tips/råd om bøker, knall! Notert ned.
Ja nå har jeg masa fælt på kamerater rundt her, og viser seg at jeg har vist en som allerede er standplassleder på DFS her.
Så han skal jeg forhåpentligvis klart å drassa med meg med tilbud om litt gratis ammunisjon får å smelle nedover banen selv også.

Har pratet med en kompis nå ( samme som nevnt tidligere ) som forhåpentligvis blir med på kammersmellen, han viste værtfall interesse for det.
Om alt går i boks, så skal jeg nok absolutt komme meg dit. 
Skal gjøre så godt jeg overhodet kan for å komme meg rundt, om ikke for å nødvendigvis skyte best, så for det sosiale samt det å lære.
Så lager jeg som sagt en slem kaffe ;) vafflene kan være mystisk forsvinner da, har vel hendt et par ganger tidligere.

Nå har jeg fått masse lesestoff som jeg kan sitte med frem til børsa er i hus, og forhåpentligvis er det noe jeg kan låne i mellomtiden også på banen.
Så nå på lørdag, da er det opp på banen for å ta de første og sikkert viktigste stegene.

Er like før jeg hopper ut av stolen i iver! :D 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...