Jump to content

Bøye plaststokk?


Recommended Posts

Hei.

 

Har en Tikka T3 Lite SS som jeg har montert på åpne sikter. I den sammenheng kunne jeg trengt litt cast off.

Jeg vurderer å prøve å forsiktig varme opp kolbehalsen med varmluftpistol og bøye den. Koster ikke allverden å skaffe ny om det går galt, men greit å høre eventuelle erfaringer på forhånd.

Noen?

 

Mvh

Magnus Vassbotn

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha studert stokken til T3 spesielt gjetter jeg på at den er fylt med polyuretanskum eller lignende som ikke vil kunne myknes og resettes med temperatur. Dette vil kunne gi deg noen småproblemer...

Ønsker du allikevel å prøve, vil jeg tro at du kommer best utav det ved å spenne stokken opp i den fasongen du vil ha ved hjelp av tvinger o.l. FØR du begynner å varme. Dermed vil oppvarmingen kun frigjøre spenningen og du vil mye lettere se hvor du skal varme. Sørg for at du har plass til å varme rundt hele området, og ikke vær redd for å vente lenge nok på at det er skikkelig nedkjølt før du løsner jiggen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips!

Et eller annet kommer jeg til å gjøre uansett, så om fabrikkstokken ryker med i forsøket får det så være. Jeg vil at ei rifle med åpne sikter skal sitte like bra som ei hagle, da hensikten er kjappe skudd på korte og moderate hold. Har bygget opp og høvlet til en Marlin lever action med trestokk, som nå sitter spot on, og kjenner irritasjonen melde seg hver gang jeg legger an tikkaen og må kompensere for manglende cast off.

 

Et alternativ er å sage ut et stykke og støpe litt, for så å kopiere systemet til Merkel RX Helix e.l. Der er justering i side også. Men vil helst at kolbekappa og kolben i sin helhet skal følge cast off-en, så tror jeg prøver å bøye.

 

M

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er eksperimentet gjennomført og høyst vellykket!

Jeg lagde en enkel jigg av en 2x4, en liten utskåret planke og noen tvinger. Prøvde først å legge inn 6 mm oppe og 9 mm nede (litt kanting), men den kom litt tilbake etter nedkjøling og frigjøring, så jeg tok en ny runde med 4-5 mm ekstra, og da kom den tilbake til ønsket cast off/ kanting.

Plasten viste seg å være full av glassfiber, som kom fram i dagen da jeg varmet opp. Dette smurte jeg inn med epoxylim ala araldit, og stokken var vel strengt tatt lile sterk igjen (ingen synlige tegn til gjenneomsmelting inne i kolbehalsen).

Men da cast-offen kom til, ble stokken indirekte litt lavere også. Jeg bestemte meg derfor selvsagt for å bygge den opp til passelig høyde. Dette kunne selvsagt vært gjort enkelt med glassfibersparkel eller epoxysparkel, men jeg bestemte meg for å også lage kinnstykke. Dette laget jeg av byggskum, glassfiber og epoxy, og lagde kolbekammen også av dette. De siste par millimeterne bygde jeg opp med epoxysparkel, slik at jeg lett skal kunne slipe den ned igjen om ønskelig.

Oppbygging av kolbekammen, fremst på kolben, forsterket cast-offen en del pga vinkelen, så mulig jeg sparkler meg tilbake en millimeter eller to. Dette får tiden vise.

 

Uansett så synes stokken å passe som ei gohagle, og siktet er stort sett spot on umiddelbart, uten fikling. Akkurat slin det skal være. 🍻

 

Bilder følger

20180204_181759.jpg

20180204_183159.jpg

20180204_183242.jpg

20180204_183258.jpg

20180204_183318.jpg

20180204_200417.jpg

20180204_200535.jpg

20180204_204430.jpg

20180204_203919.jpg

20180204_203945.jpg

20180204_205410.jpg

20180204_210036.jpg

20180204_210108.jpg

20180205_204550.jpg

20180205_204603.jpg

20180205_204623.jpg

20180205_232806.jpg

20180206_082716.jpg

20180206_083336.jpg

20180206_194545.jpg

20180206_194559.jpg

20180206_194614.jpg

20180206_194625.jpg

20180206_195856.jpg

20180206_205029.jpg

20180206_205056.jpg

20180206_211137.jpg

20180207_195917.jpg

20180207_195923.jpg

20180207_195930.jpg

20180207_221709.jpg

20180207_221715.jpg

20180208_165935.jpg

20180208_165942.jpg

20180208_165951.jpg

20180208_165956.jpg

20180208_223407.jpg

20180208_223414.jpg

20180208_223433.jpg

20180208_223510.jpg

20180208_223542.jpg

20180208_223627.jpg

20180208_223718.jpg

20180208_223821.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Det bør også nevnes at jeg hadde en nesten bombesikker backup-plan før jeg begynte på prosjektet.

I tilfelle hele kolbehalsen ble deformert av varmen, eller ikke reagerte i det hele tatt, var planen å bare spenne stokken opp i jiggen og kappe kolbehalsen halvveis av, og deretter forsterke med glassfiber, epoxy og sparkel.

I tillegg hadde jeg en ny stokk på hånd om alt bare ble rot.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se. Tubelimen syntes å hefte veldig bra, men litt mer usikker på støpe-epoxyen. Som du ser på bildene pusset jeg plasten med grovt sandpapir før jeg begynte, og der sitter det betydelig bedre enn der jeg sølte utenfor det pussede området.

Men neste gang kommer jeg i tillegg til å først legge en film av tubelim, som jeg deretter kan pusse ned og bygge videre på. Evt bare bruke tubelim hele veien. Har gjort dette med stort hell med div seilbrett-reperasjoner. Bare litt mer arbeid å få den inn i duken pga viskositeten. Men så er den også bedre til å få duken til å holde seg inntil vanskelige former ala kanten på kinnstykket.

Epoxy-resin for støping kan også være veldig vanskelig å oppdrive, så tubelim er ofte eneste alternativ for mange.

Og for de som ikke er klar over det: Polyester-resin spiser opp div isopor og skumtyper, så om man skal bruke det, må man ha rett type skum. Usikker på hva dette er slags, men i fastform isopor, er vel xps motstandsdyktig mot polyester.

Edited by magnus vassbotn
Link to comment
Share on other sites

Det er jo synd at det er så vanskelig å få festa noe på de "plastkolbene". De er i utgangspunktet veldig lett i forhold til styrke, så på mange måter er de veldig praktisk helt til man får behov for å modifisere fasongen.

 

Jeg har begynt å lure på hvordan de lager carbonlight stokken? Så kom jeg over denne youtuben;

https://www.youtube.com/watch?v=_njxa8WRBKI&feature=share se 0:25 sek inn i filmen!

Her trer de en karbonstrømpe over hele stokken, noe jeg har mistenkt lenge, siden mønsteret i duken er så ujevn. Det store spørsmålet er hva som befinner seg under? Kan de ha laget en mould injection med karbonfiber og en eller annen resin?

 

Uansett kanskje en strømpe er tingen til ditt prosjekt?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, magnus vassbotn skrev:

Brukte varmluftpistol.

Jeg gjetter på at den har vært altfor varm. I slike prosjekter som dette er det nesten umulig å være tålmodig nok.

Plast leder varme utrolig dårlig samtidig som temperaturvinduet er lite. Dermed er det lett å varme altfor mye mens man venter på at det skal bli varmt nok gjennom.

Det kan faktisk ofte være bedre med en hårføner...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert verdt å prøve hårføner, men vifteovn tror jeg blir for svakt. Jeg vil anta at plasten må oppnå en viss temperatur for å være i stand til å endre fasong. Sannsynligvis må den være helt på grensen til å smelte for at man skal få en permanent endring av fasong (dette temperaturvinduet som Ratel nevner).

Den som er tålmodig kan nok med fordel prøve seg fram mer gradvis enn det jeg gjorde. Tålmodighet er IKKE min sterkeste side. 🤔

En ting som trolig er en fordel med at kolbehalsen ikke er helt gjennomvarmet, er at man løper mindre risiko for svekkelse av plasten på innsiden av kolbehalsen dersom ting brått skulle bli litt for varmt.

Men alt i alt er nok lengre tid og mindre varme mer safe.

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver tubelim, mener du araldit?

Og brukte du vanlig glassfibermatte for epoksy eller fin duk?

 

Usikker hvor dette temperatur vinduet ligger, men kan det være et alternativ å koke det? Skal jo tåle en del varme, men kanskje 100 grader gjennomgående er nok til å forme permanent...

 

Har nettopp hatt et lignende prøveprosjekt med salongriflen, ingen bøying, men litt forming av stokken. Ble jo ikke i nærheten så strøkent som din metode.

 

Jeg bruke glassfibersparkel på grovpusset flate, og det satt som bare det. Men veier en del, så tenker en god mellomting er Free Form Air, epoksymasse med lettvektsfiller ferdig blandet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, araldit eller tilsvarende. På min står det bare Epoxy.

 

Jeg brukte biaxial 600 gram matte. Ble litt i groveste laget med tanke på å bøye rundt kantene. 2 lag med 200 gram biaxial ville nok vært ypperlig, men matte funker sikkert også bra. Vevet duk vil garantert bli problematisk å legge rundt kantene, uansett hvor fin den er.

 

Ser for meg at polyesterbasert glassfibersparkel hefter bra. Veldig greit om man bare skal bygge opp kolbekammen litt. Men den blandingen du foreslår er sikkert ikke dum.

 

Har ikke peiling på temperatur i grader. Kanskje Ratel vet spesifikt?

 

Kom gjerne med bilder av prosjektet ditt!

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva slags plast som er brukt, men gjetter på at det er en polyetylen eller mest sannsynlig polypropylen. Dette er plasttyper som er solide og billige. Typisk "bøtteplast". For å forme disse må man over 150 grader, så koking går ikke.

Styrken svekkes ikke ved oppvarming og nedkjøling medmindre man kommer så høyt i temp at plasten begynner å brytes ned. Det gjør at forming termisk er forholdsvis enkelt slik som det er gjort her med unntak av tålmodig oppvarming som jeg skrev tidligere.

All form for vedheft av lim eller lakk er dog en utfordring på disse plasttyper. Industrielt går de for å være ikke limbare... Man kan allikevel lykkes, men rubbing med sandpapir er et must. Man må dog lime innen 24 timer, eller så er man tilbake igjen. En kjapp behandling med en propanflamme gjør forresten samme jobben som sandpapir.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker, Ratel. Nyttig info. Om alt faller fullstendig fra hverandre etter hvert, lager jeg bare en slags ny stokk av enten laminat eller xps/ glassfiber.

 

Msteiro, prosjektet ditt er helt etter min smak. Så lenge det sitter fint og ikke faller fra hverandre, er det ikke så nøye med finishen. Går jo uansett an å perfeksjonere det med mer epoxysparkel etterhvert som du oppdager ting som irriterer deg.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ratel skrev:

Nå vet ikke jeg hva slags plast som er brukt, men gjetter på at det er en polyetylen eller mest sannsynlig polypropylen. Dette er plasttyper som er solide og billige. Typisk "bøtteplast". For å forme disse må man over 150 grader, så koking går ikke.

 

mtp resirkulering så er jo det meste av plastdeler merket på en eller annen måte med type.  Men ikke sjekket stokkene mine om de har noe innvendig merking

 

ellers kan epoxy resin og tilbehør feks kjøpes her :  https://www.westsystem.no/m/369/west-system-epoxy

Link to comment
Share on other sites

Stokken på jaktrifler er en mye hardere plasttype enn den på salongen, der salongen er mer myk og "seig" er jaktstokken mer porøs, mistenker at det hefter bedre der. Fikk tips om å våtslipe epoksy inn i stokken, tror det kan være en god måte å få første lag med heft.

Link to comment
Share on other sites

Har en savage 110 med "mykplast" stokk, den på rem ADLen min føles mye stivere ja.   Og så kan det jo være tilsatt noen slags form for "armering" også for å øke stivheten.  

Våtslipe med epoxy funker visst også bra om man skal ha vedheft til feks alu eller rustfritt stål 

Edited by ivara
Link to comment
Share on other sites

Med inspirasjon i skumbruken her, kan det være en ok metode å skjære ut små ruter i divinycell/bonocell og lime de på det våtslipte laget epoxy, så sparkle over. Da vil man få en ganske lett og stiv kjerne, samtidig som man kan holde seg til lim og sparkel, uten nødvendigvis behov for glassfiber. I forhold til mitt forsøk vil det kanskje gjøre at man har mer nøyaktig kontroll over utformingen.

 

Hvordan er divinycell/bonecell å pusse til? Rasp og tapetkniv, eller noe annet?

 

Hvis man skal legge til litt cast-off (på hodeplasseringen) samtidig som man skal heve kinnstøtten, trenger man da bare bygge med skum på høyre side av stokken.

Link to comment
Share on other sites

Synes planen høres gangbar ut. Har ikke jobbet med divinycell, men vil tro at grovt sandpapir funker bra?

Selv bruker je vinkelsliper med lamellskive til alt av tre og glassfiber. Veldig fint om du bygger opp tykt med glassfibersparkel. Man kan lage ganske nøyaktige former i litt hardere materialer. Knivskaft og kolber of slikt går helt fint, og ti ganger kjappere enn rasp og slikt.

 

Når det gjelder å bygge ut til ene siden, har jeg gjort dette med stort hell på et par-tre trestokker til åpne sikter som skal sitte spot on. Funker temmelig bra, men den helt perfekte haglefølelsen får man bare med full cast off.

 

Under ei bøylerifle (formet med vinkelsliper og lamellskive).

20180211_192625.jpg

20180211_192641.jpg

20180211_192717.jpg

20180211_192737.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...