Jump to content

Eie AG3?


Mausertrynet

Recommended Posts

Er det på noe mulig vis lovlig for privat person å eie våpen av type AG3, å da tenker jeg selvfølgelig på en semiautomatisk en. Kan man for eksempel få tak i en om man er aktiv i en klubb? 

 

Vet man har lov til å eie eldre militære semiauto våpen som for eksempel m1 garand, US karabin O.S.V.... Burde vel da vere lov å eie halvautomatisk AG3 også, forde om eg fortsatt ser at det ikke kan helt sammenlignes^_^

Link to comment
Share on other sites

Som E.M. skriver finnes HK91 rundt omkring, men det er en del år siden disse ble fjernet fra godkjentlista over våpen som kan innvilges kjøpt til sportsskyting. 

 

HK91 og SLK (M1 Carbine/US-karabin) stiller likt i og med at de fortsatt kan eies lovlig, men videresalg er i praksis umulig. Det ligger en FN FAL på Finn.no (som har lugget der lenge under navnet "Farique Nat." (sic)). Den er i likhet med de to andre nevnte våpnene lovlige å ha og bruke, men ikke mulige å selge videre (og følgelig ikke mulige å kjøpe).

Link to comment
Share on other sites

Aaserud AS, katalog nr.18 år 90/91, denne tiden er forbi:

Som tidligere nevnt kjenner jeg en med en SKS Simonov i 7,62x39 som vi skal sparke liv i, ligger i startgropen for å begynne å lade og teste ut. En må hygge seg mens en kan og har tilgang. Ellers kjenner jeg en med en slik G3 (AG-3) som er fanget i hans erverv så lenge det går. 

SCAN0028.JPG

Aaserud 90.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et savn å kikke på kataloger med "depotskrot" så har jeg en del fra Aaserud og Arsenalet på Hamar liggende. Mye snadder. Jeg har også litt fra Hege i Tyskland. Jeg har handlet fra alle nevnte tre. Jeg kan sikkert scanne litt en ledig kveld og legge ut en egen tråd med depotlukt og støv9_9

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte "A" og "E" i Aaserudkatalogen. "A" var ny/ubrukt HK G3 og "E" var ubrukt M14 produsert av Winchester. G3'en gikk desidert best.

 

Solgte begge disse men rakk heldigvis å få meg en erstatning for "A" rett før døra stengte. M14 savner jeg ikke.

 

Her er M14 med S&B 6x42 fra NM149 i godt selskap med HV i Avgrunnsdalen på Hurum på 80-tallet:

 

 

Avgrunnsdalen1988.JPG

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nei, det var G3. Omstilleren til full auto var deaktivert men avtrekket fra AG'en jeg hadde i HV gikk selvsagt rett inn i G3 underbeslaget. Rifla var også stemplet G3.

 

Gamle Hajek i Trøndelag solgte noe som liknet på HK41 med G3 underbeslag hvor velgeren kun gikk til halvauto men med hengselpinne. Desse var nesten helt umerkede. Hvor de var laget visste hverken han eller jeg. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Torf skrev:

Her er M14 med S&B 6x42 fra NM149 i godt selskap med HV i Avgrunnsdalen på Hurum på 80-tallet:

 

 

Det har vært skutt med mye morsomt, i Avgrunnsdalen. :)  Både div. MPer og MGer. Var der flere ganger, både på 70- og 80 tallet. Vi hadde vel også et Mangnumfelt stevne der på 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Danskenes G3er er for meg et kav å forstå, det er så mange forskjellige typer under samme navn. Så vidt jeg forstår var det med to omstillere til hver rifle - en for kun halvauto og en for begge deler. Den man ikke brukte ble oppbevart inni grepsstykket/underbeslaget. Det står noe om det i boka til A. Antonsen om AG3 men jeg har ikke anledning til å finne den frem nu.

 

@Chiefen.v-2 Var mer tenkt hendelse enn konkret artikkel. Når man ser hva VG, AP, DB, Nett"avisen" m.fl. skriver om når de først skal "ta" jegere og skyttere er det ganske trivielle saker ift. hva man kunne finne på samlerbutikker for ikke så alt for lenge siden. I Rogaland er det vel mange som har hørt om den berømte Kongo-FALen 9_9

 

Edit: 

 

Dansk G3 hadde en ekstra, egen halvautomomstiller, lik den HVU har på sine AG3. HVU sine er rødmalte, danskenes utgave er grønnmalte, og de ble oppbevart baki avtrekkerhuset. Når man skulle bytte fra vanlig omstiller til halvauto eller omvendt tok man grepsstykket av, byttet omstiller, og satt den man bytta ut inn i avtrekkethuset.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes fortsatt ting der ute, disse har jeg hatt gleden av å fått prøve i forbindelse med en uformell avslutning  på et stevne.

Det begynner å bli noen år siden, jeg antar at riflene her befinner seg i beste velgående i et privat våpenskap et eller annet sted i landet.

SCAN0029.JPG

Vet.6.JPG

Vet.7.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min beste jakt og skytterkompis, fra barndommen til hans plutselige død for noen få år siden, hadde samlerlisens "begrenset" til tyske stormgeværer.. Han hadde MP41(ble godtatt), MP43, MP43/1, MP44 og STG44. Alle ble luftet mye i Avgrunnsdalen.

 

Arsenalet på Hamar hadde også mye gøy. Boys antitankrifle i nystand til 2500.- på slutten av 70-tallet (trur eg). Hadde ikke plass på gutterommet hjemme til denne dessverre.  Husk, det var 16-års aldersgrense på slikt den gangen :-) De solgte også 20mm mk som kom fra svenske Tunnan jagerfly. Tror også jeg så en Flak 38 der..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Knut Bakke på Hamar er en historie for seg selv :D

Nå kommer sikkert moderator med OT-pisken, men jeg legger ut deler av katalogen hans på "Samlervåpen" i morgen. Her fikk man kjøpt portretter av tyske soldater og torpedopropeller, samt mye halvautovåpen som i dag ville gitt Politidirektoratet hjerteinfarkt og spasmer i korridorene. Knut Bakke var medlem i "Norsk Primusunion".  De kjørte rundt i gamle motorsykler/mopeder kledd i lær og skinnhjelm med tut. Dette gjorde de i sprengkulde og overnattet i telt med primus. Det var strenge regler for hva slags primus som var godkjent, dagens utstyr hadde sikkert medført til at medlemmet hadde blitt ekskludert, lyst i bann. 

 

Jeg scanner noen sider fra katalogen i morgen på Samlervåpen.:lol:

SCAN0031.JPG

SCAN0030.JPG

Knut Bakke på sykkel, fra katalogen hans.

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

OT-pisk følger:

 

Vel, egentlig ikke. Men det er mye lettere for søkemotoren sin skyld hvis du lager en ny tråd som for eksempel heter "Norske våpenkataloger".

Da kan flere bidra, og vi kan lage et lite kartotek.

 

En annen tanke i disse ulvetider er jo de utrolig mange drap og massedrap begått i Norge i moderne tid med alt det vi ser i disse katalogene....:roll:

Link to comment
Share on other sites

38 cm, 15 tommer, var vanlig kaliber for slagskip. Litt upraktisk i asfaltjungelen, men absolutt brukbart, hvis de man ikke kan skrive etnisiteten til, skal forhandle om salgssteder for diverse festtilbehør.

 

"Flak 38", standardutrustningen for tysk luftvern under WWII, brukte kaliber 20 x 138 mm. Oppsatt som firling er den lett å smugle med seg gjennom sikkerhetskontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Eie en AG3? Folk har kjøpt MG-34 her i landet:

Som nevnt fra @Olesøn så lager vi en tråd for Norske Kataloger i "Samlervåpen". Gamle annonser og kataloger bør vi kunne samle inn der.

Grunnen til at jeg legger ut to sider her nå fra Arsenalet er for å sjekke kvaliteten på scanningen, jeg må redigere litt for å få frem litt kontraster. Originalen har noen dårlige kontraster. Det som slår meg når jeg ser denne katalogen er hvor mye som har endret seg i norsk våpenlov og praksis. Det kommer 24 -26 sider fra dette praktverket i morgen 24.01. 2018, er du interessert vil du få hakaslepp:D

S 8.JPG

S 22.JPG

Jeg ser det må gjøres litt i redigering av kontraster og lys. 

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Å bli våpensamler fordrer i dag medlemsskap i enten NVS eller KVF. Begynn der. Av personlig erfaring kan jeg fortelle deg at du har mange år foran deg bare på den biten. Og at du får godkjent en G3 til samling er uansett like sannsynlig som de berømte flyvende grisene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett, så spør du om hvordan det er mulig å få tak i en samlersøknad. For å søke på våpen til samling, er det et krav at man må være medlem av godkjent samlerforening. Det er i dag to godkjente foreninger, Kongsberg Våpenhistoriske, og Norsk Våpenhistorisk.  Når man har blitt medlem her, kan man søke politiet om samlerstatus. Når dette er innvilget, kan man så søke på de våpen som man har samleområde på. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...