Jump to content

Spesialrevolver, ny eller ombygd?


F86

Recommended Posts

Skal kjøpe revolver til spesial klassen. Har sett på en ny 686+ 2.5" og en lett brukt m60 med 3" løp. 686'n får litt mindre siktelinje, men har bedre tyngde.

Så kommer spørsmålet, burde jeg heller kjøpt et av "spesial" byggene som ligger til salgs? Disse er gjerne basert på en m10 med nytt løp sikter osv...

Prisen er omtrent den samme, rundt 11k.

 

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg omformulere spørsmålet litt.

Det blir en m34 som nå har 4" løp og square but. Leser at noen har fått disse i kassa ved å bygge om til round but. Hva anbefaler dere? Kappe løpet til ca 3" eller legge arbeidet i grepet? Tips til børsemaker med erfaring på dette? 

Link to comment
Share on other sites

Grepet bli sikkert lettere å tilpasse siden du ikke trenge å krone og bytte kornet (hvis det stemmer hva du skriver om 4'', hører litt langt ut for meg.). Man har også vektkrav. Noen må bore hull i grepet av en roundbutt i '.357 ' til å klare 1000 gram kravet. Kan meg ikke forestille at en squarebutt klarer det, og i tillegg passer i boksen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Før jeg lager en egen tråd tenkte jeg å spørre her om tips, da jeg har relativt lik problemstilling!

 

Er også på utkikk etter spesialrevolver, har hatt lyst på et spesialbygg som er "optimalt" for å skyte best mulig. 

Har også hatt veldig lyst på Chiappa rihno 40ds, med smallgrep og muligens litt mod så skal den passe i kassa, synes konseptet er spennende. Er fullstendig klar over at en spesialbygd smith er mer konkurransedyktig men tenker at man kunne gjort det greit med chiappaen også.

Problemet er levering og pris på Rihnoen, bestilte den i høst men har ennå ikke fått den, pluss at prisen har gått mye opp for ikke så veldig lenge siden.

 

Så da er jeg tilbake igjen på tanken å kjøpe smith, men har 3 alternativer:

1. Finne en ferdigbygd spesialrevolver

2. kjøpe revolver, sende den inn å få den bygd etter mitt ønske

3. kjøpe en orginal som går i kassa (eller som kan moddes selv til å bli bra, bytte grep, sikter osv)

 

Har ikke kontaktet noen ennå ang bygging, så lurte på om noen har peiling på hva man sånn ca må regne med å gi for en total ombygging til spesialrevolver? Nytt løp, sikter, avtrekk-stopper, bobbing, tune avtrekk osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte og sjekket litt på priser og kom frem til at det lønner seg å kjøpe et ferdig bygg om man ikke gjør jobben selv. 

Jeg endte derimot opp med en m.34 .22☺ . Denne blir modifisert minst mulig.

Jeg kikket også litt på en 686 + med  2.5", denne skal gå rett i kassa. Føltes faktisk god i hånden. Tror og dette er en revolver som man fort blir kvitt om man ønsker å prøve noe annet. Men den kan nok ikke måle seg med en spes bygget racer..

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, F86 skrev:

Jeg kikket også litt på en 686 + med  2.5", denne skal gå rett i kassa.

Kjenner ikke reglene til Spesial revolver programmet. Men ser du nevner 686, det er et våpen med L-ramme. Det finnes jo mange med K-ramme også da, som er noe lettere.

 

Har jo både mod. 36 (2") og en mod. 34 (3"), med squarebutt. Den siste kappet "jeg" løpet på, for mange år siden. Får kanskje sjekke ut dette med spesial revolver og slenge med på noe slike stevner.

Link to comment
Share on other sites

En kompis har en 686 med originalt 3" løp, mener den har et RB Nill-grep. Denne går i kassa, men da med ihjelborra grepsramme + noe utskaving på innsiden av grepet for å få den under vektkravet.

2,5" 686'en han hadde, før han kom over 3"en, måtte også bores noe før den endte opp på 999 gram.

Min 2,5" 66 veier 898 gram, så skal man først bygge ville jeg valgt K-ramme som utgangspunkt før L-ramme.

 

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det lønner seg å kjøpe ferdig bygd våpen, problemet med det igjen er jo at de sjeldent er til salgs og at de ikke er alltid helt slik du vil ha akkurat din bygget. 

 

Tenkte at hvis man kanskje fikk tak i et rimelig utgangspunkt om det kunne være mulig å få bygd sin egen. Har ingen snøring hva det koster, er det snakk om under eller over 10 tusen? :-?

 

Har sett tidligere her på forumet at 686 3" går i kassa og under 1000g, ved noe boring i grepet.

 

Hvilke børsemakere er dyktige på dette? må vel være mulig å få et ca prisoverslag fra de forksjellige?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som vet hvor mye et pachmayr gripper grep bygger i lengden på en j ramme?

Ombyggingen blir kanskje litt mere omfattende enn jeg hadde tenkt, blir nok 3" løp pga grepet. Org skjeftet er for lite til meg, spesielt ved da skyting.

Synspunkter på kapping av original eller nytt tilpasset løp? Og hvilke sikter kan anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mye pachmayr grepet bygger desverre.

 

Lurer litt på hva som er den mest konkurransedyktige revolveren å kjøpe ny for spesialfelt? har sett litt på:

1. 686 2,5" / 3" (får man 3" i kassa?) ser også at plus kommer med 7 skudd, blir den lettere eller tyngre enn 6 skudds versjon?

2. Model 60 3"

3. Model 63 3" (22 LR)

 

Hva er fordeler/ulemper med 22 og 38 spesial? Har ikke klart å bestemme meg helt hva man bør gå for.

Link to comment
Share on other sites

1. Den blir lettere når det er borret 7 hull i tønna. Du har kun bruk for fem.

2. Fordelen med .22: Billigere ammo. Flatere kulebane. Viktig på lange hold. (og dessverre vil gruppen som utreder dette ikke begrense maksavstand for SP/SR). Kan brukes inne om vinteren på Hurtig spesialrevolver. Mange innebaner har kaliberbegrensning som utelukker .38.   Fordel med .38: Du kan få til et langt bedre avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...