Jump to content

12/70 lading tenner ikke


falcon81

Recommended Posts

Holder på å lade litt messing hylser kaliber 12 men noe er tydeligvis feil da de tenner ikke å om de tenner er det såkalt hangfire. Jeg lader ymse pistolkalibre uten feilslag men dette fikk jeg ikke til. Lader som følger: magtech hylser, win wlp hetter, 11gauge nitro wad  over 18gr n320 ellerfulgt av 2 stk fiber wad, 1oz 3mm hagl med pappskillig på topp låst med voks. Mistenker at primer er for svak. Takker for innspill.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Rausheim skrev:

Uten at jeg vet hvordan typer hylser/hetter du bruker ser ut, men kan det tenke seg at hettene du bruker er berdanhetter og hylsene "boxer" eller motsatt?

 

Og du har faktisk kruttet, så de 2-3 forskjellige wadsene oppi?

Stemmer. 3 wads, nitro wad for å tette å 12.7mm wad for å skyve hagl ut, den 3 er bare for å få haglene høyere. Jeg bruker boxser hetter eller large pistol win eller federal. Men er samme sak med begge hettene. Skulle hatt noen magnum hetter men har aldrig kjøpt det da jeg ikke lader magnum. Jeg testet for Morro skyld en ladning med pyrodex 60gr. Samme oppsett ang wads. Det gikk så det suste. Men pyrodex er som de fleste vet noe dritt om en ikke liker vask etter vask.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, falcon81 skrev:

Jeg bruker boxser hetter eller large pistol win eller federal.

Ser du ikke svarer godt på det ene viktige spørsmålet til Rausheim. :) Du skriver at du bruker Boxer hetter, men svarer ikke på om hylsene er beregnet for Boxer, eller Berdan?

Link to comment
Share on other sites

Beklager. Berdan primere er jo avhengi av piggen i hylselommen, noe magtech 12 gauge hylser ikke har. Så jeg bruker boxer som hylsene er beregnet for. En berdan primer kan jo puttes i en slik hylse så skjønner tanken. Tenker du at hylser for berdan primer er bedre? Ser for meg at magnum primer er tingen her men er redd den skyver alt ut før kruttet får tent skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, falcon81 skrev:

Beklager. Berdan primere er jo avhengi av piggen i hylselommen, noe magtech 12 gauge hylser ikke har.

Ja, jeg vet. :) Har ladet med begge typer tennhetter. Spørsmålet til Rusheim, gikk tydeligvis på om du brukte feil type tennhette. Ingen av oss viste noe om Magtech hylser for hagle. Så det var et forsøke på å oppklare problemet. Det er mulig å forbytte.

 

Nei, rett type primer til rett hylse! Bruker du rett størelse og type primer, skal det smelle. Uansett fabrikat, eller om det er pistol, rifle, magnum, eller ikke. Men forbrenning og effekt, kan varriere. (må nevne at jeg aldri har forsøkt pistol hetter, i rifle/hagle, eller omvent).

 

Men da du trolig rett type og form på hettene, må det være noe annet galt.

Link to comment
Share on other sites

Ja er for meg et mysterium. En 60gr by volume pyrodex ladning smeller som bare det. Men n320 går ikke. Enten bare poffet av hetten eller en hangfire som hørest ut som et salong skudd. Det er ihvertfall noe ang tenning av kruttet som er problemet. Så en annen lade tråd her der en bruker 29gr longshot å 32gram hagl. Men skriver 209 primer som er en hagle primer men samme hylse så mulig han har borret de opp.

Link to comment
Share on other sites

Magtech lager vel hylser for både boxer og battery cup tennhetter. Dersom N320 krutt ikke vil brenne er det noe merkelig. Er hettene OK? Prøv å få noen magnum rifle hetter for å teste om det løser problemet.

Battery cup haglehetter inneholder ikke så mye sats at det skulle utgjøre noen forskjell, det er noe rart med dette, er det noe mer du kan gi av informasjon?

Link to comment
Share on other sites

Sorry men jag orkar inte blanda mig i de tidigare inläggen . Så ursäkta en svensk!

 

320 till  28gram ??  Det är knappt så 310 klarar 28g  och 18grains låter lätt, 

 

det finns bara ett sätt att få fart på lätt laddning m för trögt krut , och då gör man en controdose dvs mycket krut till lätt laddning 

och starkt hatt ( win209 är rätt stark )  Jag tror du ska upp i runt  2gram krut , för du har mycket förluster i dina fiber tätningar .

antingen går du upp i  32-34 gram hagel för då är det mycket lättare att råda dig då det är den normala vikten för 320 .

 

 

/P

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...