Jump to content

Sikteproblem Uberti Cattleman 45LC


300 win mag

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en uberti cattleman i .45 LC som jeg har hatt i noen år nå. Jeg har forsøkt forskjellige ladninger til denne, både svartkrutt og med N320, med 200grs og 250grs blykuler. 

Problemet mitt er at jeg klarer ikke å finne en ladning som passer denne revolverens sikter. Den samler fint i forhold til hva man kan forvente av en slik revolver på 25m, men samlingen min med 200grs kuler gikk 12-15cm opp til venstre for senter og med 250grs 12-15cm ned til venstre for senter. Jeg har hørt at andre modifiserer denne revolvertypen ved å vri løpet eller bøye forsiktet. Min går jo om ikke annet konsekvent til venstre, så det er jo noe. 

 

Er det noen som sitter på erfaringer fra lignende problemstillinger? Hva bør jeg gjøre for å få denne revolveren til å gå dit jeg peker?  Jeg ønsker å fikse dette selv, så å levere til børsemaker er ikke aktuelt.

Edited by 300 win mag
Link to comment
Share on other sites

Er det samme komponenter uten kulen?

 

Isåfall kan du jo forsøke 225gr kule... - det burde gi treffpunkt til venstre for senter om ikke annet.

 

Eller prøve et annet krutt+++ det er mange muligheter.

 

Ellers ville jeg trodd at treffpunktene var omvendt - 250 høyere enn 200. Er de skutt i Ransom rest?

 

For å gå mer til høyre kan du jo file opp høyresiden av skuret (men WOW for en jobb det blir).

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

Hm, ja file opp siktet hørtes omfattende ut! 

 

Jeg skal forske litt mer med ladningene og se om jeg kan få treffpunktet noe høyere. Mulig jeg må forsøke litt bøying av forsiktet også for å forflytte i side. Alle ladninger jeg har testet går til venstre, så det må jo være noe som er litt skjevt. 

Link to comment
Share on other sites

Det skader ikke å få litt mer lysåpning på baksiktet, men det kommer jo litt ann på hvilken utgave du har. De gamle har en innsnevring på baksikte du kan file, på de nyere så er hele sporet like bredt (masse jobb) 

 

Jeg lader 32gr svartkrutt med 255gr egenstøpte lee kuler. 5"løp, Cimarron utgave,  Går litt dit høna sparker når det skytes fort, men treffer da stålblinker av og til... På 30meter går min noe til høyre, men det skyldes avtrekksfeil av meg, (egentlig håpløst med sideforskyvet avtrekker og venstrehåndskytter) men om jeg følger boka, så går det rett på. 
 

Hva løpslengde har du? 

Link to comment
Share on other sites

Har en Cattleman med 5.5 tommer pipe. Med mine 200grs ladninger traff jeg "senter" av presisjonsskiva på 25m dersom jeg siktet i overgangen fra sort til hvitt på skiva kl. 4. 

 

Med 250grs lander skuddene i overgangen sort/hvitt kl 8 hvis jeg sikter i senter av skiva. 

 

Begge ladninger samler ca som en snuseske, så presisjonen er grei etter ha jeg forventer av den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...