Jump to content

Accuracy International


JernJoffen

Recommended Posts

  • 2 months later...

Det er fine rifler, men de kommer jo uten unntak i feil kaliber og med feil lengde på låsekasse og magasin. Skal man først betale 50-70 lapper for ei rifle burde det i det minste gå ant å få den i 6,5x55 med ei låsekasse og et magasin som verken er for lang eller for kort.  Samme problem er det jo egentlig med TRG. 

Jeg sliter litt med å forstå at noen orker å bruke så mye penger på en "halvfabrikat".  Skal man ha våpenskapfyll i .338 så er det vel greit nok 9_9

Link to comment
Share on other sites

Såså, unge Hr. Grunnstoff nr. 82 ;)  AI er jæ... fine rifler. At de ville solgt som egg i påsken her i Norge om de kom i 6.5x55 er nå en ting. Men det norske markedet er vel ikke just verdens største...

Som den Geistlige sier over her - det er ikke vanskelig å sette i et løp i 6.5x55 i en AX heller, men det begynner jo å bli dyrt da. Det er faktisk langt enklere å motivere seg til å kjøpe en 4-5 Sauere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

AI er fine rifler, men ikke for 6,5x55. Kort kasse har (anbefalt) magasinlengde, COL, på 73 mm. Det er kanskje litt i korteste laget for en 6,5x55 selv om det går ant. Lang kasse har magasin som er nesten 1,5 cm lengere enn det trenger å være. Det blir liksom like upasselig hva man enn velger.  

 

1 time siden, Cardinal skrev:

Hvilke land bruker 6,5x55 som kaliber til skarpskyttere i dag? Hvilke politistyrker bruker det? 9_9

Har ikke peiling, og for å være helt ærlig så bryr det meg overhode ikke. Hvorfor skulle det være et kriterie for hvilket kaliber man ønsker kjøpe til helt annet bruk i Norge? Jeg (og sikkert flere andre?) skal skyte "langhold" og ha tilgang på "rimelig og god" ammo. Hva skarpskyttere og politi driver med får være deres sak. Jeg skal ikke leke skarpskytter eller politi. Jeg skal ha det moro for en overkommelig penge. Hadde AI og TRG vært vinklet litt mere mot det sivile markede, så hadde det som M67 sier kanskje vært flere av de i omløp. 

 

Jeg sliter som sagt med å se motivasjonen for å kjøpe en stor AX for å sette inn ei custom pipe i 6,5x55. Den er absolutt fin, men ikke type 80 000,- fin og praktisk. For den prisen får du en STR og 15 løp spesialtilpasset 6,5x55 med rett låsekasse og magasinlengde :D.  AI er og blir ei rifle for spesielt interessert som kanskje ikke har skytingen i seg selv som hovedfokus?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

Hvorfor skulle det være et kriterie for hvilket kaliber man ønsker kjøpe til helt annet bruk i Norge? Jeg (og sikkert flere andre?) skal skyte "langhold" og ha tilgang på "rimelig og god" ammo. Hva skarpskyttere og politi driver med får være deres sak. Jeg skal ikke leke skarpskytter eller politi. Jeg skal ha det moro for en overkommelig penge. Hadde AI og TRG vært vinklet litt mere mot det sivile markede, så hadde det som M67 sier kanskje vært flere av de i omløp.

 

Seriøst? Hvem er det AI lager rifler til? Primært?

Hvorfor skulle AI gidde å bruke er formue på å lage ei ny låskasse til ett kaliber som 6,5x55 for noen få skyttere i Norge? Spesielt nå det så enkelt kan settes inn ett 6,5 Creedmoor løp i eksisterende løsninger. Hvor mange AXMC i 6,5x55 til 200000 kr tror du AI kunne selge? Du mener det hadde vært en fornuftig avgjørelse, forretningmessig?

 

Ønsker man ei banerifle i 6,5x55 i Norge, er det fornuftige å kjøpe ei Sauer.

Alt annet kjøper man for man har lyst på den.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Cardinal skrev:

Spesielt nå det så enkelt kan settes inn ett 6,5 Creedmoor løp i eksisterende løsninger.

Du så vel ikke poenget mitt? Creedmoor.., pfffft xD

59 minutter siden, Cardinal skrev:

Alt annet kjøper man for man har lyst på den.

Vi mener kanskje antagelig nesten det samme?

 

Jeg kunne tenkt med en sånn fin liten koffert med en AX50. Men hva jeg skal med det annet enn å ha lyst på er en helt annen ting 9_9

Link to comment
Share on other sites

Vel, har en råd til en AXså har en råd til kjøpeammo. Eller en har en 650 eller to uansett. Bare å trøkke ut det en vil ha av ammo - ulempen med 6.5CM er dog at den er nokså tungpustet i forhold til 6.5x55. Skulle en absolutt ha den et 6.5mm kaliber har jeg tro på 6.5PRC.

Men hva er nå galt med 308 uansett?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, M67 skrev:

Vel, har en råd til en AXså har en råd til kjøpeammo

Ha råd og ta seg råd, er muligens to forskjellige ting? Jeg tipper de fleste havner i kategorien ta seg råd fordi man bare har lyst på. Det er jo egentlig ikke noe galt i det, men det kommer vel nokså ofte med en bakside uansett hva ladepressa heter? Jeg går i denne fella ganske ofte selv, og kanskje oftest på våpenfronten? F.eks sylta jeg bort nesten 40 lapper på ei hagle for 2 år siden som jeg har brukt 2 ganger og tilsammen skutt 500 skudd med. Jeg kjøpte den til tross for at jeg skjønte at vi kom til å bli fri for skytebane. Lurt? Nei! Har jeg solgt den? Nei! Kommer jeg til å selge den? Nei! Jeg liker den og vil ha den, sånn er det bare, helt uten noen rasjonell grunn :(. Så der står det en liten slump kapital bundet i noe som egentlig ikke har bruksverdi, og den er ikke alene for å si det sånn. Den føyer seg bare inn i rekken av unyttige kjøp.

 

Når det kommer til rifler er jeg ikke riktig så "må bare ha styrt". Her tror jeg at jeg klarer jeg å stikke fingeren i jorda og kjenne litt bedre etter, selv om jeg antagelig er kraftig miljøskada på det området også. Fokuset mitt er i hvert fall skyteoptmalisert utstyr som faktisk skal brukes. Og jeg irriterer meg grenseløst fort over utstyr som ikke er "riktig tilpasset" og fungerer feilfritt. Jeg har sett nok eksempler på det, og har noen selv også. Jeg kan virkelig være kritisk når det kommer til rifler, mine egene også. Tro meg!  Når det gjelder lysten på en AI så skulle alltids klare og hoste opp penger for å kjøpe en, men all den tid den ikke kommer i 6,5x55 så vet jeg hvilken rifle som blir med på skytebanen og hvilken som kommer til trekker støv i våpenskapet.

 

50 minutter siden, M67 skrev:

Men hva er nå galt med 308 uansett?

En AI i 308 hadde jeg ikke giddet å skyte med. Jeg har hatt rifle i 308 og er på en måte helt ferdig med det kaliberet til langhold, og hva skulle en ellers bruke en AI til?

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er ikkeno problem. 8)

 

AXMC med 308 sluttstykke og custom magasinbrønnadapter som tar MG13 25-skudds magasiner.  Aspelies våpen hadde disse magasinene på lager for kort tid siden.

Edited by Torf
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

På 4/1/2018 den 12.55, Bly skrev:

Det er fine rifler, men de kommer jo uten unntak i feil kaliber og med feil lengde på låsekasse og magasin. Skal man først betale 50-70 lapper for ei rifle burde det i det minste gå ant å få den i 6,5x55 med ei låsekasse og et magasin som verken er for lang eller for kort.  Samme problem er det jo egentlig med TRG. 

Jeg sliter litt med å forstå at noen orker å bruke så mye penger på en "halvfabrikat".  Skal man ha våpenskapfyll i .338 så er det vel greit nok 9_9

Såvidt meg bekjennt er G&E de eneste som leverer rifler idag med låskasser og magasiner tilpasset 6,5x55.

 

Sauer STR har jo lang kasse og alt for langt enkeltrad magasin som fungerer dårlig hvis det skulle "strekkes" til 10-skudds. Hadde STR hatt tilpasset magasin og sluttstykke med en rad låsklakker kunne stangskytterne sluppet å løfte hodet fra skjeftet mellom hvert skudd. Sluttstykkevandringen kunne glatt vært redusert med 2cm. Sånn sett er også STR halvfabrikat.. 

 

M67: MG13-magasinet er et av de beste til Xx57 patroner og dermed også til 6,5x55. Dette magasinet er mye benyttet for å få større kapasitet i autorifler med 10-15-skudds magasiner.

Ljungmann har jo også ekte 6,5x55 10-skudds magasin som sikkert kan brukes både til AIMC og TRG M10.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

AI-relatert:

Det går an å bestille std-sluttstykket for 308 både med stort og lite tennstempel/tennstempelhull. Hvis man har planer om å skyte Lapua-hylser (308 Palma / 6,5 CM/6,5x47) med small rifle hetter bør man bestille med lite tennstempel. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

å løfte hodet fra skjeftet mellom hvert skudd

Dette er et irriterende poeng. Men med kikkertsikte trenger en ikke løfte hodet, da går sluttstykket under. En G&E er vel uansett et bedre valg til svært mye sivil skyting enn en AI - og ligger i samme prisleie. Sånn sett svært rart at vi ikke ser flere av dem. Samtidig, når en kjøper en G&E, så er det for optimalisere alt, og da kjøper en jo ikke 6.5x55 for å spare... en kjøper 6XC eller noe - og da kunne en like godt kjøpt en AI...
Det er 6.5x55 som er problemet, ikke AI eller våpnene. Det er en god langholdspatron, men ikke den beste - den er bare så mye billigere.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

G&E CISM metallskjefte, 10-skudds magasin i 6mmBR, 6,5x55 eller andre relevante matchpatroner. Pris tilsvarer omtrent AI AX.

 

2136.jpg

 

Med valnøttskjefte. Denne kan også leveres i links:

 

ft-300-cism-walnut_big.jpg

 

Må nesten ta med Bleiker si nye CISM med aluskjefte. 10-skudds magasiner men ikke 6,5x55:

 

1.115_web.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Torf skrev:

Sauer STR har jo lang kasse og alt for langt enkeltrad magasin som fungerer dårlig hvis det skulle "strekkes" til 10-skudds. Hadde STR hatt tilpasset magasin og sluttstykke med en rad låsklakker kunne stangskytterne sluppet å løfte hodet fra skjeftet mellom hvert skudd. Sluttstykkevandringen kunne glatt vært redusert med 2cm. Sånn sett er også STR halvfabrikat.. 

STR er på ingen måter perfekt. Den er full av "småfeil" i mine øyne, men den kommer i 6,5x55 ;), og til en veldig (fristende vil jeg si) overkommelig pris i forhold til hva man får. Jeg klarer å leve med "feilene", men de er selvfølgelig irriterende.

G&E har jeg aldri sett, men Bleiker har jeg vært borti i .22LR. Automatisk så tenker jeg at G&E/Bleiker kanskje ikke er de riflene som man har lyst å "slepe til skogs og hugge ved med", selv om det sikkert er mulig å konfigurere de også til formålet?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke all skyting som er på overbygde skytebaner man kan parkere inntil nhd. Og jeg er vel heller ikke sikker på at saaakte skyting under tak, på rund blink, med diopter, er den eneste måten å se om folk kan skyte. Selv om de er gode, til det.

Jeg har ingen erfaring med Bleiker og G&E, men det jeg hører er at iallefall ikke Bleiker er de mest robuste - og når jeg vet AI er nettopp det, blant de mest robuste. så teller det i havesyken. AI mekanismen tiltaler meg veldig, men den byggekran-aktige stokken har hindret meg i å bla opp.

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@M67: Jeg har også den samme syken på AI. Men når fornuften slår inn, vet jeg at mulighetene, for meg,  for å utnytte den på lange hold, er meget begrensede. Til og med 300-metersbaner har blitt mangelvare. Så da får det bli med drømmen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel med AI AT. Den passer ikke meg. Tung, firkantet og klumpete. Pipeskift er genialt enkelt og den er uten tvil robust. I direkte sammenlikning skjøt jeg bedre med std Tikka T3 varmint.

Tror jammen std TRG22 er favoritten min hvis man skal ha en robust short action med 10 skudds magasin pga vekt og balanse.

Jeg har Sauer men den er "hangar queen"..

 

De sveitsiske matchriflene er grovkalibrede utgaver av 22lr matchrifler med tilsvarende kvaliteter. Om de er robuste nok er ikke godt å si. Anschutz Fortner er i hvertfall ikke mindre komplisert og den benyttes ofte under krevende forhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
På 20.1.2018 den 21.04, Jibrag skrev:

 

Det er Markhusan Jakt&Vilt som skal ta inn disse. De de som kommer på første leveranse er bortbestilt, men blir vel flere leveranser utover. 

 

 

 

 

Burde egentlig skrevet heimestil om importprosessen på disse, kanskje spesielt eksportrutinene i The British Empire, men for å gjøre en lang, lang, laaaaaang historie kort har vi endelig klart å få et parti over til Norge og etterhvert også gjennom tollen. Det skal være 1 eller 2 stk AXMC 338LM ledig i partiet, i grønn.  

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips. Nå kan AI-riflene bestilles med sivilt matchavtrekk som kan justeres ned til 500g.

Sluttstykket kan også bestilles med lite tennstempel for br/palmahylser med small rifle hettelomme.

 

Jibrag; har dere fått med 308-sluttstykker og magasinbrønner til AIMC'ene?

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...