Jump to content

Eget våpen utenfor garderobe for seljakt ?


M&P79

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på om man får innvilget rifle til seljakt uten at dette påvirker den ordinære garderoben på 6 jaktvåpen ?

Seljakt er som kjent en jaktform som ikke omfattes av viltloven og dermed burde vel ikke en rifle til formålet gå utover jaktvåpengarderoben heller ?

Selfangst kan man i teorien bedrive selv om man ikke er registrert i jegerregisteret men har våpen og har tatt storviltprøven.

Noen som har erfaring rundt dette ?

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk avslag på en søknad om nettopp dette i fjor sommer.

dvs damen kunne godkjenne den, men da ville den gå på garderoben!
Vurderte å klage på avslaget, men fant ut at jeg skulle søke på nytt etter å ha fått godkjent søknaden om jakt på kystsel, men så kokte det bort!
Kan prøve igjen nå når jeg skal ha RPR, kan se om de vil la meg ha den utenom garderoben!

(det skal sies at jeg har plass i garderoben, så børse blir det uansett)

Link to comment
Share on other sites

Diverse krumspring for å komme rundt jaktgarderoben er generelt liten vits, den praktiseres strengt (selv om det fins unntak) og som en maksgrense.

Vil man ha flere våpen i den kategorien så er NJFF sine konkuransegrener, evt langholdsklubb veien å gå. Jeg påstår da ikke at det er kosher å bruke disse til jakt, men du får ha dem ihvertfall.:)

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det er ikke noe krumspring, seljakt/fangst listes opp som eget behov av POD i rundskrivet.

Tror du ikke tanken er at har man ikke jegerprøven, står i jegerregisteret eller har jaktvåpen, så skal det likevel være mulig å få kjøpe en rifle til selfangst?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Det er ikke noe krumspring, seljakt/fangst listes opp som eget behov av POD i rundskrivet.

Smak på det du sier; seljakt/fangst. Den regelen er der for at de som bare skyter sel i yrke skal kunne gjøre det uten å måtte ta den helsikes jegerprøven, og derfor er loven gjort lik for alle, sel krever ikke jegerprøve og man kan ha rifle til det. Kanskje sågar seks, men jeg tror ikke du får en sjuende om du også har jegerprøven i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jjrckd skrev:

Hva med skadefelling? Har ei rifle som er forbeholdt skadefelling av gås. Skadefellingen foregår på disp fra fylkesmannen. Kan jeg argumentere for at denne ikke skal inngå i garderoben og få den fjernet?

Prøv ! Det vil muligens skape presedens i fremtidige saker.

(Hvertfall lokalt 8-))

Link to comment
Share on other sites

i mitt tilfelle var det for å kunne optimalisere ei børse til saltvann, altså rustfri ,plastikk, gjerne tung og uhåndterlig med tofot, og en stokk som jeg kunne tilpasse (med gaffa og hjemmemekk) til nettopp liggende skyting, istedenfor å putte på en en relativt dyr GRS....
Jeg er ikke en god nok stående skytter til å skyte sel stående så det ville blitt ei "liggebørse" og planen var da å kunne ha 1 ledig plass i gardroben om et kupp skulle by seg!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller en vanntett riflebag som er lett å håndter og kan åpnes fort. Om den også kan flyte med rifla i er det et kjempepluss. Skyting gjør du fra land uansett og der er det tørt nok til at de fleste riflene tåler det helt greit med normalt vedlikehold. Å ha rifla med kikkert liggende og slenge rundt i dørken på en båt er å be om problemer. En polstret vanntett bag løser mere enn et problem som man har i båt 9_9

 

Det ultimate oppsettet for seljakt mellom holmer og skjær er en lett gummibåt med motor som kan vippes opp for hånd. Det er bare å gi gass mot land med en gang selen er observert. Få en skytter på land for å ta skuddet, mens båten umiddelbart er klar for å plukke opp den skutte selen. Jeg har prøvd flere båttyper og ingen ting slår en rask og lett gummibåt som f.eks en Zodiac med 20-40 hk uten styrekonsoll. 3 mann besetning 1 skytter, 1 båtfører og 1 mann med klæpp/høtt/båtshake.

Hvis jeg er skytter har jeg rifla i baggen på ryggen når jeg hopper i land, og om terrenget tillater prøver jeg å hente litt høyde opp fra havet. Det er letter å skyte og ha oversikt om man har litt vinkel ned, også er det mindre fare for at kula kan hoppe utover havet ved en bom. Varmintkule er tingen, men tilfredsstiller ikke kravene som stilles fra forvaltningen. Det tar maks 5 sek ekstra å åpne baggen kontra og ha rifla i reim på ryggen. Med litt trening, kanskje ikke det en gang. Radiokommunikasjon er en annen smart ting å ha mellom skytter og båtfører. Det er skytter som har best oversikt og han kan hjelpe båtfører om det skulle bli en uoversiktlig situasjon. Uten radio blir det roping og peiving etter beste evne for å overdøve motoren.

 

Skal du på ishavet gjelder helt andre regler :D

 

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, nhd skrev:

Hva er det med seljakt som gjør at en trenger et eget våpen til det?

 

SelFANGST var en miljøvennlig og lønnsom næring, inntil Brian Davies & Co oppdaget at det var milliardomsetning i å vise at selen har stooore, pene øyne, myk og fin pels (er jo nettopp derfor den fanges), og at selblod på hvit snø ser dramatisk ut (vel, har man ikke blod, gjør tyttebærsaft samme virkning på pengepungen til godtroende folk). Ekstra omsetning ble det, da man fikk et avdanket fransk ludder til å stille opp, med en utstoppet whitecoat med glassøyne i armene.

 

Selfangst, og dermed selprodukter ble altså mobbet bort, av de samme kreftene som gjennom Vesle-Høyre har fått Fleskemegge-Alliansen til å forby pelsdyroppdrett.

http://www.kammeret.no/topic/81272-pelsdyroppdrett-nedlegges-i-2025-noen-får-mer-fritid/

Men sjøl ikke Siri Marthinsen kan vel påstå at selen i Øst- og Vestisen lever i "trange nettingbur"?

 

Sel- og hvalartene i Nord-Atlanteren eter om lag like mye fisk som det fanges, i et av verdens beste områder for fiskeri. Sunn mat til vedens sultende? Ikke så lenge urbane "miljø"- og dyre-venner har definisjonsmakten. Stansen i fangst har gjort at selbestandene har økt kraftig, med den uunngåelige følge som tette bestander gir: Redusert drektighetsprosent, redusert fødeselsvekt, øket ungedødelighet, mer sykdommer og mer parasitter. De sistnevnte spres så til fisken (mellomvert), det kjenner vi MEGET godt til på norskekysten.

 

"Den gang da" vi hadde selfangst, var det gjerne 3 skyttere på hver fangstskute. I "gode gamle" dager hadde båten en stabel Krag'ere, i de siste åra hadde hver skytter sine egne rifler, med kikkertsikte. Hver skytter hadde gjerne 3 - 5 rifler, som h*n (var nok bare menn, en "selfangstinspektør" likte ikke sjargongen ombord!) skjøt nøye inn gjennom hele sommersesongen. Dette var "yrkesredskap", og da var det rimelig at man kunne ha tilstrekkelig mange slike verktøy til yrkes"fiske", uten å bli hindret av reguleringer som var beregnet for hobbyjakt.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 1/19/2018 den 22.38, Bly skrev:

Tror du ikke tanken er at har man ikke jegerprøven, står i jegerregisteret eller har jaktvåpen, så skal det likevel være mulig å få kjøpe en rifle til selfangst?

 

Joda, det er tanken, men igjen er garderoben noe som går ut fra paragraf 12 som refererer til Jegerregisteret og viltloven. Seljakt er ikke omfattet av viltloven og man behøver ikke være i Jegerregisteret for å bedrive seljakt. Seljakt er dermed lovlig sett noe helt separat fra jakt under viltloven. Nå klarer jeg ikke å finne dokumentet, men jeg mener å ha sett et sted at det kan innvilges en (1) søknad for rifle til seljakt. Dermed ender man opp med en teoretisk total på 7 våpen, 6 for jakt ihht viltloven, et for seljakt.

 

Det er klart at hvis noen mot formodning skulle få gjennom en slik søknad ville det umiddelbart gått et dusin sikringer i hovedstaden og et nytt, frådende rundskriv ville bli utstedt på dagen hvor slik praksis likestilles med våpensmugling fra Balkan, men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Det gjør ikke det en hvilken som helst rifle som holder storviltkravet, har ett kikkertsikte og brukbar presisjon gjør jobben.

Edit en hvilken som helst rustfritt og plast med gjennomsiktig og vanntett linsebeskytter og løpskondom.

Edited by jeaant
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...