Jump to content

Laderutiner?


TRG42-300

Recommended Posts

Jeg lurer på hva som er riktig å gjøre når det gjelder klargjøring av hylsene. Er det riktig å presse/deprime, trimme, fjerne grader og deretter vaske hylsene? Eller burde man trimme og fjerne gradene etter man har vasket hylsene? Jeg vasker hylsene i Lyman tumbler med stålmedia, og jeg har merket at kantene på hylsehalsen blir litt "avrundet"..

Kom gjerne med tips.

 

Link to comment
Share on other sites

Samme her. Skitne hysler gir skitne die, og det kan gi riper i forbindelse med helpressing f eks. Min rutine er depriming die (for å ta ut hette), tumbling, helpressing, trimming, hette, krutt og så i med kula. Litt færre steg om det er neck sizing. 

Link to comment
Share on other sites

For normalt rene hylser spiller det strengt tatt ikke noen stor rolle, men skal en først rengjøre messingen kan en like godt starte med det. Slitasjen på hylse/verktøy er normalt sett ikke et kjempeproblem med mindre de har havnet i søla, men det gjør jobben unødvendig grisete.

Personlig rengjør jeg hylsene med hetta i, om hettelommene trenger en rens gjør jeg heller det med et håndverktøy foran TV'n. Jeg presser så hylsene og vasker av smurningen, med et vannløslig fett ala RCBS krever det bare en kjapp spyling med varmtvann.

Om du vasker hylsene med hetta i må du enten ovnstørke de (min. 1t @ 110°C) eller la de lufttørke etter at hetta er ute.

 

Litt avrunding av hylsemunning er ikke noe å bry seg om, tvert i mot er det eneste gode argumentet for å trimme før vask jeg kan komme på. Med stålmedie bør en kunne droppe manuell gradfjerning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...