Jump to content

Walther SSP - Justering av avtrekk


Frode P

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Walther SSP og skal prøve å stille litt på avtrekket.

Vandringen på avtrekket er litt for lang, og etter at et skudd er avfyrt må trigger langt tilbake før den blir resatt og klar for nytt skudd.


Vil tro at det er "Trigger slack path" som må reduseres, men i følge manual så må denne justeres sammen med "Pawl intersection".

 

Er det noen med SSP som har noen tips?

Hva er "Pawl intersection" og hvordan samspiller denne med "Trigger slack path" ?

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endel av de som ikke vil ha langt resett av avtrekket, sånn generelt og ikke SSP spesielt, stiller avtrekket slik at de blir for liten flate som haker opp hanen. Arnes Pistolsida anbefaler at dette opphaket ikke er under 1 mm. Stiller du minimalt resett så er denne flaten bare 0,1 mm, da bankes området rundt etter en tid å pistolen kan gå over til full auto.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt SSP og synes det var et helt greit og problemfritt jern.

Det krever litt mere puss en hva andre jern gjør og ikke minst riktig puss. Det skal gå rent og nesten tørt. Ikke noe olje.

Dem som pusser for å så sause det inn med olje, kan like gjerne la vere å pusse.

 

Når det gjelder avtrekket, så må man sette seg ned og studere hva som egentlig skjer. Når man har gjort det, så

var det enkelt å justere og man fikk avtrekket akkurat perfekt slik man ville ha det.

 

Det er nesten umuligt å forklare hva man skal gjøre på et slikt innlegg som dette, men kluet er å sette seg

ned og skjønne hva man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Manualen på SSP er elendig på justering av avtrekk, og har bortimot null forklaring.

 

Jeg fikk noen svar på noen utenlandske forum, og har prøvd meg fram på avtrekket for å teste. Det var faktisk ikke så vanskelig når en har rett forklaring.

 

-"Pawl intersection" flytter på avtrekkspunktet, og justerer dermed lengden på 1st stage samt resett.

-"Trigger slack weight" justerer hvor tungt en vil ha denne første delen av avtrekket.

-Når en har justert på "Pawl Intersection" så må en etterjustere på "Trigger slack path" for å få bort dødgang før 1st stage på avtrekket.

-"Sear point weight" justerer vekten på avtrekkspunktet.

 

Total avtrekksvekt blir "Trigger slack weight" + "Sear point weight", og en kan justere seg frem til den balansen man vil ha.

 

Det var som sagt ikke så vanskelig når en har rett forklaring, og jeg har fått ett avtrekk jeg er meget fornøyd med.

 

Pistolen har også fungert utmerket uten funksjonsfeil i de to mnd jeg har hatt den.

 

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Hva mener du at den ikke vil spenne opp? At sleiden ikke går langt nok bak og lader nytt skudd?

 

Det er egentlig ikke så mange komponenter i sving:

 

-Selvfølgelig grundig rengjøring og smøring.

-Går pistolen glatt og fint når dere tar ladegrep?

-Kan fjerer eller guide rods være byttet om? Den med blå fjer skal til venstre (sett bakfra).

-Når dempeskruen med en ring er montert til høyre (sett bakfra) skal det gi svakest demping.

-Har dere prøvd forskjellig ammo? Er problemet med standard eller soft?

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...