Jump to content

Lading 30-30 WIN


Rypejakta

Recommended Posts

Så lenge du ikke starter på maxladningen, skal det ikke være problem å bruke dataen beregnet for rundnesa kule. Kulevekten er nesten identisk, og begge kulene er vel mantlede kuler med blykjerne?

MEN....... Du er vel klar over at du ikke kan ha spisse kuler i rørmagasinet i din Marlin?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

147gr. GGG FMJ i Winchester mod.94:

Jeg tok en sjekk med min M.94, den har jo åpent utkast på toppen av kassa. Dersom jeg skulle ladet med disse kulene ville jeg i beste fall fått det til å fungere som enkeltskudd. Mating fra magasin er utelukket. Jeg har skutt med Lapua 123gr.FMJ og N-135 v/o 700m/s. med godt resultat, gikk bra. Jeg har ikke testet dette utover 10 - 15 skudd, gode samlinger. Ladet en i kammer og en i røret under. 

 

147 gr.GGG:

Den blir for lang, jeg satte i en GGG i ei 30-30W hylse, Satte kula så langt ned jeg kunne, forbi krymperilla. Patronen ville ikke opp på tilbringeren, patronen var for lang og ble stående fast. Som enkelt skudd i Winchester, ja, men i en lukket låsekasse som Marlin lurer jeg på, jeg har ikke Marlin i 30-30 og kan dermed ikke bekrefte om det går eller ikke. Jeg tror det ikke går med mindre noen som har prøvd kan bekrefte det motsatte.

 

På bilde under, fra venstre:

# 123gr. Lapua har jeg testet med C.O.L. 67,0mm. Går helt fint.

# 170gr. Sierra kule

# 170gr. Sierra, C.O.L . 64.80mm. En ordinær 30-30 win. Patron.

# 140gr. Nosler Custom Competition kule. Merk den spesielle formen, denne har jeg ikke prøvd i 30-30 Win, den vil garantert kunne settes til en grei C.O.L.

# 147gr. GGG FMJ satt i hylsa, legg merke til hvor dypt den er satt, likevel for lang til å fungere i mekanismen. C.O.L. 68,20mm.

# 147gr. GGG, her ser du hvor dypt inn krymperilla havner.

 

DSC00780.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...