Jump to content

Tynne, men varme, jakthansker?


Kiwi

Recommended Posts

Tilbake fra drivjakt nå, og nye jakthansker står øverst på lista.


De jeg har er rett og slett for løse i fisken. Fingertuppene litt for lange og blir sjenerende ved skyting med åpne sikter. Dessuten er det plundrete å lade om brekkvåpen med de.. 

 

Hvilke alternativer vil kammerfolket anbefale? 

Link to comment
Share on other sites

Montasjehandsker inni i ullvotter som er så store at de detter av hånda når du åpner neven. Er ikke så dumt for å holde avrekkerfingern varm og god. Bruker en trangere vott eller tykk hanske på den andre hånda. Gjerne med skinn inni håndflata for godt grep. Av hansker så bruker jeg nå nesten bare arbeids/montasjehandsker på jakt. Billige slik at jeg kan ha mange par for å bytte på når de blir våte og finnes i alle mulige tykkelser og materialer.

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, 1983 skrev:

Hanskene Forsvaret bruker er gode synes jeg, men varme er de jo ikke.

Velg de i en str mindre enn hva du normalt bruker. Holdbare er de også.

Mener det er lill sport som er merket.

De «ørkenfargede» hanskene

 

Har fått noen nye nå og de er merket Granqvists 

Link to comment
Share on other sites

https://www.arcteryx.com/no/no/shop/gothic-glove

Denne er veldig fin som en innerhanske, stort tynnere får du de ikke... andre merker har tilsvarende, søk opp "liner glove" eller noe. Merk at disse går i fillebiter om du "arbeider" med de på, de er tenkt som nettopp en innerhanske for ekstra varme, eller for å kunne gjøre enkle, raske håndgrep med litt varmebeskyttelse av hånda. Om du skal jobbe med hansker på anbefaler jeg

 

https://hestragloves.com/sport/nb-no/gloves/outdoor/32290-czone-contact-pick-up/100/     ....tror jeg det er. Jeg har et par hestra-hansker selv og er meget fornøyd med såvel bevegelighet, som varme. Bruker dem på ski vinterstid uten problemer så lenge det ikke blir ALTFOR kaldt...

 

Eller innerhansken til Arc`teryx LEAF Cold-WX SV glove, hvis du får tak i denne separat.. Arc`teryx har en del andre smoothe hansker også, som sikkert gjør samme jobben.

Edited by oyvind1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Denne er veldig fin som en innerhanske, stort tynnere får du de ikke... andre merker har tilsvarende, søk opp "liner glove" eller noe. Merk at disse går i fillebiter om du "arbeider" med de på,

 

skulle kjøpe meg innerhansker , og fant noen fine, tynne fra Hestra .   Men han i butikken direkte frarådet meg å kjøpe de om jeg hadde jakker med borrelåser - en gang borti og de var ødelagt var hans erfaring.    Endte opp med et par sealskins ullvanter, litt tykkere og mer solid. Har slitt hull i etpar fingertupper etter endel bruk  

Link to comment
Share on other sites

Det finns sikkert masse gode løsninger på markedet, men disse to er mine favoritter når det gjelder tynne og noenlunde varme hansker:
Til venstre flygerhansker / pilot gloves, fikk de av en helikopterpilot, og tenker med gru på hvordan jeg skal skaffe meg slike når de er utslitt.
Kraftig tettvevd bomull med tynn skinnforsterkning, allikevel  "følsomme" og  mine absolutte favoritter.

Det andre paret er fra Pinewood, lette med tynt isolasjonslag og friksjonsbelegg i håndflaten.
Bra vindtette og varme er de også.
Bakdelen med disse er at om en blir våt og fuktig på hendene, vrenger det tynne foret seg når en tar de av, og da er det et helsike å få det på plass igjen, men det går.

CIMG2255.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja 1983, der har du pilot-hanskene 
Ser at disse er laget i Pakistan, mine var US  Air Force issued, hvor de var laget vet jeg ikke, mulig de kom fra Pakistan de også...
Uansett, de jeg har er i hvert fall greie når de er snakk om bruk i ikke alt for kaldt vær, og når en må ha en viss "førlighet" i fingrene.

Link to comment
Share on other sites

https://www.ebay.com/itm/GENUINE-US-ARMY-M65-MITTEN-GLOVES-TRIGGER-FINGER-W-WOOL-INSERT-GREEN-NEW-2/362206524366?hash=item545530f3ce:g:ukMAAOSwnDxUavsK

 

Båndet legges rundt skulder/overkropp, deretter tar man ut hender med ullvanter på til finmotorikk uten at yttervantene faller ned på bakken. Ikke tynneste saken, men vinteren er kald og tynne hansker kan bety frostskade. Har disse selv i Large med håndstørrelse Large, uten at fingertuppene på ullvantene stikker ut. Testet det nettopp på mine.

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, ivara skrev:

han i butikken direkte frarådet meg å kjøpe de om jeg hadde jakker med borrelåser - en gang borti og de var ødelagt 

Jeg kan ikke borge for Hestra sine innerhansker, men jeg har slitt ut en del par fra Arc’teryx og et par andre merker. Det som har tatt drepen på dem har vært hull i fingertuppene etter arbeid, spesielt tommel og pekefinger har tatt kvelden.

 

ellers er jeg enig i at man finner mye bra hos sin lokale byggevareforhandler. Forsvarets hansker er også jeg svært glad i og er kanskje dem jeg bruker mest, men at de er VARME vet jeg ikke om jeg kan være enig i. MYE varmere enn ingen hansker er de absolutt. Gitt at TS har kommet tilbake fra drivjakt med kalde fingre etter å brukt noen form for hansker (annet enn oppvaskhansker), tviler jeg på at forsvarets hansker (disse: http://granqvists.se/product/m1009/) gjør saken særlig bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Sealskinz sin shooting glove. Liker å kunne ha bar avtrekksfinger. Ikke spesielt varm, men bedre enn ingenting. Duger ned til noen plussgrader over litt tid. Blir det kaldere bruker jeg tynne fingerløse ullvotter innenfor tova bladvotter. De må være så romslige at de slipper hånden med et lite vink, når det er behov.

Link to comment
Share on other sites

Det @Cruiser sa. Står man i ro lenge finnes det ikke tynne og varme hansker. Du må ha to lag.

 

Jeg bruker tynne løpehansker fra Nike (ett lag nylon med litt stretch) inni romslige votter av villsauskinn med hårsiden inn. De er vindtette og varme, åpne i toppen og lette å få av. Så snart jeg begynner å gå blir hendene varme, da pakker jeg vekk skinnvottene. 

Link to comment
Share on other sites

Takker Rotorhead, da prøver jeg disse ;)
Jeg bruker alltid hansker på jakt, ikke minst med tanke på å maskere hvite hender, og disse pilothanskene er de likeste jeg har prøvd.
De jeg har nå er tredje paret, men de har sett sine beste dager og er nok straks klar for utskifting.

Link to comment
Share on other sites

Sealskinz er helt ok, men et herk når man blir våt på henda, foret drar seg ut og umulig å få på igjen.

 

Hos meg går det mye i montasjehansker, Mechanix (brukes mest), ski/løpehansker og skihansker når skikkelig kaldt. 

 

På kalde dager synes jeg de beste er type randonnee hansker, lange mansjetter og litt tynnere enn typiske alpinhansker. Minus 5 grader og et kvarters venting liggende i snøen gjorde det uaktuelt å ta av hanskene for skyting.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, furuoglyng skrev:

https://www.ebay.com/itm/GENUINE-US-ARMY-M65-MITTEN-GLOVES-TRIGGER-FINGER-W-WOOL-INSERT-GREEN-NEW-2/362206524366?hash=item545530f3ce:g:ukMAAOSwnDxUavsK

 

Båndet legges rundt skulder/overkropp, deretter tar man ut hender med ullvanter på til finmotorikk uten at yttervantene faller ned på bakken. Ikke tynneste saken, men vinteren er kald og tynne hansker kan bety frostskade. Har disse selv i Large med håndstørrelse Large, uten at fingertuppene på ullvantene stikker ut. Testet det nettopp på mine.

 

Jeg har noe lignende, men uten avtrekksfinger på votten.

http://www.theheatcompany.com/en/gloves

Hvis du komponerer din egen hanske kan du gjøre det @furuoglyng beskriver, men hvis du kjøper en av de ferdige modellene er innerhansken sydd fast i votten. Hvis du da "kaster" av deg vottene henger de fremdeles i mongostropp, men til forskjell står du nå med bare never heller enn med en tynn innerhanske.

Ellers kan du også ha glidelåsen til votten åpen - på gløtt, så å si - og bare lure ut skytefingeren når du trenger den. Jeg synes dette fungerer helt greit.

Og så har vottene egen lomme for håndvarmer, da.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, 1983 skrev:

Her er de jeg mente, har heldigvis et par som enda ligger i innpakningen. 

<bilde>

Har disse selv, De er veldig kurante til skyting. Men blir litt for kalde alene til post. Men med en tynn ull-liner under holder de i lett kulde. Men bruker de stort sett kun til skytebane. 

 

Bruker til tider også Harkila Fennek fleecehansker med windstopper og ull-liner ved behov. Sømmene er anatomisk riktig plassert og gode å skyte med. Tror disse er ute av produksjon. Gode og varme med god kontakt mot avtrekk og god vindmotstand. Eneste minuset er at de trekker fort vann om du børster snø av klær. sekk, jakttårn etc. 

https://www.gboutfitters.co.uk/accessories-c6/mens-accessories-c23/gloves-c13/harkila-fennek-fleece-gloves-p155

 

Er det vinter og streng kulde/vind så bruker jeg Impregnerte skytevotter i bomull med skytefinger med tilhærende tovet ullvott. Kombinasjonen av disse to er uslåelig varmemessig Er det lite vind, brukes ullvott alene. Til nå har jeg kastet av meg høyrelabben ved skuddsjanser men vurderer å klippe hull i tuppen av skytefinger i ullvott, samt modde litt på yttervottens sømmer på skytefinger, så slipper jeg å brå bevegelser med dyr i nærheten. Fordelen er at de er billige og antakelig en brøkdel av av hestra og andre spesialvotter med glidlåser og annet mikk makk. 

https://no.norsegear.com/votter-stoff-olivengronne-one-size.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt disse nå fra jaktstart. Veldig tilfreds! Bruker de bla. på rypejakt med ski ned til - 15/-20. (jeg er forholdsvis varm av meg på henda). 

Bruker de stort sett til alt ellers også (jobber mye i fjellet). Anbefales! 

 

https://hestragloves.com/sport/nb-no/gloves/outdoor/32140-ergo-grip-tactility/100/

 

Har tidligere brukt Petzl Cordex.

https://m.petzl.com/INT/en/Sport/Packs-and-accessories/CORDEX

 

Farge "Tan", de sorte er ikke like sterke. (har vært igjennom 7-8 par totalt på 7-8 år, de sorte sliter jeg fortere vertfall.)

De er litt tjukkere og litt glattere enn hestrahanskene. Men veldig slitesterke. 

 

Til postering når det er veldig kaldt har jeg hatt veldig store hjemmestrikka og tova ullvotter utenpå. 

Edited by FreeSkier
Skrivefeil og håpløse setninger
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...