Jump to content

Halvauto rifle med kortest lukketid/best presisjon?


Kiwi

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ei halvautorifle, men vil ha ei med kort lukketid og minst mulig «rakkel»... 

 

Benelli Argo er en het kandidat så langt.

 

Hvor lav montasje er det mulig å sette på?

Tenker å sette på 1,1-4x / 1-6x / 1-8x rettrørskikkertsikte på den. Skulle helst hatt den helt nedpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hentet min nye Browning Bar HC hos børsemakeren i går. Med komp og hevbar kolbekam, og picatinnyskinne. Hevbar kolbekam med skrue på siden er genialt synes jeg, blir ikke så viktig med lavest mulig montasje da. Har en slik på min Blaser R8 også. Veldig fornøyd! Kan vippe av kikkertsiktet og bruke de meget bra åpne siktene, og bare slippe kolbekammen ned når det er åpne sikter på menyen. På BARen kjøpte jeg med Browning sin hevbare kolbekam. Det er med templates som man taper oppå kolben som viser hvor det skal bores. Så er det bare og bore selv og skru den på. Genialt, og enkelt.

Jeg har ikke testet presisjonen enda. Men Browning garanterer jo bra presisjon (lurer på om ikke det er sub moa ganranti på denne?). Denne kan man sette lyddemper på, siden den har gassport. Det vil ikke jeg, vil bruke de åpne fiberoptiske siktene. Det kan man ikke på Benellien. Ellers har jeg hørt at det er disse to som veksler best: Argo og BAR.

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

lyddemper på BAR funker, men du er låst til å kun bruke ammo som funker med den gassettingen den blir satt på, med en liten demper funker det tålig greit, med større demper blir det fort til at børsa omtrent bare virker med en type ammo, ikke en gang sikkert du kan få den til å fungere tilfredstillende med både jakt og treningsammo med mindre du finner noe som oppfører seg akkurat likt ift til gasstrykk i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Dersom det blir demper blir det en svært liten en. Jeg vil ha på åpne sikter, så da er det ikke så my å velge mellom. Men jeg kan ikke tenke meg at jeg skal ha demper på. Denne børsa er tiltenkt drivjakt i Polen, og der er det ikke lov med demper. Hørselvernet er på, og med komp blir det liten rekyl/hurtig tilbake på dyret. I Norge jakter jeg med Soundscope, så da er heller ikke demper viktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...