Jump to content

Leica CRF 2700 B, brukervennlighet?


adhoc

Recommended Posts

Hei.

Sitter her og lurer på om ikke nissen er ekstra snill i år og kommer min vei med en slik liten Leica, det jeg lurer på er om noen har prøvd en og

gjort seg noen erfaringer.

Først og fremst, kan en ha flere prosjektil "profiler" på sd kortet samtidig og er det mulig å switche mellom disse?

Det andre, er den nøyaktig nok til å legge mobilen m/appene igjen hjemme (glem vind akkurat nå) til sånn ca 1000m.

Ellers, alt hva dere har gjort av erfaringer:)

Mvh

Adhoc

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lese bruksanvisningen? 

https://us.leica-camera.com/content/download/144759/2451089/version/1/file/CRF+2700-B.pdf

 

Jeg har en eldre model, og ikke prøvd den du sikter til så ikke ta det jeg skriver for sannhet. Men jeg tror ikke du skal forvente at den er enkel i bruk, den har vel fortsatt bare to knapper?  Da kan du tenke deg selv hvor mye du må trykke for å stille inn funksjoner.  Leica er i tillegg moralens vokter og skrur av korreksjon på en eller annen gitt avstand. For egene (SD) data sier manualen stopp på 925 m og du får bare ha ett sett data av sikkerhetsmessige grunner:winke1: 

 

Leica lager en fantastisk avstandsmåler om du tar størrelse, optikk og måleegenskaper i betraktning. Har du lyst på ville jeg kjøpt! 

Men baser deg på andre metoder for å finne korreksjon. 

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd en og har bestillt en. Det er en profil per SD kort (høl i hue spør du meg). Meny er enkelt å sette opp når du har hatt crf tidligere. Når man har valgt profilen fra sd kortet (man kan også smekke inn sd  kort med en annen profil og bruke den hvis du har flere ladninger/ulike kaliber). Har ikke målt til noe annet enn 850 med kulebane, men laseren måler helt ut til 2800 uten problemer, kulebanen sier nok stopp rundt 1000y som Bly nevner.

 

Du har muligheter for hold over, eller antall klikk (mil/moa). Retikkellet er mye bedre enn på tidligere serier.

 

Å lage kulebane fra Leicasiden er ett sann helvete :) Men jeg har ikke råd til Sig2400 :)

Håper Leica tar til fornuft og fjerner de 12 profilene som er fast, slik at man kan enkelt velge flere profiler fra SD kortet, men kjenner jeg Leica rett så blir det i neste versjon, kanskje.

Edited by glockss
Link to comment
Share on other sites

Vi snakker om samme Leica ballistiske programm/web applikasjonen?

 

I så fall er det et par ting der som er vanskelige:

1. Går ikke ann å sette V0 på fabrikkammunisjon må lage en custom

2. Real life korrigeringer (verifikasjon) har ikke fått det til å fungere

3. Hver gang man skal gjøre noe MÅ man velge Leica optikk, og det blir noen følge feil når man ikke finner noe som ligner

5. Vær data enten høyde over havet eller baro. Når man prøver på noen av disse så blir data sammenlignet med LRBC eller AB, som lar deg faktisk både legge til høyde og målt trykk, blir feil.

 

Men igjen jeg har kun brukt det 3 ganger og må nok sette meg i den når 2700b kommer ila neste uke. Så blir det å overføre ting fra LRBC og AB til leica profil manuelt. Skal også se om de sd kort profilene kan editeres manuelt for å legge inn data man vet fungerer og ikke det Leica foreslår.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Var ikke å kikket litt på leica sinn side nå. Er en stund siden sist, men skjønner ikke at dette er veldig enkelt å få til, tok meg et minutt, å jeg er ingen data expert, :-D

Men jeg bruker kun custom,  legger in fart,  bc div, sjekket det oppimot det jeg har skutt på feks 700 m. Å det stemmer for meg i vært fall. Feks skjøt inn hjemme på 10 moh og 1020 trykk, reiste opp på hytta 500 moh og 980 trykk, da tok den høyde for det å måtte stille 3 knepp mindre å traff midt i gongen, 3 knepp på 700 m er jo som kjent 21cm i forskjell, 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vanligvis så er jeg veldig glad i Leica produkter, men etter å lest bruksanvininger og alt jeg har kommet over på nettet samt testet web kalkulatorn, så er følelsen min at dette er  et

produkt som ikke er i nærheten av å være "ferdig". Spesielt det med de 12 preprogrammert banene og custom bane oppsettet og kun 1 profil på sd kortet. Samt at fokuset er rettet veldig inn i mot Leica sine kikkertsikter, naturlig nok, men ikke kjøpsfremmende for min del. Veldig synd egentlig, for med en litt mere fleksible løsninger og kommunikasjon med tlf. så hadde dette

vært  et bra produkt til riktig pris. Så jeg ser etter noe annet tror jeg.

Mvh

Adhoc

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Testa Leica crf 2700-B, og er meget fornøyd!  Det eneste som er synd, er at kalkulering stopper på 925 meter...

 

Ser flere klager på programmet for å lage «drop.hex» fila... Tok meg ca. 30 sekunder å generere custom fil basert på V0, kule tyngde og BC1, og kopiere på microSD kortet.

Mulig Leica har tunet programmet, men meget enkelt i bruk etter min mening.

 

Flere som peser Leica for at de ikke støtter flere custom profiler per microSD kort. Jeg mener Leica har gjort rett her med kun 1 profil per microSD kort!  Følger rett og slett KISS (keep It Simple Stupid).

microSD 8GB koster under 50,- og veier 1 gram eller noe... Så til og med fattige gram jegere bør kunne akseptere et kort per kaliber/lading/kule. Den tar data default fra microSD kortet hvis kalkulering er aktivert og det finnes et kort i enheten med korrekt fil.

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...