Jump to content

Ka-Bar Knife


Vaquero

Recommended Posts

En Ka-Bar kniv er sikkert ikke av det beste stålet:

Jeg kan huske at disse var litt populære en gang på 70 tallet her i Norge. Dette er jo en kniv kjent for USA under WW2.

Å få tak i en en original i strøken stand fra krigen hadde jo vært topp, det er ikke vanskelig å finne disse som kopier på nettet. Det er sikkert noen knivfantaster her som har en slik, er det mulig å få dem skarpe? For min egen del er det kun som kuriositet jeg vil finne en slik, en kopi i grei kvalitet eller original. Jeg har bedre alternativer for bruk i skog og mark.

ka-bar-short-usa.jpg

3dea_12.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om ikke de har stort sett brukt 1095 i bladet? Det er et rimelig bra verktøystål det, altså, og mye lettere å sette opp enn moderne rustfritt. 

 

Du får også varianter med kortere blad og uten parerbøyle på oversiden, som er noe nyttigere til sivil bruk. 

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, den er tilgjengelig til en grei pris:

Jeg må nok skaffe meg en slik, trivelige greier på gutterommet/ladekottet mitt. 

 

Her er en fin illustrasjon, 101st Airborne Division , Sergeant Grade 4. Normandy 1944.

Jeg kommer ikke til å feste den til leggen som her på elgjakta til høsten. Det kunne fort komme en bekymringsmelding....

Normandy 1944.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...