Jump to content

Beretta SO6 EELL Jakt 12-76


Target

Recommended Posts

59 minutter siden, Target skrev:

Spørsmålet er jo om prisen er rett

Prisen ville vel vært "rett" uavhengig av om den var 300.000 eller 500.000. Kundegruppen er nøyaktig den samme i begge tilfeller. Det er den kundegruppen som kalles: "Ræva-så-til-de-grader-full-av-penger-at-de-driter-i-hva-det-koster (så lenge det er dyrt).

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Samme problem som når folk lurer på "hvordan har han/hun/de råd til..."?

 

Som meget ung sjømann fikk man ganske fort lære seg betydelsen av.."Mind Your own business".

 

Svenskene sier "Sköt dig själv ock skit i andra"...

 

Er dette noe særnorsk,.. denne utilslørte interessen for andre folks "gjørende"?.. snoking i naboens og andres skattelister etc. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

He,he,he , jeg elsker når disse trådene dukker opp............

Alle har egentlig rett i det de sier, men jeg kan jo nevne for egen del at når jeg ikke hadde peng. som 18 åring snakket vi bestandig 

om "hvorfor" dyre hagler hadde mere drep enn den 870 jeg eide.

Dette var selvfølgelig helt riktig den gang da og når jeg hadde en liten dialog med Purdy her i 2016 tenkte jeg tilbake på den tiden 870`n var god nok.

Resultatet etter Purdy`s prisjustering på +300.000,-  på det våpenet jeg ville ha,  gjorde at jeg ga blanke i hele greia.O.o

Ble en MX8 Med SCO treverk istedet, men så kom baksiden av medaljen.

Jeg var livredd for børsa mi i skogen og kunne ikke slappe av så da ble den solgt og min trofaste 686 kal.20 er og blir førstevalget igjen.

Har solgt unna en M03 pakke nå, så jeg kan kjøpe en M98 (gammel)og sette en S&B kikkert på (som jeg har liggende). (rat-gun i mine øyne) som jeg kan herje med til krampa tar meg.

Moralen i det jeg skriver er egentlig enkel, la andre gjøre hva f....... de vil, fordi din egen oppfatning av ting vil meget sannsynlig endre seg iht. lommebok eller aldring.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Var innom Purdey for et års tid siden. Så ei hagle som jeg synes så bra ut. Den kostet 210 000 pund.  Mistenker at det var et par. Men lot være å spørre...

 

Jeg tenker at om en først skal flotte seg så når ikke den Berettaen helt opp...

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Dette er bare et spørsmål om prioriteringer i livet.

 

En kompis har en SO5, en  SO6 og en ganske ny VW Golf. En annen har en 686, en ganske ny BMW 5-serie og en ganske ny Landcruiser.  Begge får gjort det de skal og trives med det.

 

Jeg ville kanskje ha byttet ut en av dieselpurkene til sistemann med en SO6..

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er personlig svak for kvalitet. Uten å ha jaktet eller løftet på en SO6 så er jeg helt sikker på at den er verdt det for det den er. Antar at prisen inkluderer mer enn selve haglen også😁 det blir som en ny bil det, kjedelig med den første ripen. Men garanterer levetiden til den haglen til å overgå bilen. Samtidig så er det ikke sikkert at det er et dumt tidspunkt å å kjøpe haglen nå. Prisen på den type kvalitet har en lei tendens til å øke...

Link to comment
Share on other sites

I de virkelig dyre produktene så betaler man for at noen skal gjøre håndarbeid av høy kvalitet på eksklusive materialer. Det betyr ikke at det nødvendigvis blir et bedre produkt enn hva en CNC maskin kan spytte ut med tanke på selve skytingen. 

Vil man ha brukskunst så er det jo helt greit å betale for det også om man har lyst på. Og disse to tingene kan egentlig ikke på noe vis sammenligneso.O

Link to comment
Share on other sites

Selv Purdey og HH, benytter seg av CNC maskiner. Men CNC kan ikke erstatte barrelmakers lampblacking and the stockmakers etc😁 og det er der magien ligger i høyeste kvalitet. CNC vil ikke klare annet enn å lage et uniformt produkt, og i våpen hvor man blander tre og metall vil erfaring og håndtilpasninger utgjøre stor forskjell for sluttegenskapene.  

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Men CNC kan ikke erstatte barrelmakers lampblacking and the stockmakers etc😁 og det er der magien ligger i høyeste kvalitet.

Hallo mann vi snakker om ei haglexD Så lenge de to høla peker sånn cirka i samme rettning og er rund, så holder det i massevis.

CNC brukes vel i all hovedsak for å holde kostnadene nede samtidig som kvaliteten ikke lider. Treverk er vel forhåpentlig på tur ut? 

  • Haha 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, psAico skrev:

Allikevel, trur jeg vi her befinner oss langt ute på "curve of diminishing returns". Noen synes det er verdt det. Andre vil ha mest mulig våpen for pengene. Det siste finner du normalt mye lenger ned på kurven.

Kan godt være at man kan finne disse egenskapene for mindre enn 499000, et sted kan være finn.no, men det vil ikke være en ny tilpasset SO6 med fabrikkbesøk:)

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Bly skrev:

Hallo mann vi snakker om ei haglexD Så lenge de to høla peker sånn cirka i samme rettning og er rund, så holder det i massevis.

CNC brukes vel i all hovedsak for å holde kostnadene nede samtidig som kvaliteten ikke lider. Treverk er vel forhåpentlig på tur ut? 

Nå vet ikke jeg hvilken hagle du bruker? Men har hørt det argumentet før av andre. Og tror i stor grad du ikke forstår hvor mye som ligger i ordet magi😁 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Beretta 686 og 692 fordi synes balansen passer meg best. Hadde Browning laget noe som passet, kunne det like gjerne vært en Browning B725.

Å kjøpe seg et psykologisk overtakk over seg selv er helt OK hvis man vil, men jeg tror nok egentlig for min egen del at trening funker best, dessverre:(

Uansett så har jeg stor respekt for håndarbeid, og det er ikke til å stikke under en stol at mye ser helt fantastisk ut. Men kall nå en spade for en spade!:winke1:

 

Link to comment
Share on other sites

På 1/13/2018 den 8.39, Target skrev:

Berettas hagle med ekte sidelås klokker inn til en halv mill. kr.

 

Spørsmålet er jo om prisen er rett. Personlig virker det som om den norske importøren har et vel stort påslag...

 

Hvis du kan ta med deg denne hagla på ei ukes støkkjakt i vestlandsvær og opp i alle urer og nuter uten å være så redd for å få noen hakk i treverket eller en aldrig så liten bule i løpet, - ja så er prisen rett  - for deg :)

Link to comment
Share on other sites

Ei SO6 vil fint tåle ei uke eller måned på fjellet i vestlandsvær hvert år. Med normalt vedlikehold vil den vare ut livet til vår generasjon og neste. Og den vil gjøre det med stil😁 og sannsynligvis med langt høyere treffprosent😁 den vil tåle flere skudd på leirduebanen enn 99.9 prosent av  masseproduserte hagler. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Tror nok de aller fleste jegere har liten erfaring med våpen av SO6 kaliber. Det blir da enkelt å vurdere utseendet og glemme at det som oftest ligger egenskaper utover det åpenbare. Om ikke jeg har erfaring med SO kan jeg sammenligne med hva jeg selv bruker. Og alt er bedre på det som betyr noe. Mye bedre! Om prisen kan forsvares blir en individuell oppfatning. Man kjøper også en stamtavle/historie. Når dagens masseproduserte high tech våpen for lengst er kassert/erstattet med nye modeller som er enda rimeligere å produsere vil min fremdeles være like god og klar for neste 50 års hard jakt😁 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel på det rene at noen systemer/låser er bedre enn andre. Ut over det er det nok bare dimensjonering, materialvalg og overflatebehandling som utgjør forskjeller i holdbarhet forutsatt at deler er laget riktig. Det er nok ingen (?) som bruker en SO6 like hardt som en 686, så jeg tror nok aldri jeg  blir overbevist om noe annet. Det nærmeste jeg kommer er å ha sett en hardt og mye brukt dyr Perazzi. Den var omterendt like stygg som hva som helst annet som har blitt dratt  gjennom steinur og kratt. Med ødelagt treverk og bulker, skrap i metal  og rust i blåneringen kunne det vel vært hva som helst i kategorien hagle. Ei 180 000 billigere Beretta i samme forfatning smeller jo også hver gang.

Hvilke egenskaper ei svindyr hagle skal ha utover det åpenbare og kanskje ikke minst hva som skal gjøre at den tåler bruk bedre enn andre gode og billigere hagler må noen forklare meg? Dette fenomenet tror jeg havner i kategorien "psykologien" forklarer at slik må det være siden den koster mere!

Link to comment
Share on other sites

Utover det åpenbare. Så velger du blant annet bredde på rib, lengde på løp, choke, korn, forstokkstype, grepstype. Opp til hver enkelt. Stokken blir skreddersydd til din fysikk, selv valnøtten er du med på å plukke ut. Så du vil i stor grad få det du selv ønsker.

 

Følelsen og balansen vil du i stor grad kunne påvirke til egen preferanse. 

 

Du får ei hagle som er laget til deg. Den vil utvilsomt være holdbar. Og den vil være unik. Ytterst personlig. Og det vil det alltid være et marked for.

I motsetning til 686 som til tross for kvalitet er ytterst upersonlig. Og traust, men ja, i 686 der har du to høl som peker sånn ca der du ser:) og om det er greit nok for all del...

 

 

Edited by hovdeknuten
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi snakker om å få laget en hagle, så er det klart en fordel med tanke på tilpasning. Jeg er stor fan av at hagla skal passe. Men for meg selv så vet jeg at over tid "forandrer jeg mening" om passform og hvilke egenskaper jeg vil ha som f.eks balansen. Da er det fint å ha noe justerbart eller råd til å bytte ut hagla med noe annet :winke1: Jeg skulle vært bra sikker på hva jeg ville ha, og passe gal med tanke på hvordan utstyret blir brukt, før jeg la 2-3 hundretusen og oppover på bordet for ei brukshagle. 

For meg ville et sånt kjøp kunne sammenlignes med å kjøpe en Range Rover Velar for og bruke den som en rockcrawler.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...