Jump to content

Litt norsk jakthistorie..


pondoro

Recommended Posts

Christian Thams var grunnleggeren av Orkla, Thamsbanen osv.  Han var også meget aktiv med business Øst-Afrika før 2.verdenskrig, samt en ivrig jeger. En av hans dobbelrifler er nå til salgs hos Westley Richards...en .500NE..

 

https://www.theexplora.com/

 

For ca. 20 år siden ble jeg tilbudt en annen dobbelrifle han hadde eid, en sidelåst Rigby i .350 No2...for dyr for meg den gangen,  men den er fortsatt i Norge såvidt jeg vet..

Edited by pondoro
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Idiot ? Hvorfor ?

Om 100 år er vi vel alle å regne som idioter (ja, mange er det allerede). Husk at oppfatninger om verden rundt oss var under utvikling, og fremdeles er..

Om du sikter til  bildet hvor han ble båret rundt, så tja... Trenger ikke være så rasistisk som du tror. Var vel heller en skikk for å hedre en gjest, enn at han kommanderte " hottentotter" til å bære han rundt..

At han jaktet av overfloden, kom vel alle til gode, dengang, som nå..

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Verden var nok betydelig annerledes for dröyt 100 år siden.. Kan jo nevne at Frantz Rosenberg, en ikke helt ukjent östfolding, jaktet i Afrika i 1914....i boka han skrev om dette nevner han at pryl av ansatte som straff for forseelser var helt akseptert...5 slag med sjamboken (pisk av flodhestskinn) var normen....ja ja sånn var det anno dazumal....9_9

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo ta fram et sitat fra J. G. Ræders bok "VILLE DYR OG SORTE MENNESKER  - med børse og kamera i Vest.Afrika", utgitt 1946. Beskrivelsen er fra en reise i Angola, sannsynligvis foretatt før krigen. Denne billedteksten passerer neppe alle "PK-filterne" i dag (Ræder var lege):

 

"Hottentotten som en tid var min veiviser så nokså ussel ut; kroppsbygningen var spinkel, og ansiktet intetsigende. Nesen var flat og uformelig, pannen smal og bredden mellom kinnbenene stor. Haken var vikende, og øinene små. Til dette kom en skittengul hudfarge. Tross sin tilsynelatende dårlige fysikk var han en fin og utrettelig sporer".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 1/15/2018 at 11:38 PM, DoctoRoy said:

Den som er innom Orkanger bør ta seg en tur innom Bårdshaug Herregard. Der henger en Winchester 1886 i kaliber 50 Express eid av oven nevnte Thams - i restauranten. 

Den winchesteren var eid av min Bestefar Marensius Hegglund som kjøpte den på auksjon etter Thams sin død, årstall vet jeg ikke. Geværet ble solgt til Bårdshaug Herregård av mine foreldre etter min bestefars død. Har beundret winchesteren mang en gang når det hang på veggen i min bestefars kjellerstue. Har virkelig kunnet tenkt meg å eid geværet selv, men det henger godt der det henger nå. Får bare håpe de fortsatt tar vare på det og att det ikke forsvinner etter en eventuell oppussing eller salg av eiendomen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 1/20/2018 at 6:45 AM, pondoro said:

Verden var nok betydelig annerledes for dröyt 100 år siden.. Kan jo nevne at Frantz Rosenberg, en ikke helt ukjent östfolding, jaktet i Afrika i 1914....i boka han skrev om dette nevner han at pryl av ansatte som straff for forseelser var helt akseptert...5 slag med sjamboken (pisk av flodhestskinn) var normen....ja ja sånn var det anno dazumal....9_9

 

 

Litt annet syn på ting, ja.

 

En av de bedre av passasjene hans er om skotten som hadde vært på løvejakt. Børsa sa klikk, bæreren med reservevåpen og ammo fikk panikk og stakk og løven angrep. Jegeren berget livet fordi kona hans tro til - og da Rosenberg traff ham var det eneste som berget humøret tanken på hvor mye pryl bæreren hadde fått. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...