Jump to content

Aimpoint på AR-15


fleskebacon

Recommended Posts

Jeg skal montere rødpunktsikte på en AR-15 med flat topp, picatinny og standard frontsikte (M&P 15). Rødpunkten har 30mm rør, men montasjen som hører til er superlav og funker da veldig dårlig. Har sett det finnes "riser" som kan brukes, men det synes jeg blir en klønete løsning med alt for mye som kan løsne.

 

Er ute etter en elegant, no-nonense løsning som ikke koster skjorta. Vil helst ha rødpunkten så høyt at selve prikken går klar av frontsiktet, og en montasje som går "rett opp". Hvor høy bør montasjen være da? Og hvor får jeg tak i dette til en grei pris? Har tråla Brownells, men finner liksom ikke det jeg er ute etter.

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrøt på meg litt i overskrifta, det er en Tasco halvbilligrødpunkt som jeg har hatt på Minien min. Den ser ut som en kopi av Comp-variantene. Så selve rødpunkten er ganske lik, men montasjen er så lav som den kan få blitt.

 

Men det ser kanskje ut som det er riser som gjelder. En del av dem ser jo faktisk ganske elegante ut, ved nærmere ettersyn. Jeg får søke litt og finne ut hvor høy den må være.

Link to comment
Share on other sites

39mm er standardhøyde for AR15, sånn forresten. Equipnor/Norsegear har en del montasjer, men dette er hovedsaklig Aimpoint og B&T, som koster deretter..

 

https://no.norsegear.com/b-t-mount-ultra-high-qd-for-aimpoint-bt-21207-6

https://no.norsegear.com/aimpoint-qrp3-quick-release-mount-for-picatinny

 

Siste får du mellomlegg til slik at du får 39mm senterhøyde.

Edited by Ei tohi varjata
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fant faktisk det jeg lette etter på Brownells til slutt også, Wilcox og American Defense lager montasjer spesifikt tiltenkt dette formålet. Koster litt, men montasjer er jo generelt ikke gratis uansett.

 

Wilcox sin er slik jeg forstår i høyde for "lower 1/3 cowitness", og American Defense sine kommer i høyde for både "absolute", "lower 1/3" og en veldig lav for de uten faste sikter.

 

Norsegear hadde jo en B&T på tilbud, men den ser ikke bra ut, og høyden er ikke oppgitt. Så jeg gikk for en fra American Defense, med hurtiglås. Ser ut som et kvalitetsprodukt som kommer til å vare i en mannsalder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...