Jump to content

Kahles nye Helia vs Zeiss V6


8x57IRS

Recommended Posts

Litt ukvalifisert synsing fra min side..

Jeg har tafset på Heila 5 (samme siktet som Helia, eneste nye modell er 2-10x50) og  Zeiss V6  i butikk, samt at jeg eier en K16i (storebroren til Helia 1-5x24).

Optisk har jeg ikke hatt mulighet til å sammenligne de (i en butikk er dette meningsløst), men jeg tar som en selvfølge at optikken i disse er high end. De optiske forskjellene til sikter i denne prisklassen er etter min erfaring av mindre interesse. Derimot så er det en del tekniske løsninger som er forskjellige:

- Helia`en er litt lettere og virker en del smekrere en V6.

- Lysbryteren er bedre på Kahles`en. Det er bare å skru (man slipper å nappe den ut) og den ser mer robust ut.

- Uten ASV er  det tungvint å skru for kulefall med V6, med ASV får man et temmelig stort justeringstårn. Helia`èn har en jaktkompensator etter min smak. Tårnene er store nok til at man kan merke de selv med tusj og tape (de kan selvfølgelig nullstilles) og når de ikke er i bruk, skrur man på dekslet (dette er for meg veldig vesentlig på et jaktsikte).

- Retikkelet er triveligere på Kahles`en (smaksak).

- V6 har 6x zoom (kan bety litt) 

 

Jeg hadde uten tvil valgt Helia, den virker mer gjennomført. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal tro/synes om V6, de hevder at det er en Victory med 6x zoom, men for meg virker det ikke sånn. Den oppleves rett og slett som litt mer "jalla"(i mangel på et bedre ord.) Bevares, det er nok et godt sikte men jeg fikk ikke godfølelsen.  

 

K16i (som er veldig lik 1-5x24i) har jeg brukt en del og den er så bra som et 1- 6 sikte kan bli. Selv i dårlig lys greide vi ikke å se forskjell på den og en Swarovski 1,5-6x42. Det er sikkert forskjell, men vi greide ikke å se det. Synn at jeg har vent meg til å skyte med høy forstørrelse, om ikke så skulle K16i ha sittet på til en hver tid:)

 

En annen spennende nyhet er Helia 3. 1" rør, lett, smekker og med lys. Jeg har veldig lyst på en 4-12x44i

Ta dette for det det er. Synsing og personlige meninger.

  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...