Jump to content

Kjøpe kikkertsikte fra wish(app)?


Andyrz

Recommended Posts

Hei, sitter å ser på wish, appen med latterlig billige småting. 

Så for artig så søkte jeg etter kikkertsikte, og der kommer det opp, swarovski, leupold, zeiss og mange flere, ufatterlig billig, blir litt skeptisk, men hva tror dere om dette?

Kan det virkelig gå ann at dette er ekte zeiss feks.?

Link to comment
Share on other sites

Sitter her å krangler med svigerfar. Han mener dette er ekte vare. Men jeg mener det er juggel. Han mener detter er butikker som har kjøpt opp parti fra butikker som er gått konkurs etc. Og selger de billig videre.  Men hva sier zeiss. Leupold swarovski om at det selges piratkopier på en sånt kjent nettsted?

Link to comment
Share on other sites

Inkluderer disse nordmennene deg, eller er du noe annet?

 

Kjøp av kopivarer fra Kina handler om optimalisering av egne midler. Det er ikke alltid kvaliteten må være best. Den kan være god nok. 

 

Men det finnes også de som tror at kopi er identisk med original, og det finnes kopier som er bedre enn original.

 

Link to comment
Share on other sites

Nei, kjøp av kopivarer handler om å undergrave de som blir kopiert. Swarovski, Zeiss, Leupold og andre produsenter bruker en stor del av omsetningen sin på å utvikle nye og bedre produkter og å bygge et renommé for kvalitet. Når noen kopierer dem og selger møl bryter det ned et rykte som har vært bygget over tiår. Når Schott spar millioner inn i å lage bedre glass og noen kopierer det uten tillatelse bremser det nyutvikling fordi de som faktisk driver med innovasjon ikke har inntjening til å forsvare utgiftene sine. I beste fall betyr at optikk av akseptabel kvalitet blir dyrere, i verste fall stopper utvikling av bedre produkter opp. 

 

Har du begrenset budsjett, kjøp brukt. Har du ikke råd til det heller, kjøp supeliol kwarrity optics, da slipper du å betale premium for en fake zeiss-logo. Og du risikerer ikke å få 10.000 Euro i bot om du blir tatt. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

At piratvarer undergraver den orginale produsenten er bare toppen av isfjellet.

Kopiprodukter finansierer i stor grad organisert kriminalitet, ødelegger det lokale arbeidsmarkedet, bruker ofte miljøskadelige materialer (i ytterste konsekvens helsefarlige) og utnytter sårbar arbeidskraft.

 

I 2018 er uvitenhet et valg, ingen unnskylding. Styr unna.

 

Sånn, det var dagens moralpreken. Lover å slutte nå.

Edited by opsahl
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Akkurat når det gjelder falsk high-end optikk tror jeg skadeeffekten er begrenset. Som regel er prisforskjellen så stor at de eneste som kjøper slikt er folk som aldri ville kjøpt originalen til fullpris. Men man ender som regel med å betale vesentlig mer enn for samme kikkert uten falsk merking, har sett en del slike annonsert til samme pris som helt OK budsjettoptikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Optikk er vel kanskje det steder der man ikke får noe igjen for å velge kopi/no-name merker. I optikk er det kvaliteten du betaler for, ikke merket (de fleste ihvertfall). En kikkert av dårlig kvalitet er ikke verdt noe.

 

Bestiller du en designer veske eller et mobilcover er det ikke akkurat krise om det ikke er 100%, men merket på siden av kikkerten hjelper lite om retikkelet sitter skjevt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv Wish, men bare fordi de har et system som gjør det enkelt for meg å finne ut hva jeg har lyst på. Man blir liksom ikke så overveldet av alle tingene som kommer opp, slik som på eBay, der det også kan komme opp 10 like varer men fra forskjellige selgere. 

 

Når jeg så finner ut hva slags jallaprodukt jeg har lyst på (plutselig kommer man over noe smått handy) så går jeg inn på eBay, Aliexpress  eller lignende og finner samme produkt, men til langt lavere pris enn på Wish. 

 

Wish hjelper meg å finne ut hva jeg "trenger" men jeg handler aldri derfra. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 1983 skrev:

Tror ikke du oppnår noe respekt med en seiss logo på skytebanen 😄

 

 

Tror at @ beaker mener at seiss logo er synonymt med   kinakopi zeiss  .

Så du har nok rett at kinakopi oppnår liten respekt .

 

På den annen side så er det egentlig  ikke logo til noen produsent som gir respekt . Alt avhenger av hvor dyktig skytteren er . Kvaliteten på optikken er bare et hjelpemiddel for å optimalisere resultatet

Link to comment
Share on other sites

Tja, for å skyte på bane, så tror jeg optikken i en «zeiss» fra Wish gir like gode resultater som en skikkelig zeiss. I alle fall så lenge den holder treffpunkt. 

Usnsett så kunne jeg godt tenkt meg til å prøve en slik, har ikke bruk for flere kikkerter, men har jo en ekstra montsje liggende 😄

 

edit: etter å ha lastet ned wish, så ser man jo med en gang på bildene at designet ikke er likt original Zeiss eller Swarovski

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe kopivarer inn til Norge som privatmann er ikke  forbudt men den dagen det selges videre er  det ulovlig  . Dermed kan det bli dyrt om man blir tatt .

Men som nevnt før er det å kjøpe piratkopier en form for å finansiere kriminalitet .

 

https://www.nrk.no/norge/piratkopier-til-norge-oker_-kan-inneholde-farlige-stoffer-1.12425768

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, 1983 skrev:

Uten at jeg vet noe sikkert, så tror jeg det er flere enn kopiprodusenter som utnytter sårbar arbeidskraft

 

Det er nok ikkje kopiprodusentane åleine om. Det er mange eksempel på at velrenommerte produsentar (m.a. ein kjent amerikansk produsent av mobiltelefonar og datamaskiner) får varene sine produsert under tvilsomme tilhøve i Asia.

 

13 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Akkurat når det gjelder falsk high-end optikk tror jeg skadeeffekten er begrenset. Som regel er prisforskjellen så stor at de eneste som kjøper slikt er folk som aldri ville kjøpt originalen til fullpris.

 

Dette kan du nok seie om solbriller og vesker også. Skadeeffekten er først og fremst at store mengder med billige jalla-kopiar øydelegg eksklusiviteten til merket, slik at snobbar sluttar å velge Zeiss fordi dei er redde for at andre på skytebana skal tru det er kopiar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke vesker og solbriller er gode produkter å sammenlikne med. Der er merket en mye større del av prisen, for optikk får en vel stort sett det en betaler for. At enkelte snobber går for enda mer eksklusive merker for å skille seg ut er godt mulig, men for å være helt ærlig driter jeg en lang marsj i hva status-horer gjør eller hvorfor.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

At enkelte snobber går for enda mer eksklusive merker for å skille seg ut er godt mulig, men for å være helt ærlig driter jeg en lang marsj i hva status-horer gjør eller hvorfor.

 

Zeiss deler neppe denne meininga. Dei er opprekne av merkevaren sin. At det finns masse folk som kjøper Zeiss pga merket og ikkje kvalitetane er det ingen tvil om, på samme måte som at enkelte kjøper vesker med tilsvarende funksjonalitet som ein REMA-pose til Zeiss-pris. Og dette er også viktige kundar for Zeiss.
At dei som kjøper kopi-Zeiss neppe ville kjøpt originalvare uansett spelar i denne samanheng liten rolle. Eksistensen av desse kopiane på skytebanene rundt om er nok til å redusere verdien av merkevaren.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, joska skrev:

 

Zeiss deler neppe denne meininga. Dei er opprekne av merkevaren sin. At det finns masse folk som kjøper Zeiss pga merket og ikkje kvalitetane er det ingen tvil om, på samme måte som at enkelte kjøper vesker med tilsvarende funksjonalitet som ein REMA-pose til Zeiss-pris. Og dette er også viktige kundar for Zeiss.

Jeg tror heller det er masse folk (kvinner) som kjøper dyre vesker for å vise de frem, og noen veldig få som kjøper dyr optikk uten å ha peiling på annet enn merkenavnet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her i hus kjøper vi kvalitetsoptikk for bruk . Status har aldri vært tema . Og det blir brukt av alle . Selv barnebarn på 3.5 år tar  zeiss til 20 k i bruk . Ellers så er omtrent alt jeg har -  vært kjøpt brukt .

 

De som mener at kvalitetsoptikk er statussymbol har ikke forstått så mye . 

Edited by zeissoem2
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, joska skrev:

 

Zeiss deler neppe denne meininga. Dei er opprekne av merkevaren sin. At det finns masse folk som kjøper Zeiss pga merket og ikkje kvalitetane er det ingen tvil om, på samme måte som at enkelte kjøper vesker med tilsvarende funksjonalitet som ein REMA-pose til Zeiss-pris. Og dette er også viktige kundar for Zeiss.
At dei som kjøper kopi-Zeiss neppe ville kjøpt originalvare uansett spelar i denne samanheng liten rolle. Eksistensen av desse kopiane på skytebanene rundt om er nok til å redusere verdien av merkevaren.

Nja er du sikker?.Kopiene har tross alt "Zeiss" logo.Det værste for Zeiss var vel om alle på banen hadde Swarovski.

Link to comment
Share on other sites

Tror også de som vurderer å kjøpe en Zeiss er såpass oppdaterte at de vet om det er en kopi de ser på. Og samtidig har de lest seg litt opp på Zeiss og skjønner at det ikke kan stemme at en Zeiss er så dårlig som jeg regner med denne kopien er sammenlignet med en skikkelig Zeiss

Link to comment
Share on other sites

Når S&B, ekte Zeiss, Kahles, etc 6x42 i bra stand går for 2 - 2,5k, og tilsvarende 4x36 for1500.-, på Finn i bra stand er det egentlig ingen grunn til å handle pirat.

Tilsvarende gjelder også jaktfeltkikkerter. I det siste har det feks vært solgt et par Bushnell/ B&L 4200 6x24-40 til 1500.-. Den ene var "ny".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre å kjøpe MacKenzie eller annet tull på XXL? Da støtter du i alle fall organisert og kontrollert import av Kina-dassruller, og ikke alskens lugubre shady-shops hvor fjortenåringer sliper noen linser sånn cirka.. det er ikke uten grunn 99% av eBay-annonser har underteksten "we ask customer please allow 5-10mm difference in dimension"

Link to comment
Share on other sites

En kompis har kjøpt «Svarovski» fra Kina til ca 1500, og påstår den er overraskende god. «Du ser forskjell i skumring, men ikke så mye» er hans påstand når han sammenligner med Zeiss V8. Det skal sies at han bruker briller😄

Gleder meg litt til å se i denne, har tårn og alt slags😱

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...