Jump to content

Skabbrev


einherje

Recommended Posts

Skabbrev dukker opp overalt med ujamne mellomrom. Jeg er glad jeg bor i en del av landet der vi ser realistisk på hva som må gjøres. Jeg er ikke sikker på hvordan avisartikkelen ville bli oppfattet i andre deler av landet?

https://www.ifinnmark.no/nesseby/skabbrev/viltnemnda/skabbrev-observert-ta-livet-av-dem-med-en-gang-om-du-har-mulighet/s/5-81-661697

Link to comment
Share on other sites

Regner med at vanlig praksis rundt om, er som her. Skyt og brenn. Jeg brenner skabbreven på skuddplassen,  litt diesel eller bensin funker greit.

Fint med en slik artikkel som viser ikkejegere hva de kan gjøre for å begrense lidelsene.

Det kan noen ganger være vel så hensiktsmessig å ringe en nabo som er jeger. Jo raskere noen er på plass, jo bedre sjans er det for å ende lidelsene.

 

Å se lidelsene til en skabbrev vinterstid er hjerteskjærende. Å skyte og brenne ser brutalt ut, og det er ikke trivelig å rydde opp etterpå. Men det er helt nødvendig. Det er nok lurt å forklare hvorfor dette gjøres, til eventuelle tilskuere og forbipasserende. Samt be de gå videre før det tennes på, dette er ikke trivelig hverken å se på eller utføre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke særlig pent syn dette....man skjønner at dyr som får dette lider...1f614.png😔Reveskabb smitter til hunder og huskatt, Gaupe og ulv. Og gir en smertrefull lidelse som til slutt ender med døden hos ville dyr. Der populasjonen er stor bryter dette ut. Bildet øverst til venstre er ei lita tispe på 4,5 kg, til høyre en liten hanne på 5kg, bilde nederst til venstre er høyre/bekken beinet i ferd med å komme ut. Dyr med slike lidelser er viktig å få tatt ut og ligger under Viltstell og dyevelferd!

 

 

Skabbrever.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dessverre økende andel skabbrev igjen på våre trakter, husker tilbake til tidlig 90-tall når man sjelden så rev uten skabb. De siste åra har det vært sjeldnere, og i de tilfellene det har vært noe har det sjelden vært harde angrep. Men de siste par sesongene har vi skutt en del skikkelig stygge, spesielt en i fjor som man virkelig måtte konsentrere seg for å se at var en rev. Kun bunnpelsen igjen, bitteliten krabat. Kunne ikke vært mer enn 3 kg. Ligna mest på ei huskatte. Stygg sådan. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...