Jump to content

Måling av cast off


Korni

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en drilling som har noe cast off.  Hvor mye har jeg ikke anelse om og jeg vet heller ikke hvordan jeg skal måle dette. Jeg har nå kjøpt meg en laserpeker som er beregnet for å trene montering og sikte med hjemme.  Her viser denne at jeg peker til venstre for det punktet jeg ønsker å treffe( ca. 5-8 cm på 15 meter).  Når jeg lukker venstre øye ser jeg at det er der kornet ligger også. 

 

Kammen er i tillegg lav for meg og har derfor begynt å fable om å lage meg min egen stokk.  Selvfølgelig etter innspirasjon av alle her på kammeret.  Det er da mange spørsmål som dukker opp, starter forsiktig med noen her.  Om dette blir et prosjekt kommer det helt sikkert flere.

 

Ett av de er hvordan måler jeg cast off på den gamle kolben?

Hvordan bestemmer jeg hvor mye cast off jeg eventuelt trenger?

 

Er det lurest å kopifrese med høyere kam og deretter lage justerbar kam i høyde og cast off.

 

Mulig det finnes tråder om dette alerede, men de klarte ikke jeg å finne.

 

Hans-P

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Korni skrev:

Ett av de er hvordan måler jeg cast off på den gamle kolben?

Hvordan bestemmer jeg hvor mye cast off jeg eventuelt trenger?

Å måle cast off kan du gjøre ved å teipe et gråpapir med en rett strek (vertikalt og i vater) på veggen  slik at papiret (og streken) får en 90 graders knekk og kommer ut på gulvet. Så setter du drillingen med sikteskinna langs strekken og tegner rundt kolbekappa som står på gulvet. Husk at pipene/låsekasse/baskyle må ligge vinkelrett mot veggen for at dette skal bli riktig. Når du har omrisse av kolbekappa mot streken på gråpapiret kan du måle cast off (og vridning) ut fra streken som er siktelinje/senter.

 

Siden du ikke vet hvor mye cast off du trenger bør du få hjelp av en profesjonell "stokkbygger" som kan vurdere dette og har en justerbar kolbe for å prøve ut forskjellige mål. Dette har mye med skytestil og hvordan kolben fungerer mot kroppen din. Er du en uerfaren skyter kan det godt hende at ukonsekvent teknikk gjør det vanskelig å vurdere hva som er riktig for deg.   

 

Her er en gammel tråd du kan lese:

http://www.kammeret.no/topic/69185-tilpasning-av-haglestokk/

     

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...