Jump to content

Prosjekttråd: Merkel 96K med knekt skjefte


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg vil lage en prosjekttråd om en drilling som jeg importerte fra Tyskland i fjor. Jeg tenker å oppdatere denne med bilder og info etter hvert.

 

Jeg har importert en del drillinger fra Tyskland. Kjøpt, jaktet med og ladet til, pusset opp og solgt med fortjeneste. Jeg startet med dette etter at Raudnakke shinet opp stokken på min første Merkel 96K og laget en tråd om dette på kammeret.no (Angelina tråden). Jeg har hatt pene gamle drillinger, en med Anson & Deeley lås, flere Krieghoff drillinger, både standard Trumpf, en nydelig Neptun med sidelåser og en med alu kasse, en Blaser D99, en gammel Ferlach rifledrilling. Mye lekkert i en rekke ulike kalibre, og mye kos J.  

 

Men, jeg har i grunnen alltid savnet den gamle 96K. Spesielt sikringstangenten synes jeg er genial på denne! Så da det dukket opp en pen Merkel 96K Jagd på egun.de slo jeg til. Denne er med 60cm løp. Haglekaliber 2x20-76. Det er min absolutte favoritt for drillinger. Smekkert våpen, velbalansert. Nydelig! Rifleløpet i 8x57IRS. Jeg har hatt rifledrilling i dette kaliberet før, og synes det er veldig bra. Minimal rekyl, kule som er tung for kaliberet, moderat hastighet, enkel å lade til. Jeg bruker mine kombivåpen til kombinertjakt, og vil ha mulighet til å skyte fugl med riflekaliberet. Jeg har aldri skutt fugl med 8mm, men en hel del med 6,5 og 7 mm og det fungerer veldig bra. Kan ikke tenke meg at 1mm større diameter på kula vil ha allverdens å si. Men det får jeg finne ut av. Det var med et hellengde innstikkløp i 6x70R. Det er et noe obskurt kaliber, men velegnet på rådyr. Jeg forsøkte først å selge det, men siden det var lite interesse for det har jeg valgt å beholde det. Har kjøpt 40 fabrikkammo og die set, så da blir det testing av innstikkløp etter hvert.  Denne drillingen kom med et Swarovski Habict 3-12x50 i Suhl hakemontasje.

 

Denne ble solgt av en privatperson så jeg betalte ham, og han sendte den til en tysk våpenhandler jeg kjenner til som har eksportlisens. Dette var for et år siden. Så startet morroa… Maaaaasse frem og tilbake ift eksporten. Våpenhandlere var ukjent med at DHL ikke sender våpen ut av Norge, så det ble en del styr og tiden gikk. Til slutt falt han ned på firmaet Overnite, som tok seg fett betalt for å sende drillingen til meg. De er en nisjebedrift som sender våpen. Våpenhandleren tok seg av papirarbeidet.

 

Så kom den endelig hjem til meg. Etter mye krøll med forsendelse og post. Jeg hentet den på DHL i mars i fjor (Overnite bruker dem til transporten i Norge) og dro rett til et sted der jeg skulle testskyte den. Stoooor skuffelse… stokken var tydelig knekt i pistolgrepet. Pakka den var sendt i var knekt under. Jeg tok bilder og film. Våpenhandleren taksterte stokken til grad 8, og Merkel ville erstatte den med en ny stokk, til en sum av 4000 euro… Overnite tok først ansvar. Så, hundrevis av mail og et halvt år senere trekker de seg og sier at det er selgers ansvar å tegne ekstra forsikring, og de vil kun utbetale forsikring for kilopris… noen hundrelapper. Våpenhandleren anbefaler rettssak, og vil kjøre den for meg. Han anslår saksomkostninger til 7-800 euro, og han mener at jeg har 50% sjanse til å vinne. Men, det står i selskapets beskrivelse at det er senders ansvar å tegne forsikring. Og jeg vil ikke risikere ytterligere tap, så jeg avslår.

 

Kikkertsiktet er med lysprikk, som var ettermontert i form av en ekstradings utenpå høydejusteringstårnet. Det virket ikke. Lyngdal jakt og Fiske sendte den til Swaro for meg, og jeg fikk den tilbake reparert. Uten regning hverken fra Swaro eller Lyngdal Jakt og Fiske. Selv om jeg ikke hadde kjøpt den der. Fantastisk service! Hakemontasjen er tight og fin. Jeg jakter mest rådyr med drillingen, og 3x forstørrelse som minste er ikke helt heldig. Jeg har fått en børsemaker til å skru på en Henneberger montasje for Aimpoint Micro, som skal stå fast på. Denne montasjen bygger kun en mm, så aimpointen synes ikke i kikkertsiktet. Gleder meg til å teste ut denne løsningen neste sesong. Kikkertsikte til posting i grålysning og skumring, og eventuelt plukke fugl på lenger hold, Aimpointen står alltid på til drivjakt og smyging.

 

Jeg avtaler med en svært kompetent person at han skal lime stokken for meg. Det får bære å briste, så lenge den kan brukes. Når han skrur kassa ut av stokken detter den fra hverandre. Brudd i pistolgrepet. Gjennom nettskjæringene, og gjennom bolten… Han har forsterket bruddene ved å borre opp og lime inn stålstenger. Borret i nettskjæringen. Limfugen blir veldig synlig. Det måtte bli sånn, så den blir sterk nok.

Jeg fikk den igjen i går. Dette ser ikke pent ut… Legger ved bilder av stokken, og reparasjonen. Jeg skal forsøke å fikse dette så pent jeg kan selv. Legger bilder av prosessen etter hvert. Jeg begynte med nettskjæringen med en gang. Måtte bruke fil, og ikke nettskjøringsverktøy, på grunn av limet. Spent på hvor pent jeg kan få dette! Flere bilder følger.  

Det står stemplet 5AD på den. Produsert i 2005? Eller?

 

96k knekt.jpg

96K sprekk.jpg

96k forsterkning.jpg

5a54ab0d3966d_k96limtsprekk.jpg.5613ced874a959a165ed75220f822ef2.jpg5a54ab0d3966d_k96limtsprekk.jpg.5613ced874a959a165ed75220f822ef2.jpg

K96 limt sprekk andre siden.jpg

K96 treverk 2.jpg

K96 treverk v.jpg

K96 stempler.jpg

k96 fil.jpg

K96 limt sprekk andre siden.jpg

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Testskyting

 

Ett år etter at jeg kjøpte denne drillingen var jeg veeeeldig klar for testskyting! Børsa har fått skikkelig juling siden stokken var knekt på en sånn måte, og jeg var spent på om den fungerte mekanisk. Visste at det gikk an å klikke med den, men var spent på om den skjøt, og skjøt bra. Jeg rigge meg til i kanten av et jorde der jeg jakter, med et vinglete campingbord som underlag og en sovepose på høykant som støtte. Dette blir ikke spesielt stabilt, men sånn ble det på vinterstid. Jeg er ikke så glad i å skyte liggende med kombivåpen. Treffpunktet blir gjerne annerledes stående og sittende, som er slik jeg skyter på jakt. Derfor en slik rigg. Det er benk for sittende skyting på banen til Kristiansand og omegn skytterlag, så jeg får finteste presisjonen når banene åpner til våren.

 

Her er bilder av testkytingen også. Jeg skjøt først med Winchester fabrikammo, har liggende en del av den. Også noe hjemmeladet. De tre første skuddene (Bilde 1) skjøt jeg med fabrikkammoen uten å vente mellom skuddene. Denne drillingen gir ikke høydespredning mellom skuddene, selv om løpet er loddet J. Fin samling (28mm spredning), med tanke på den vinglete skyteposisjonen med en sovepose på høykant som støtte (bilde 4). 

 

Jeg forsøkte også å skyte med innstikkløpet, men det gikk 20cm til venstre på 40 meters hold med aimpointen. Det kan justeres fra munningen, så jeg kan justere det inn selv etter hvert. Testet også med Brenneke. Brenneke Excact (min Merkel rifledrilling liker denne) gikk rett under. Høyre haglepipe noe til venstre, og venstre pipe noe til høyre (Bilde to).  Det tyder på noe høy hastighet. Fioccie Brenneke gikk rett under siktepunktet, og samlet bra(Bilde 4)! Jeg ser at rifleskuddet også gikk under, så Aimpointen må justeres noe opp, så går dette midt i. Moro!

 

K96 100m.jpg

K96 Brenneke Exact.jpg

K96 Fiocci brenneke.jpg

k96 skytestøtte.jpg

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen dum ide Hare4. Dette har jeg lyst til å prøve, men det er laaaangt utenfor min komfortsone...

I første omgang skal jeg se hvor fin jeg får til den stokken som står på.  Inletting bør en børsemaker kunne gjøre, det må da være enklere når man har originalen å se på? Men jeg vil ha børsa klar for jakt til høsten. mulig jeg skal prøve meg på ny bakstokk etter hvert. Oppdaterer tråden i tilfelle :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn,

 

Gratulerer med pent våpen! Leit at skjeftet ble knukket, men er det limt skikkelig, så skal det bli minst like sterkt som nytt.

 

Er det høyre eller venstre del/vange som har knukket? Blir litt forvirret av bildene, noen er kanskje speilvendt?

 

slb

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, 1937M98 skrev:

Prøv å få tak i Kjell Gunnar Larsen (Larsen Biathlon) han kan bygge våpen, og har kopifres. Han vet ett og annet om skjefter også

 

Larsen bygger jakt mauser

 

Right, da har jeg snakket med Kjell Gunnar Larsen. Han fortalte at det er enkelt å kopifrese utsiden av et nytt skjefte. Joben er på innsiden. Tilpasningen av treverket på innsiden mot kassa er en lang og krevende jobb. Og han har ingen fres som kan gjøre dette. Han snakket om 20.000 for å få tilpasset et nytt skjefte...   Og, dette var en jobb han ikke ønsket å ta.

Det skal bare en mm feil, så er skjeftet ødelagt. Høres ikke ut som en jobb for meg heller.

 

Han anbefalte å kontakte fabrikken, og forsøke å få tak i et halvfabrikat skjefte. Kan jo gjøre et forsøk. Men da våpenimportøren fikk en uttalelse fra Merkel på pris på nytt skjefte presiserte de at de ville ha våpenet til Tyskland og tilpasse det selv. De ville ikke la en Norsk børsis fikse det.

 

Det ser ut til at den beste løsningen blir å gjøre så godt jeg kan med det skjeftet jeg har. Det blir funksjonelt, men ikke så veldig pent.

Link to comment
Share on other sites

Våpen og skjeftespesialisten http://www.vaapenskjefte.no/ gjør dette på stående fot..for oss som skyter leirdue er det helt vanlig å få bygd skjefte som er best mulig tilpasset skytter.. jeg kjenner mange (20 stk minst) som har fått bygd seg skjefter hos disse.. kan varmt anbefales.. prisen for et slikt skjefte ligger som regel på rundt 15 000 men vil nok øke litt om du skal ha grad 8 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For ei stund siden så var det en som la ut en prosjekttråd der han tilpasset ny stokk og fortre til en kombi eller drilling. Jeg husker ikke hvem det var, men det er sikkert mulig å finne igjen. Mener det ble gjort i flammebjørk om det kan hjelpe på hukommelsen til en eller annen. Kanskje vedkommende kan være til hjelp?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser det uansett blir dyrt å lage ny og tilpasse, sjansen for å finne et ferdig er liten. Blir ei dyr børse om du lager ny, så om du kan ha den som et bruksvåpen og gjøre det beste ut av stokken så kommer du nok best ut av det slik. Men vet jeg hadde irritert meg over stokken om jeg visste den var knekt uansett hvor bra du får det til å se ut :-D  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Hare4 skrev:

Ser det uansett blir dyrt å lage ny og tilpasse, sjansen for å finne et ferdig er liten. Blir ei dyr børse om du lager ny, så om du kan ha den som et bruksvåpen og gjøre det beste ut av stokken så kommer du nok best ut av det slik. Men vet jeg hadde irritert meg over stokken om jeg visste den var knekt uansett hvor bra du får det til å se ut :-D  

Jepp. Det blir noen dilemmaer her. Jeg har ikke 20 lapper å bruke på ny stokk. Første pri nå blir å få den gamle i brukbar stand, så fin som mulig. Får vurdere ny stokk etter hvert.

 

Sunnmøring; jeg kontakter vaapenskjefte.no og hører hva de skal ha for dette.

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Jeger'n skrev:

For ei stund siden så var det en som la ut en prosjekttråd der han tilpasset ny stokk og fortre til en kombi eller drilling. Jeg husker ikke hvem det var, men det er sikkert mulig å finne igjen. Mener det ble gjort i flammebjørk om det kan hjelpe på hukommelsen til en eller annen. Kanskje vedkommende kan være til hjelp?

 

Jeg klarer ikke å finne denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Du fikk nå vertfall et svar, å en grunn for hvorfor han ikke ville gjøre jobben.

 

Jeg skjønner godt skuffelsen din når du åpnet esken, jeg hadde irritert meg grønn over ett reparert skjefte selv...

Men en ferietur til Tyskland, med mulighet for besøk hos Merkel, og har du flaks en omvisning viss du spør pent???? Går jo ann å vurdere det, flaks i uflaks osv😉

Så får du en hyggelig liten pakke i posten en stund etter

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Skaubjønn skrev:

Jeg klarer ikke å finne denne tråden?

Ikke jeg heller. Hadde søkefunksjonen vært som i det gamle "Kammeret" så tror jeg bestemt jeg skulle funnet den, men nå får jeg ikke lagt inn de kriteriene jeg ønsker. Sikkert jeg som er dum, men da må jeg nå bare leve med det. Kommuniserte med vedkommende noen ganger fordi jeg selv gikk svanger med en ide om å lage ny kolbe, men finner ikke de meldingene heller. Skal lete litt til utpå kvelden.

OOOOOOOPSSSS Der datt det ned et par ledetråder hos de små grå og da dukka den opp.

 

Edited by Jeger'n
Link to comment
Share on other sites

Får ikke redigert tredje innlegg. Fikser det etter hvert. Her er litt fremdrift:

Demontert mekanismen. Satt i en kloss for ikke å risikere at det knekker. Bilde 1. 

Det er en seig gugge på. Jeg valgte  malingfjerner i stedet for sikling. Ikke malingfjerner på limskjøtene! Bilde 2.

Resultat etter at malingfjerner er skrubbet av med vann og stokken har tørket. Bilde 3.

Plansliping av de skjøtene som ikke er helt rette. Bruker viskelær som slipekloss. Bruker 240 papir her. Bilde 4. 

Jeg går over hele stokken med 240 papir. Ser det er noen pigmentrester. Og det er noe seig gugge jeg ikke helt får bort enkelte steder. Hvis fibre reiser seg er det ikke noe problem, det går bort i porefyllingen. Ferdig pusset med 240 og vasket med terpentin. Mest så det ikke er noe pussesøv igjen når jeg begynner å sette den inn med Raudolje. Bilde 5 og 6.

Setter i mekanismen før oljing så ikke vangene vrir seg når de blir fuktige av olje. Bilde 7. Har for øvrig gått over mekanismen med Autosol for å få bort all gammel misfargingen. Som ny nå 😊.

Første runde med olje. Bilde 7 og 8. Limfugen i nettskjæringen blir hvit. Jeg skal farge denne med brun tusj før oljen masseres inn med tannbørste. 

 

Porefylling. Jeg har lært av Raudnakke at dette gjøres når veden er mettet med olje. Jeg velger å gjøre det nå tredje lag, for å forsøke å fylle sprekkene etter limingen med en blanding av raudolje og slipestøv. Går over med 400 våtslipepapir og Raudolje. Det blir en seig gugge som masseres inn med fingertuppen og får tørke. Stokken må uansett stå i natt og jeg tror dette er tørt nok i morgen tidlig til at jeg kan polere bort overskuddet med en tørr klut og påføre mer olje i tynne lag. Bilde 9. 

Det funket fint! Sprekkene blir mer og mer usynlige. kommer til å bli noe igjen som synes tro jeg, men det ser ut til at sprekkene på tvers av vangene blir tilnærmet usynlige. I ale fal ikke veldig sjenerende. 

Farger limfugene i nettskjæringen som ble hvite etter at de ble filt tilbake i rett form. Bilde 10. 

 

Begynner å komme seg! Bilde 11-14.

 

31489DAB-389C-447B-ACBA-89DE878F1F6A.jpeg

0CE6C639-53B5-44E8-B15B-2B71BC9C33E0.jpeg

81A4EFCD-11CF-414E-A2D4-8EE837633971.jpeg

4ED5FDB6-13EA-4B0A-9BA0-EDC40B806051.jpeg

76A51C45-34CC-42DE-B5E1-08977D9505F9.jpeg

D02C7EB9-270F-499B-B100-40FD66C9A5C1.jpeg

49230EE0-3E07-4446-BDB7-3F53DD1E30E5.jpeg

D107B903-9C5C-4A6E-8881-4AB0AE6295FD.jpeg

5926A40D-8689-4123-9CE8-C7142CA52394.jpeg

82225874-C2F9-4D4E-BE08-C6C1D752596E.jpeg

6D46070E-6DFA-429F-BCDB-D4DA46358C4F.jpeg

F9719598-A0FE-4196-80D3-835434F4035E.jpeg

BF0CC5C9-461F-4B5A-814B-BE16553098A0.jpeg

870E164A-8932-4A7B-B0BC-E298DFA79727.jpeg

4EB2D282-863D-4645-9660-ADB85B95AFB4.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute og testet litt mer ammo i dag. Hornady Round Nose 170 grains kule og Sako butt helmantel 128 grains går likt på 100 meters hold. Begge ladet med 46 grains N-140. 196 grains spiss helmantel går 5cm til venstre, av en eller annen grunn. Det er jo sedat hastighet i 8x57IRS så jeg tror det skal gå fint å skyte rådyr og fugl med den kombien. Jeg har 80stk fabrikkammo med 200 grains Nosler Partition kule, men den gir vel ganske mye splætt effekt i små rådyr. Tenker det blir en trad rundneset blyspiss og rund helmantel som kombo i denne til høsten :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 4 weeks later...

Det må jeg si Skaubjønn, det står respekt av det du driver med, jeg hadde gravd meg ned i sorgen for lenge siden.
Resulatet ble utrolig bra, men det ligger der bak i hodet og murrer, det er en sprekk, det er en sprekk osv.
Jeg ble overasket over prisen på nytt skjefte, 
Lønner seg med en forsikring på børsa da skjønner jeg om man skulle være uheldig å gå på rattata en glatt høstmorgen.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har irritert meg over sprekken. Den ble synlig. Og nå har jeg kjøpt meg en brukt stokk på egun.de. Fikk den hjem for et par tusen. Ikke så pen som den originale, men hel. Og mekanismen passer rett i. Det er ikke rekylbolter i den. Vaagland lovet å skaffe meg slike for en mnd tid siden men ikke fått noe enda. Blir signing av stokken i vår, så skal jeg legge ut nye bilder. 

Link to comment
Share on other sites

Puuuuh utrolig glad for at jeg kjøpte ny stokk! I dag da jeg demonterte den gamle skjedde dette...

Stålforsterkningene er synlige. Kunne kanskje blitt limt igjen, men jeg stoler ikke på dette. Blir kanskje knivskaft av originalstokken? 

Den nye er mye kjedeligere. Jeg har venter på rekylbolter fra Vaagsland i en mnd nå. Med en gang de er på plass begynner jeg med å mette stokken med rødolje. Bilder kommer. 

9142E55E-D96E-4C29-993B-67D5B405BF93.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...