Jump to content

Høye skisko, finnes de?


Olesøn

Recommended Posts

Jeg må ha HØYE skistøvler, typ millitærstøvelhøyde. Jeg må også BC-binding, hvis det er det det heter... Sånn stålpinne på tvers. Problemet er at slike sko ikke finnes, såvidt jeg klarer å se. 

I et siste krampaktig forsøk på å finne noe jeg klarer å bruke bestilte jeg slike fra Crispi. (Bilde) 

 

Men det var jo mer for telemarkski... Plastikkstrammerene gjør at det ikke er fleksibilitet å snakke om. Altfor stive til bortoverski. 

 

Er det noen som vet om en obskur produsent som lager høye skisko med snøring hele veien opp, sånn at anklene får støtte samtidig som de kan oppfylle sin funksjon som ledd? Har lyst til å komme meg ut på skitur snart... 

15154903835681458281007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Crispi Stetind i en årrekke. Skal du gå over Grønland med hvitserk, er det et krav at du går med Alfa Skarvet. Den støvlen gir god støtte, holder deg varm og gir minimalt med gnagsår på de fleste føtter. Forøvrig er det mye å velge i:

https://www.oslosportslager.no/produktkategori/bc-5-6013.aspx

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

@FreeSkier Hvor høyt opp er det støtte på den der?

@Cruiser Har prøvd Skarvet, ikke høy nok. Eller, ikke støttende nok. De to siste rundene med lisse er ikke noe, det er bare for syns skyld. Jeg trenger noe som sitter som en Nato-støvel, og da er det faktisk svært lite å velge i.

 

Ser forøvrig at det er Svartisen jeg har kjøpt meg. De havner nok snart på finn...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jepp @Olesøn

Super sko, spesielt nedover. Litt for stiv når det kun er flatt for mange. 

 

Vær obs på at de kan være ubehagelige de første milene, da de trenger litt inngåing. Så ikke gi de opp etter første turen 😊

 

https://www.vpg.no/alpina/197062/alpina-bc-alaska-fjellskistøvel

Edited by FreeSkier
Tag
Link to comment
Share on other sites

Neste steg er slike: https://www.tromsoskiogsykkel.no/ski/sko/telemark-sko/scarpa-t4-19/20-telemarksko-75-mm?dpid=18787&gclid=CjwKCAiAuqHwBRAQEiwAD-zr3bqJMnUhkQIrUWYZhGSru9FPIA5kr9xSdH9oJXt4cecwDT_aqOXgURoCmz4QAvD_BwE

 

Men da må du bytte til 75mm binding.

De er heller ikke det helt store gå flatt med, kan du si. Men varme er de, og veldig lette å få komfortable ift. passform pga. formbar innersko.

 

Bindinger er det enten tåbinding fra rottefella/voile eller vaierbinding fra voile. Evt. brukt rottefella chili/cobra/riva etc. 

Link to comment
Share on other sites

@FreeSkier Har sett på dem også, de er ikke like høye. Men hvis jeg ser dem skal jeg jo prøve dem. 75mm er ikke aktuelt, fatter ikke at noen i det hele tatt klarer å gå med slikt. 

 

@vux De der fant fruen til meg i stad, ser kurante ut. 

 

Lillehammertur i morgen så sant fjellet er oppe, skal ta en turne på det som er av sportsbutikker og se om de har de to modellene dere nevner. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okay @Olesøn. Ser nå at de har en hempe mindre. Men er ganske sikker på støtta er rimelig lik. Da de er i utg. punktet samme modell (til og med samme navn) . Tipper de har måttet lage den litt høyere pga. varmeelementene. Ikke nødvendigvis mer støtte. Men, jeg kan ta feil.

 

Fischer skoa ser slettes ikke så værst ut heller👍 har desverre ingen erfaring med de. 

 

Forsåvidt enig ang. 75mm. Har hatt begge deler. Det blir ikke 75mm til fjellskibruk igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke egenerfaring med alpinaskoene @Olesøn, samboeren er på sitt andre par. Hun har også andre bc-sko som Alfa Gaiter, de gir ikke i nærheten samme støtte. 

 

Støtte og stivhet henger ofte sammen, både pga. hvordan skoene lages og til hvilket marked/segment de er beregnet til. Bruker nå egentlig "støtte" om sideveis bevegelse, og "stivhet" om bevegelse framover/bakover. Selv om begge deler kan kalles støtte/stivhet. Regner med det var slik du tenkte.

 

Men om du synes Svartisen var som ei alpinsko er jeg redd du blir skuffa uansett. Jeg har Crispi Svalbard, som jeg tror er ei Svartisen-sko med gamasj. 

Den er et ok kompromiss for min del mellom støtte/stivhet nedover ift. bortover. Men da jeg går/kjører mye i bratt terreng, så hadde det ikkje gjort noe om de var litt stivere og ha litt mer støtte. 

 

Utifra det samboeren sier virker alpinaskoene å være både stivere og gi mer støtte enn Svartisen. 

 

Men alt kommer veldig an på bruksområde, terreng, hvilke ski, nivå på den inni skoa ift. kjøring og hva man er vant med fra før. 

 

Jeg kommer fra konkurransekjøring i frikjøring både på telemark og seinere alpint. Og har gått veldig mye på randonee også. Så er vant med rimelig mye stivere å tyngre utstyr. Men går nå veldig mye på fjellski både med trekkhund og på rypejakt. 

 

Kan være Fischer gir mest støtte ift. minst mulig stivhet fremover. Om den er bygget litt som ei langrenns-skøytesko, som jeg mistenker den er basert på. 

 

Er det noen spesiell grunn til at du ønsker mye sideveis støtte, men myke framover/bakover? 

Mange ønsker enten en midt på treet sko, som gir noe støtte alle veier og er god å gå langt å flatt med. Men som da ikke er noe særlig kjøre med. Mens andre vil ha mye støtte alle veier, for å gjøre nedkjøringer enklere. Men da går det ut over det å gå flatt. Usikker på hvordan det er med sko som har mye støtte sideveis og lite fremover/bakover, og om dette finnes. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vanlige skisko har to feil i min sære verden. Det ene er at de "kjipper" slik at man får gnagsår. Det andre er at de er lave som en klappskøyte, og da tråkker jeg over konstant. Det jeg er ute etter er Alfa Bever med BC-binding, altså høy snøring og god støtte. Helst uten at skaftet på støvelen skal være så stivt at jeg ikke kan GÅ på ski. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Olesøn skrev:

@FreeSkier Har sett på dem også, de er ikke like høye. Men hvis jeg ser dem skal jeg jo prøve dem. 75mm er ikke aktuelt, fatter ikke at noen i det hele tatt klarer å gå med slikt. 

 

@vux De der fant fruen til meg i stad, ser kurante ut. 

 

Lillehammertur i morgen så sant fjellet er oppe, skal ta en turne på det som er av sportsbutikker og se om de har de to modellene dere nevner. 

 

Er meget fornøyd med 75mm systemet, med hengslet tåplate. Bruker bindingen Voile switchback , og skistøvelen Lundhags Guide Expidition.

Kan ikke sammenlignes med gamle faste 3pin tåplaten, har ikke prøvd et stødigere oppsett og samtidig ha fri bevegelse forover når jeg går. Kan låses fast om man skal sette utfor bakker, er gull verdt når jeg har mye nedoverbakker med tung sekk og spesielt med litt rykk og napp føre. Binding og sko kostet en del men jeg har funnet mitt oppsett som jeg ikke kommer til å endre på med det første.

Har også et skisett med BC magnum binding og Alfa polar. Er også et bra oppsett, men 75mm oppsettet er mere støtte i samtidig som det er like lett som BC å gå med.

En fin greie med begge skoene jeg har linket til er at de har kartanker som kan taes ut og tørkes og de er veldig varme og gode.

 

Link to comment
Share on other sites

Okei, nå må jeg faktisk innrømme at mitt langvarige hat mot "la-oss-knekke-foten-din-tvers-av-over-vristen-med-denne-75mm-driten-fra-helvete" ble om ikke annet midlertidig myknet opp av den Voile-bindingen. Kommer meg jo ikke til Lillehammer med det første siden været er 0° kombinert med 12m/s, men når det gir seg skal jeg se om noen har sånn binding. 

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du må innom noen butikker å prøve litt sko @Olesøn👍 merk at de fleste sko mykner opp endel etter noen turer.

 

Problemet du har hatt med "kjipping" kan ha flere grunner. Sko med dårlig passform (gjerne billige sko), vanskelige/unormale føtter, du må lære deg å knytte sko🙈 (faktisk vanlig problem), valg av sokker og sikkert flere ting. 

 

Voile er vel "the shit" om du vurderer 75mm ja. 

 

En fordel med begge skoene som @Keino nevner er at de har innersko. Det fører ofte til mindre problem med gnagsår. Da innerskoa sitter godt på foten, og evt. kjipping skjer mellom inner og yttersko.

 

Lignende Alfa bever med bc/75 er jeg usikker på om finnes dessverre. Men det ligger mange aktuelle sko i tråden du med fordel burde prøve på foten. 

Om du har god erfaring med Alfa Bever, kan det være lesten passer deg bra. Da kan det være lurt prøve Alfa bc/75mm sko, da de trolig er lagd på samme lest. Men, Alfa skoene er nok ikke de med mest støtte. 

 

Om du tar kontakt med Sport 1 Vinstra å snakker med Ånen, så er nok han behjelpelig både ift. skaffe/prøve forskjellige sko og å skaffe bindinger. Om de ikke har inne. 👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig slarkete ankler og føtter. 190cm og bein tynne som fyrstikker. Trår alltid over på litt lengre løpeturer. Tror ikke det går an å trå over med bcx6, den er veldig smal/trang i hæl så skal litt til å "chippe" med de heller. Da skal du i så fall ha veldig smal/kort hæl. Følelsen er veldig likt skøytesko slik som @FreeSkier påpeker, men mykere såle så de er bedre å gå bortover med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, FreeSkier skrev:

Lignende Alfa bever med bc/75 er jeg usikker på om finnes dessverre. Men det ligger mange aktuelle sko i tråden du med fordel burde prøve på foten. 

Om du har god erfaring med Alfa Bever, kan det være lesten passer deg bra. Da kan det være lurt prøve Alfa bc/75mm sko, da de trolig er lagd på samme lest. Men, Alfa skoene er nok ikke de med mest støtte. 

Synes disse lundhagsskoene er veldig lik Alfa bever fjellsko, virket enda litt stivere uten at det ble ubehagelig stivt som plastsko. De har en spennende sko hvis man vil bruke BC som heter Lundhags Guide Expidition BC. Har ikke prøvd denne BC skoen, men som nevnt lenger opp i tråden har jeg versonen i 75mm. Kjøpte de på grunn av at jeg ofte har litt tyngre bør på ryggen og ville ha sko som ligner fjellstøvlene. Svarte virkelig til forventningene. Men skoen jeg linket til hær er samme skoen i BC utførelse, så de kan jo ha en annen såle som ikke har samme torsjonsstivhet og dermed blir bløtere. Vurderer å handle et par til av de lundhags skoene i 75mm, i tilfelle de forsvinner fra markedet😊

Lundhagsskoene er også bred nok til min fot, omentrent som mine alfa fjellsko. Prøvde noe crispi sko for noen år siden som var litt smalere i sålen, ble utrolig sliten i nedre del av foten bare av korte turer på ski.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har Madshus "langturskisko". De er høyere enn vanlige skisko, men kortere enn militærstøvler.I tillegg er sålen mer fleksibel enn på tradisjonelle skisko, som er helt stive i bunnen. Det gjør at du kan bøye litt i foten. Gode og varme er de også, har brukt dem under varierende forhold. Og like lette som "vanlige" skisko. Har bl a brukt dem på et 90 km skirenn. Varm og tørr på beina, og ingen plager underveis. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...