Jump to content

Krympedie og kulehold


adhoc

Recommended Posts

Hei.

Var i bua og lada 7x33sako for første gang i dag og det gikk fint helt til kula skulle i. Ladesettet fulgte med på

kjøpet av børsa og jeg hadde ikke fått med meg at dette er en krympedie. Satte dia så høyt at krympen ikke ble

aktivert i det hele tatt og da var kuleholdet så løst at kula enkelt kunne dras ut med fingrene. Ekspanderhodet er

0,06 mm under kulediameter.

Så det jeg lurer på er, skal kuleholdet være så løst før krymp eller skal  kuleholdet være "normalt" før krymp?

 

Mvh

Adhoc

 

Edited by adhoc
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen erfaring med å lade denne patronen, men et par generelle tips kan jeg forsøke på.

Du har allerede funnet ut at seaterdia ikke må skrus for langt ned.

Kuleholdet er åpenbart alt for dårlig. Jeg liker å ha et kulehold på iaf 7-8/100 mm, men endel anbefalinger går på fra ca 3 til 6 hundredeler.

Mål halsen med kule montert (kule som sitter godt fast), og mål halsen på ei siza hylse. Differansen er kuleholdet. Prøv å size hylse uten ekspanderknapp. Mål, sett i kule og mål igjen (om det da ikke blir alt for trangt). Da vet du hva du har av maksimalt tilgjengelig kulehold. Tilpass kuleholdet ved å slipe og polere ekspanderknapp til du har ønsket kulehold. Ser ikke for meg at det er behov for å krympe fast kula i denne patronen.

Edit: rettet skrivefeil

PS: Ikke skru sizerdia mer ned enn det som er akkurat nødvendig for å kamre patronen

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Kan hende, men det er vanlig at jaktammo fra fabrikk har krymp selv i "slappe" patroner. De vil vel forsikre seg om at hard håndtering, forkiling osv ikke presser kula inn i patronen. Tviler sterkt på at det nødvendig for denne patronen. Krymping kan også gå ut over presisjon. Jeg lader feks til .300 Win Mag uten krymp, og den patronen har også uvanlig kort hals.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som vavlo foreslår, ta ut ekspanderknappen. Ekspanderknappen er oftest den største årsaken til at hylsene får redusert levetid. Dersom du klarer å sette kulene uten å bruke ekspander er du i mål. Det er i praksis ikke mulig å få for mye kulehold i en patron for jaktvåpen.

Krymp ikke hylsen, det ødelegger presisjonen og det øker ikke nødvendigvis kuleholdet.

Link to comment
Share on other sites

Var så heldig å komme over et brukbart parti med kuler og har et par hundre hylser, så det jeg sikter mot å finne en gullstandar for fugleammo.

Har såpass med kuler at det kan prøves en del forskjellig og  jeg kommer til å starte der valvo og Per-s foreslår.

Har bygd ny stokk med søylebedding og frittliggende pipe og lang/høy nok kolbe og akkurat nå klarer børsa og jeg 13mm på 104m med fabrikkammo.

Med bedre kikkert og fintuna ammo kanskje det kan dras mot 10mm, det hadde vært fint, tupp på topp i sverige om ikke så lenge.

Mvh

Adhoc

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Ekspanderknappen er oftest den største årsaken til at hylsene får redusert levetid

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det. Hylsa vil først sizes ned til undermål, deretter ekspandere til kammermål ved avfyring. Ekspanderen ligger nødvendigvis mellom disse ytterpunktene, så den totale bearbeidingen defineres av die og kammer.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med ekspanderen er ikke den radielle utvidelsen, den blir den samme, men under skuddløsning skjer det med oppvarming og meget raskt, det endrer litt av flyten i messingen, men som sagt er det ikke poenget.

Ekspanderen ødelegger hylsene fordi den trekker halse fremmover slik at hylsen blir trukket ut av fasong. I mange tilfeller må hylsen sizes litt ekstra for å ta hensyn til at den trekkes lengre av ekspanderen. Denne effekten blir mindre med god smøring innvendig i halsen, men det blir alltid noen hylser som går svært tregt over ekspanderen og pressing blir ofte stilt inn slik at alle hylser skal gå lett i kammeret og ingen motstand når sluttstykket lukkes. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Strekking av hals er et godt poeng, om man slurver med innvendig smøring så kan det gi problemer som du beskriver. Men å droppe ekspanderen er ikke helt problemfritt heller, en vil da sette mye mer press mot skulderen når en setter i kula. Friksjon mellom kule og hals er jo langt høyere enn mellom ekspander og hals.

Alt i alt synes jeg korrekt bruk av verktøyet er det beste rådet, i det minste til en bygger opp nok erfaring til å finne ut hva som funker best. Så lenge en smører halsen innvendig og ekspanderen er av god kvalitet er strekk av skulder et lite problem. 

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg litt i villrede her, tok ut ekspanderknappen og sizet hylsa til dia tok i hylseholdern allikvel har jeg kanskje bare 0.01mm kulehold.

Prøvde å krympe fast kula, ble rett og slett ikke bra, skjevt og dårlig hold.

Ser jeg ikke skogen for bare trær eller er det noe annet snedig på gang?

Dia er rcbs merket med 7x33 , FL og R

Det står på boksen at det skal benyttes hylseholder nr. 16, den som fulgte med settet er merket 19 men ser ut til å passe bra.

All hjelp settes stor pris på.

Mvh

Adhoc

Link to comment
Share on other sites

Kula er Sakos egen 78g  108b, så den kan vaskelig bli mere riktig:),

men de sitter så løst at det er enkelt å dytte de inn med fingrene.

Skal gå over alt en gang til og hvis dia er feildimensjonert så skal jeg prøve å lage en bushing die.

Må få bestilt nytt diesett, noen tips?

Hjemmelading har ikke ser jeg, men det kan kanskje bestilles.

 

Link to comment
Share on other sites

Alvestad kan sikkert bestille et diesett fra CH4D til deg. Er vel ikke mange som lager verktøy til denne.

Om hylsene er skutt i våpenet fra før vil jeg tro du kan bruke ei 7 mm necksizerdie (for feks 7x57). Hornady har universaltype ns dier. Kort evt. ned dia til den presser halsen.

Link to comment
Share on other sites

Den 7mm BR dia ser ut smyge akkurat, fint det, da kan den selges videre hvis andre løsninger kommer.

@ boble : Dette viste jeg virkelig ikke og siden er lagt i arkivet, dette er gull.

Det er bare et lite problem...........

 

Cartridges we can not make because they are either too short or we don't have a shell holder for: 

  • 5.7x28
  • 7x33 Sako
  • 7.65 Par
  • 7.82 Warbird
  • 7.92X33 Kura R
  • 8mm Nambu
  • 9.3X72
  • 11 mm French
  • 17 Mach IV
  • 17 Pee Wee or 17/5.7 Johnson
  • 19 Badger
  • 22 Rem Jet
  • 22 TCM
  • 25/20 Win
  • 30 M1 Carbine
  • 30 Luger
  • 32/20
  • 43 Spanish
  • 218 Bee
  • 256 Win Mag
  • 300 Whisper
  • 470 Nitro Express
Link to comment
Share on other sites

Dette ente godt:D, kjøpte meg en 7-08 ns die og trimmet den til riktig lengde i dreiebenken. Valgte 7-08 pga. at jeg ville ha sentrering av hylsa ned mot hylseholder, så det jeg gjorde var rett og slett å dreie ut et spor for en simring inne i dia, satte i en passe simring og det funka som bare fa......  Kulehold på 0,08mm og rette  patroner . En ting dog, dia var setteherda og ikke heeelt sammarbeidsvillig. Takk for innspill.

Mvh

Adhoc

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...