Jump to content

Recommended Posts

Tanfoglio Stock III Extreme eller CZ Shadow 2

til Production / Production Optics: Hvem er å foretrekke — og hvorfor? Kjør debatt!

 

Mvh Glock fanboy som vurderer å konvertere til CZ-plattformen.

 

 

Edited by omega
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Tanfo Stock 3 Special i et par år. Godt fornøyd. Så kom pistol nr 2. Ville prøve noe annet. Kjøpte en Shadow 2 etter å ha testa litt forskjellig.

 

3 måneder senere var Tanfoen solgt, for jeg innså at jeg aldri kom til å bruke den igjen.

 

 

Om jeg skal si hvorfor, så går det mye på følelser. Men det som var helt konkret var at doubleaction-avtrekket på Shadowen var fantastisk mye bedre. Gruer meg ikke til første skudd på svakhåndsstaget nå lenger. Nå er det jo forskjeller mellom Extreme og Special, men avtrekket er ikke SÅ forskjellig at jeg vil påstå at det ville påvirket avgjørelsen min.

 

Om jeg skal si noe som kan savnes nå som jeg ikke lenger har tanfoen, er at sleiden ga mye mer å ta tak i når det skulle rackes enn hva jeg får på shadowen. På Tanfoen kunne jeg enkelt "klype" tak i sleiden, men på Shadowen må jeg racke mer med flat hånd for å bruke friksjon fremfor grep. Det fungerer utmerket, men det var litt uvant.

Shadowen på sin side har færre skarpe kanter. Jeg begynte å skyte med hanske på svak hånd siden Tanfoen ofte kutta og skrapet ganske aggressivt i kontorpuselanken min når jeg skulle racke. Det er ikke lenger noe jeg bekymrer meg for nå (selv om jeg har innsett at jeg egentlig liker hanske, så jeg slutter nok ikke med det selv om det ikke lenger er nødvendig).

 

Ellers kan det nevnes at Shadowen har litt mer chubby grep enn Tanfoen. Det er ikke store forskjellen, men bittelitt som er merkbart for meg med små hender. Men det føles som at utformingen er noe bedre, så selv om jeg gjerne skulle hatt litt mindre diameter liker jeg grepet svært godt allikevel.

For folk med litt mer vanlige never er nok ikke dette særlig merkbart.

 

Ellers kan det også nevnes at CZ magasinene vil sitte bedre i maglommer som er beregnet for CZ/Tanfo, siden Tanfo har bittelitt slankere magasiner som dermed vil gi mere slark i enkelte maglommer.

Jeg har opplevd å miste magasiner fra CR speed maglommer på grunn av dette. Endte opp med å legge på en bit gaffa på innsiden for å kompensere for dfferansen. Da funka det fint, men det er digg å slippe dette nå som jeg har CZ magasiner som passer perfekt.

Edited by AndersR
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva folk sier så må du skyte noen hundre skudd med begge. De er litt forskjellige i grep. Kjenner ikke Tanfo så godt, men ut fra det jeg har testet så er grepet smalere enn S2 og var hovedgrunnen til at jeg gikk for S2. Jungeltrommene sa vel at S1 hadde bedre grep og Tanfo bedre avtrekk. Med S2 tror jeg CZ har tatt igjen Tanfo der. Men begge er uansett ypperlig til production så velg den som passer din skytestil best.

 

PS: "proffene" sverger vel til Stock 2 Extreme om du går for tanfo.

Edited by ATnT
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...