Jump to content

Bevaring av kirsebærtre til emner.


Frankefanten

Recommended Posts

Hei.

Har ikke direkte med kniver å gjøre dette men ser for meg at folk her inne kanskje kan hjelpe. Har et digert kirsebærtre som skal taes og har veldig lyst å ta vare på stokker og rot for eventuelle fremtidige trearbeidprosjekt. Ser for meg at det kan være noen gode skjefteemner i rota. Noen av stokkene er opp mot 40cm i diameter. Det jeg lurer på et hvordan jeg best kan lagre disse for tørking. Bør jeg kappe opp til emner først? Skal jeg lagre de hel med barken på og lime endene? Og hva med rota? Takker for svar 😊. Skal prøve å legge ved noen bilder.

20161225_152300.jpg

20161225_152221.jpg

20161225_152254.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alt treverk sprekker ved tørking om det ikke sages til mindre biter. Det er fordi krymping er ulik i ulike retninger. Fra hukomelsen ca 12% tangentielt, 8 % radielt og 4-5 % i lengderetning. Ved saging til emner blir det lettere utlignet spenninger. Dersom du har rette deler som kan brukes til rifle/haglekolber bør det sages til 7-8 cm planker. Knivemner bør sages til ca 4 cm planker, er det mye liv i veden bør knivemner sages ferdige i bredde for å minske faren for sprekkdannelse. Tørking må skje langsomt. Endeflater bør forsegles med lim eller maling. Jeg har god erfaring med å tørke i kald kjeller innpakket i plast slik at fuktigheten slipper langsomt ut. Dersom overflaten tørker raskere enn senter i emnene kan det sprekke selv om det er skåret opp til ferdige biter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...