Jump to content

Arve rifler


DirtyHansen

Recommended Posts

Hei. Jeg skal arve 2 rifler etter min bestefar som døde for litt siden. Jeg har aldri søkt om våpen i forbindelse med arv og har noen spørsmål som jeg håper noen her inne vet.

Jeg har allerede flere rifler, hagler, pistoler og revolvere men er ikke noen jeger, er kun konkurranse skytter.

 

1. Regner med jeg må skrive arv på feltet hva våpnene skal brukes til?

2. Må jeg krysse av for aktivitets feltet der de spør om jeg deltar aktivt på treninger og konkurranser eller skal det bare stå blankt siden dette er arv?

3. Skal jeg også skrive inn alle klubber og NSF pluss andre medlemskap i feltet hvor dette normalt skrives inn?

 

Fortell gjerne om deres søkeprosess i forbindelse med arv og hva dere skrev i søknaden.

 

Setter stor pris på alle svar jeg kan få.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, nhd skrev:

Du kan ha inntil tre rifler på "affeksjon". Det skriver du om du ikke har tenkt å bruke dem aktivt.

 

Kan jeg da bruke dem innimellom?

 

De riflene er samme kaliber som jeg allerede har så ser ikke helt poenget om dem gir meg bruksforbud på de / skriver på våpenkort at jeg ikke kan kjøpe ammo med de våpenkorta.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke de må du har en grunn. Konkurranse eller jakt. Skal du ikke bruke de holder det med arv. Skal du bruke de tar de plass i garderoben. Som arv gjør de ikke det. Jeg har ei hagle etter bestefar. Dette er arv og ikke bruksvåpen. Står på kortet at jeg ikke kan kjøpe ammo på det.

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette for at folk som arver en hagle/rifle etter bestefar for affeksjon og ikke nødvendigvis innehar kompetanse for bruk av våpen ikke skal kunne kjøpe ammo og bruke det? Enn et bruksforbud.  

Dette er rein synsing, men at ikke du får kjøpt ammo på kortet er vel ikke det samme som bruksforbud? Da hadde det vel stått så..

 

Står det eksplisitt i lovtekst eller rundskriv er jo saken grei, men synes ikke vi skal «strengtolke» alt som fanden leser bibelen 😉

Edited by DasRuger
Link to comment
Share on other sites

Og om minnet er opplærings jakt med bestefar og bestefars våpen? 😊. Vel uansett synsing.

 

Men uansett, står det noe sted i forskrift/rundskriv noen kunne linket til?  Annet en hva saksbehandler printer i forskjellig utførelse på våpenkort.  Står det bare «kan ikke kjøpes ammunisjon» på kortet hadde ikke jeg hatt betenkeligheter med å jakte med det. Ser ikke hva man kan ha gjort feil da.  Gått rundt maks antallet på våpengarderoben kanskje.

Edited by DasRuger
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Har sett våpenkort utstedt etter arveoppgjør merket "Bruk og utlån ikke tillatt".

Og igrunnen er vel det helt rett, "behovet" er å beholde våpenet som et minne.

Jeg mener, at både noen våpenkontor og folk generelt, her har missforstått lovens egentlige intensjon:

 

Langvåpen kan overtas som "affeksjon" av etterlatte som er hverken jegere eller skyttere. Da skal selvfølgelig våpenet ikke brukes, og våpenkort merkes så.

 

Men hvis arvtakeren er jeger eller skytter fra før, da skal det IKKE være slik begrensning på våpenkortet.

 

Dette er lovens intensjon (siden det står i ammenheng med forskjellen på krav for arv av håndvåpen kontra langvåpen). Dessverre blir dette missforstått av mange.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

§ 20.Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

 

 

Nokså åpenbart hva lovgiver mener. Skal en ha gamlingens Ranomauser til jakt går den inn i garderoben, skal en bruke bsnekragen må en oppfylle samme krav som en kjøpte den på finn.

Fritt fram å spørre POD.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt.

Ja, det er åpenbart hvis man tenker over hvorfor det skilles mellom jaktvåpen og andre våpen. "Affeksjons-arv" skal være ett "særskilt behov" som gir jegeren mulighet til å utvide jaktgarderoben med inntil 3 BRUKSVÅPEN ekstra.

 

For ikke-jegere (eller ikke-jaktvåpen) blir det derimot annerledes:

Maks 3 våpen som ikke kan brukes.

Håndvåpen kun til "aktive" pistolskyttere.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DasRuger skrev:

hvordan får du ut av denne lovteksten ar du ikke kan bruke et arvet våpen?

Dette er noe noen våpenkontor har begynt å trykke på våpenkortene, etter instruksjoner fra POD. Dessverre glemmer de ofte å skille mellom jaktvåpen til jegere, og våpen til arvinger som ikke har noen bruksområde (ikke-jegere).

 

Hvis man ser for seg "grunntanken" i våpenlovgivningen, så er dette egentlig ganske logisk:

 

Man skal kun få eie skytevåpen hvis man har ett behov. "Affeksjon-arvere" kan deles inn i to grupper - de som tilfredsstiller behovskravet - og de som ikke gjør det. Loven skiller her mellom jegere/jaktvåpen og ikke-jegere/ikke-jaktvåpen.

 

Det er forståelig (siden behovskravet tross alt er grunnleggende), at POD har bestemt at arvinger uten behov skal ha en "Bruks-sperre" på disse våpnene. Problemet er, som jeg har prøvd å forklare hele tiden, at også de med gyldig behov (jegerne) har begynt å få denne "sperren" på sine våpenkort. Dette skyldes misforståelser, enten det er hos Våpenkontoret eller hos POD eller hos menigmann!

Edited by 32-40 Win.
Bedre ordlyd
Link to comment
Share on other sites

Aldri tenkt på det sånn, men det @32-40 Win. skriver er jo fornuftig. 

Nå er jo ikke alltid intensjonene er så fornuftige da..

 

Hvis det viser seg at dette stemmer, så får en bare håpe at gamlingen kjøper fornuftige ting som passer godt inn i min garderobe.

Tenker meg om, så bommer han egentlig fælt med den hagla, trur jeg vet av en han heller burde prøve :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er aktiv jeger og har arvet en HV-Mauser fra far min.

På våpenkontoret hos Haugesund politistasjon, Sør-vest Politidistrikt, fikk jeg beskjed om at om jeg skal ha riflen registrert som arv/affeksjon, så kan den verken brukes til jakt eller på bane.

Jeg kunne godt tenkt meg å skutt noen skudd på bane av og til, men det er altså forbudt slik jeg ble fortalt.

Stemmer dette eller ikke?

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Foxterrier skrev:

Stemmer dette eller ikke?

Det stemmer ikke etter lovens intensjon. Men siden det er slik det praktiseres av de som bestemmer, så er det jo slik det blir.

 

Hadde denne praksisen vært "riktig", ville det vært helt unødvendig å skille jaktvåpen fra andre våpen i lovteksten.

Skillet er der fordi jaktvåpen har (og er tiltenkt) ett bruksområde.

 

Men som psAico så fint formulerte det: Det er nok ikke vanlig "å tenke på det sånn".😉

Link to comment
Share on other sites

Det er vel derfor 32-40 Win argumeterer for at det må skilles på arvede våpen som innehas av en person med godkjent behov (registrert jeger) og en person uten behov..

 

Det sagt, så er ikke jegerprøve noen garanti for sikker våpenhåndtering :-)

 

Jeg vet sannelig ikke svaret på dette, men i mine øyne så ville 32-40 Win sin måte å tolke det på vært fornuftig.

Jeg har kommet dit de fleste av oss sikkert er, garderoben er smekkfull, og alle endringer må overveies nøye. Det vil sannsynligvis ikke være interessant å ta inn noe arv i jaktgarderoben den dagen det blir aktuelt, men jeg vil selvsagt beholde så mye jeg kan, spesielt de eldre greiene som opprinnelig stammer fra bestefar. At jeg som godkjent jeger ikke skal få bruke dette på jakt, er om ikke usannsynlig, så ihvertfall helt meningsløs lovgivning som ikke gjør verden noe som helst tryggere.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Det hadde vel blitt kaos hvis folk som hadde arvet våpen plutselig skulle ta seg en jakttur eller stille på skyte bane og skyte i vei uten andre forutsetninger enn at de hadde arvet et våpen?

Hehe seriøst??
Så hvis jeg som har tatt jegerprøven og er aktiv jeger, stiller med gammelmauseren på banen i stedet for den mer moderne rifla jeg har, så ville det blitt kaos?

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Foxterrier skrev:

Jeg kunne godt tenkt meg å skutt noen skudd på bane av og til, men det er altså forbudt slik jeg ble fortalt.

Bare for å få det avklart: Står det noen restriksjoner på våpenkortet til denne rifla? Eller er det kun noe du har blitt fortalt på Våpenkontoret?

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Bare for å få det avklart: Står det noen restriksjoner på våpenkortet til denne rifla? Eller er det kun noe du har blitt fortalt på Våpenkontoret?

Har ikke våpenkortet foran meg, men det ble merket med arv/affeksjon og damen bak skranken forklarte tydelig at jeg kunne ikke bruke rifla til noe annet enn å ta det ut av våpenskapet og mimre litt før jeg satte den inn igjen.
Jeg spurte om jeg kunne ta den med på banen og skyte med den, men det var ulovlig. Da måtte jeg i så tilfelle omregistrere den og få den inn i våpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Foxterrier skrev:

Hehe seriøst??
Så hvis jeg som har tatt jegerprøven og er aktiv jeger, stiller med gammelmauseren på banen i stedet for den mer moderne rifla jeg har, så ville det blitt kaos?

Har alle som arver våpen tatt jegerprøven og/eller vet at man må ha jegerprøve for å jakte?

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Foxterrier skrev:

vise til den lovteksten  som sier at arvede våpen som er registrert som arv/affeksjon, kan brukes på bane eller jakt?

😄😄😄 Å nei du..... det er ikke slik lover og regler fungerer. Det hadde blitt en stor bok, om den skulle beskrive alt som kan defineres som borgernes lovlige aktiviteter.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis noen virkelig hadde orket å ta denne "kampen" mot overformynderiet, så hadde det nok ikke vært noen vei utenom rettssalen. Og selv der ville sjansene vært små. Det finnes flere eksempler der norsk  rettsvesen BEVISST har valgt å feiltolke klare lovtekster med den hensikt å gi påtalemyndigheten rett der de egentlig  tar feil.

 

Det spiller egentlig liten rolle hvem som har rett. Det er de som bestemmer..... som bestemmer.😉

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Er det rettspraksis på tilfeller der et våpen ervervet på affeksjonsgrunnlag er brukt til jakt?  

Neppe. Problemstillingen er relativt ny. Det finnes heller ingen "rettspraksis" på våpen ervervet til jakt, men som brukes i konkurranse (eller omvendt)...... og hvorfor skulle det egentlig være nødvendig?

 

Disse utfordringene er som regel en bivirkning av Jaktgarderobe-innføringen.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Våpen ervervet til jakt men også brukt til konkurranse forekommer hvert eneste år på mine kanter. De lokale NJFF lagene arrangerer "jaktløyper" sent på sommeren. 

 

Dersom en innehaver av et affeksjonsvåpen i ettertid gjennomfører jegeropplæring - vil h*n da få innvilget en endring i statusen på affeksjonvåpenet etter søknad? Eller melder seg inn i et skytterlag for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Våpen ervervet til jakt men også brukt til konkurranse forekommer hvert eneste år på mine kanter. De lokale NJFF lagene arrangerer "jaktløyper" sent på sommeren. 

Jeg trodde du etterlyste "rettspraksis". Ikke hva som forekommer på diverse skytebaner?

 

Jeg prøvde å poengtere, at det burde være totalt unødvendig med "rettspraksis" for å bruke ett lovlig våpen til en lovlig aktivitet, selv om det ble ervervet til noe annet. Slik som med Jakt/Konkurranse.😉

34 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Dersom en innehaver av et affeksjonsvåpen i ettertid gjennomfører jegeropplæring - vil h*n da få innvilget en endring i statusen på affeksjonvåpenet etter søknad? Eller melder seg inn i et skytterlag for den saks skyld.

Det ville jeg finne like naturlig, som om han valgte å føre våpenet over i sin egen jaktgarderobe. Men i ditt eksempel ville han jo høyst sannsynlig ha god plass i den ordinære garderoben.😉

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Det er sant, men så lenge ingen vet kriteriene for å få innvilget mer enn 6, så føles jo dette som ett maks antall i dag. 

Det blir vel aldri perfekt for alle, men de fleste vil vel ha mer utbytte av en max 8 garderobe, enn en 6+ garderobe med definerte kriterier for "+". 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, DoctoRoy skrev:

Våpen ervervet til jakt men også brukt til konkurranse forekommer hvert eneste år på mine kanter. De lokale NJFF lagene arrangerer "jaktløyper" sent på sommeren.

Rett gjerne på meg om jeg tar feil, men jeg trodde at et våpen registrert til jakt kunne brukes til all slags annen skyting, bare man kaller det trening, i den forstand at så lenge du ikke skyter på dyr, trener du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...