Jump to content

Sako a2 243w dårlig presisjon


Ranger1

Recommended Posts

Har en eldre brukt Sako 243w jeg aldri har fått til å skyte tight. Noen skudd kan samle 4-5cm, og aldri spesiellt gode samlinger, og plutselig stikker ett typ 20cm utenfor. Skutt Normas fmj og blyspiss og det alra meste av hjemmeladninger. Stokken er pusset lakken av og oljet, mulig ikke helt friliggende. Har hatt flere kikkerter montert uten forskjell. Takksom for ideer/erfaringer. 

Link to comment
Share on other sites

Om den ikke er beddet og løpet frilagt ville jeg startet med å få gjort det. Ei ny kroning i munningen kan også være lurt å prøve ut. Skal ikke mye til i munningen(skade eller slitasje) før ting skjer. Vet du hvor mye løpet er skutt med? Kommer det skuddet som går langt unna med varmt eller kaldt løp?

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve med en skikkelig rengjøring og kanskje bedding. Kjørte en gang gjennom en pussestang til en 6,5 gjennom løpet. Var litt trangt og det kom ut noen kobberfliser. Presisjonen har nok vært den samme hele veien uansett.. Utrolig frustrerende og har tidvis lyst å hive riflen. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar er litt utenom, men kan kanskje være greit å ha med seg. Har ikke dette kaliberet selv, men har nå hørt litt av hvert om dette kaliberet anngående presisjon. Derfor så har jeg landet på 6 mm BR og 6 mm XC, hvor begge har lengre halser enn 243, dette skal visst nok være gunstig for presisjonen. Sako kassa er meget bra, og det burde løpet også være, så presisjonen burde være der etter. Skulle det vise seg at løpet av en eller annen grunn er utslitt eller ødlagt, noe som vel er lite sannsynlig så hadde jeg vurdert en av de to patronene som jeg nevnte inneldningsvis. Begge disse patronene kan benyttes i den låskassa ( M 591 ) som du sannsynlig har. Har en Ruger nr 3 ( falling block med langt hanefall ) i 6 mm BR og den skyter jeg 15 mm samlinger på 200 meter med anlegg ( sitter en kikert med 30 ganger forstørrelse på denne, og det hjelper nok til ), Sakoen burde også klare dette med glans. Prøv de forslagene som er nevnt ovenfor, spesielt dette med kroning kan gjøre susen.

 

Vedr. solvent så har jeg etter hvert droppet dette etter råd fra andre, og heller pusser meget ofte og da bare med pussepropp og olje, det ser ut å fungere utmerket, presisjonen er det i hvertfall ikke noe å utsette på. At du likevel bør starte med solvent er greit, men ikke noe du bør fortsette å bruke.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke solvent? Riktig brukt er det god sort..

 

når skudd stikker seg ut 20 cm i en moderne rifle er det åpenbart noe galt, har ingenting med patronen å gjøre, den har potensiale til å samle hvor bra som helst. 

 

Begynn med basic: 

- grundige puss med mantelfjerner i flere omganger, kontroller løpet for rust. Kroning jevn og fin. 

- sjekk at løp er frittliggende. Også ved bruk av anlegg/tofot og varierende press. 

- demonter rifla og kontroller at alt er skrudd noenlunde fast..skjefteskruer og kikkertmontasje. 

- har du en annen kikkert Montér denne for å utelukke feil i kikkert.  

- har du prøvd annen ammunisjon? Passer kulevekt til riflestigning, slik at det er stabilisert? 

Link to comment
Share on other sites

min 243, en remington 700adl, helt standard med org plaststokk og ikke frittliggende pipe samler fint 3 skudd godt innenfor 25-30 mm så lenge jeg gjør mitt.   Så det er ikke kaliberet som er aberet her (selv om det nok er andre i 6mm klassen som er bedre) 

 

ang.  bruk av kopper solvent - kan være stor forskjell på løp og hvor mye de mantler - og dermed hvor mye puss/stell de trenger.    Feks i 270'en min så ser jeg etter ca 50-60 skudd at samlingene åpner seg pga manteloppbygging 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...