Jump to content

Khales K312i


Sakoen75

Recommended Posts

Noen som har erfaring med dette siktet?

 

Har lurt på å kjøpe et slikt sikte med justerings mulighet i høyde/side. Har nå en zeiss med høyde justering som jeg får fint til å bruke på blink og jakt sammen med en avstandsmåler og tabbelen jeg har laget meg for hver 25m fra 100 til 300 meter (først med en app for så og finjustere i virkeligheten)

Bruken blir jakt, max 300m under perfekte forhold da jeg er godt innenfor pressisjons messig.

Meeen har jo sett litt i øyekroken på de som skyter på lengre hold på BLINK og har blitt lokket med på å skyte litt med de store gutta og det har gått fint og over alle forventninger. Eneste problemet er at jeg ikke har streker eller dotter i mitt sikte og ikke justerings tårn i siden.

 

Trenger ikke en måne kikkert så

3-12x50 tror jeg blir knall til mitt bruk som blir jakt i jaktsesongen på jakt hold og blink når det passer på korte og mellom lange hold.

 

Jeg er metrisk skrudd sammen så jeg ønsker metrisk retikkel og justerings tårn.

Valget står mellom MIL7 og  MSR-KI, jeg heller litt mot MSR-KI hva tenker dere?

 

 

Edited by Sakoen75
MSR-KI og ikke MIL7 Jeg heller mot
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en K312i Msr.  Den bruker jeg til både jakt og langhold, hovedsakelig Gåsejakt & PRS.   Kikkerten har enormt synsfelt på 100 meter, om jeg ikke husker feil ser du mer enn Zeiss HT 3-12x56. Jeg vet ikke om synsfeltet er bra på x3 i forhold til andre, men jeg mener det er bra nok til også Elgjakt, og tenker bruke den til det i 2018.

Jeg kmmer ikke på mye negativt, bortsett fra at til jakt er medforstørrende retikkel i beste fall en tilvenningssak, men den har lys i krysset, så helt håpløst er det ikke. 

I tillegg så jeg på forum at noen mener den er stor og tung til å være 3-12x50, men det har aldri plaget meg, og det sier meg bare at det ikke er ingått så mange kompromiss.

Jeg tror aldri jeg kommer til å selge min.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å gi et godt svar på det. Lyset er ikke så sterkt som i en Steiner Ranger 1-4 kikkert jeg hadde, så ikke noe rødpunktsikte opplevelse akkurat.  Men jeg tror det oppleves litt individuelt, og for meg er lyset sterkt nok. 

Skal du være sikker er det nok best å få kikket i en K624i som det finnes mange av.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke annet enn å nevne Smith&Bender UltraShort serien til bruken du beskriver, om du ønsker og fortsette å skyte langt å strekke holdene kommer kanskje ønske om litt mer max zoom etterhvert.. 

 

http://www.schmidtundbender.de/en/products/police-and-military-forces/3-20x50-pm-ii-ultra-short.html

 

Men Kahlesen er en grom kikkert, jeg bare syns den er litt margianl om Langholds interessen slår til for fullt.. Meen budsjettet øker jo betraktelig om man skal ha en s&b UltraShort..

 

Ellers er det ett par her som er verdt en titt:

 

https://vertebrae.no/no/optics/minox/minox-zp5-tac-3-15x50-mil-mil-ffp

 

https://vertebrae.no/no/catalog/product/view/id/420/s/ior-tactical-3-5-18x50-sf-ffp-digital-ir-mil-mil-shx1-88/category/263/

 

Ville valgt MSR btw! 

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...