Jump to content

Toppjakt i Sverige januar


Espen84

Recommended Posts

Hei.

 

Vurderer å ta turen over grensa for toppjakt på tiur og orre nå i januar. Noen som har erfaringer i området malingsbo-kloten? (Konkrete områder) Evt andre områder som er "lett" tilgjengelig fra Østlandet. (4-5timer fra Oslo) Eller om noen kjenner noen som kan være behjelpelig.

 

Espen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Fredag og lørdag til uka blir min første tur på toppjakt. Har jakta mye rype på vinteren i Finnmark, mest på kysten, men også en del på innlandet, så jeg tror jeg overlever :) Har gjort en god del research, fått tips om et området, sett filmer, men problemet er at akkurat i år er det nesten ikke sne. kanskje 30 cm på bakken og ingenting i trærne, så det passer ikke med alt jeg har lest meg opp på. Hvordan går jeg fram? Sitter fuglene fortsatt i trærne, eller spiser de på bakken? Blir i alle fall mye vanskeligere å se en svart fugl i sneløse trær. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jammen ble det min tur! Ni - 9 - sesonger (ni helgeturer) måtte til før det ble stang inn! Det skulle ikke være mulig, men med meg er alt mulig...

 

Reiste over til Orsa på fredag og gikk mye av lørdagen uten å se filla av fugl, annet enn at vi støkket en tiur fra et kratt 100 meter unna og en orrhane fra veikanten på vei til bilen. Hadde stort håp om fugl, da de visstnok har vasset i sådanne i hele høst, men der vi gikk var det tom. Svensken, som jeg er hos, fikk besøk av en jaktkompis, og han anbefalte et annet område da han hadde sett masse tiur der i høst. I dag reiste vi opp dit, og det første vi så var en flokk med orrhaner. Kom ikke nærmere enn drøyt 160 meter, og da bommet jeg på en hane. Fant igjen flokken litt etter, men da var de nervøse. Lå nedi snøen og ålte meg mot treet, men de virret rundt, og den ene etter den andre forsvant. Fant en i trådkorset 94 meter unna og holdt på å trekke av, men så var den ikke svart... Høne... La an på en annen, hane denne gangen, men den rakk å reise akkurat i det jeg skulle trekke av. Stang ut.

 

Etter langt og lengre enn langt, hadde vi nærmest gitt opp. Ingen fugl å se, men plutselig fikk jeg se en tiur ca 350 meter unna, beitende i toppen av en furu. Klarte å smyge med inn til 126 meter i dyp snø, gjennom kratt og ned et par skrenter, før jeg ikke turte mer. Fuglen beitet fredelig, men akkurat da jeg kom ned siste kneike, vendte den seg med siden mot og så ut til å ville reise. Ventet litt og tittet frem, og da var den i gang igjen. Uten sjanse til anlegg pga greiner og kvist i veien, satt jeg meg ned og lente meg bakover og fikk greit hold mot kneet, men selvsagt, det kom en kvist i veien. Opp igjen, knakk den veeeldig forsiktig av og satt meg ned igjen, men ble ikke helt fortrolig med stillingen. Jeg hadde heller ikke mulighet for å flytte meg til å skyte links, noe som gjorde det verre. Røsket av meg den ene skia, tredde den ned i snøen, åpnet bindigen litt (75 mm binding) og la an og fikk veldig godt anlegg! Siktet vel og lenge midt på ryggen og trakk etter hvert av. Masse fjær og fuglen vippet ned og forsvant. Tydelig treff. Kompisen stod igjen over 200 meter bak meg og så treffet han og, gjennom kikkerten. 

 

Deretter var det å krongle seg frem og finne igjen treet fuglen satt i. Men, null fugl! Hvor i h... var den? Fant masse fjær på snøen, så treff var det garantert, men hvor bra var det? Kompisen kom, og vi gikk vel halvannen time uten resultat. Det endte med at jeg med svært dårlig samvittighet konstaterte at det må ha vært et streifskudd og at den hadde flydd langt av gårde. Ga opp og ruslet mot skuddstedet, men plutselig, i øyekroken så jeg noe svart innunder en liten granbusk. Joda, der var den. Den lå død. Ikke et spor i snøen, så den har redd og slett dødd i lufta og styrtet innunder. Treffet var så som så, et dypt streifskudd langs buken. .308'en hadde flerret opp fra bakparten og fremover, og det hadde gått noe hardt utover den ene brystfileten. Mer enn dødelig nok, i hvert fall. Ble forundret over at den ikke ramlet rett i bakken  av det treffet.

 

Vekta stoppet på fire kilo blank, og en veldig stolt jeger kunne være fornøyd med sin aller, aller første (!) tiur! Tenk, jeg har jaktet på skogsfugl siden 2005, men ennå ikke klart å få en tiur i bakken. Jerpe, orrhøne, orrhane og røy, ja, men tiur, nei. Så det var virkelig på tide! Tiur har ligget som en forbannelse over meg i alle år, men nå var den over.

Rifla er en Browning X-bolt LH .308, med en Zeiss Victory 2,5-10x50 på toppen, og kula var en Hornady GMX 150 grs, ladet til ca 820 m/s. Vet ikke om kula er ideell, men den andre kula jeg bruker, Sierra MK 165 grs vet jeg kan være stygg med småvilt, så valgte å prøve elgkula. Den fragmenterer ikke, i det minste. Toppjaktrifla solgte jeg før jul, og den nye har jeg ikke fått våpenkort på ennå, så den var ikke lov å ta med over grensa. Det er for øvrig en Howa Mini 6,5 Grendel. Tiur2.jpg.30a288abc16d4f4388d7972e838e2807.jpg

 

Lite bilde av en stolt fyr... 

  

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer ko-stens. Godt å lese at du endelig lyktes! Har lest dine innlegg med stor fornøyelse😀 neste gang du skal skyte småvilt med rifle (308 eller din nye grendel) anbefaler jeg deg å bruke scenar eller golden target! Fortsett å skriv gode innlegg👍

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye. 😊

 

Akkurat nå sitter jeg og kjæler med den første patronen jeg har ladet i 6,5 Grendel. 28,5 grs Norma 201 skal dytte ut en Lapua Scenar 100 grs kule. Dette er kula som skal brukes til toppjakt neste gang. Synd det er så lenge til... Hadde egentlig tenkt å skaffe meg Vihtavuori N530 til den kula, men får bruke det jeg har for hånda som kan passe. Blir i hvert fall noe testskyting av ulike ladninger fremover, så får en se hva det blir til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...