Jump to content

Bør løpet pusses etter hver tur på vinteren?


Johs

Recommended Posts

Blir endel turer ut etter rev på vinteren i varierende antall minus. Når en da kommer inn i varmen slår spesielt stålet seg. Tørker av og oljer lett, men har til nå ikke gjort noe inni løpet så sant jeg ikke har skutt. Skrur alltid av demper og lar rifla ligge med åpent kammer. Er dette ok eller bør jeg pusse og olje hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Pusse. Trenger ikke være veldig vidløftig, men et par lapper med olje igjennom så innsida av løpet er våt av olje og ikke vann tror jeg er lurt. Mange ganger når en kommer inn fra kulda renner det jo av riflene, og det kan bare ikke være gunstig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Boresnake er en nærmest en "revulusjon" mtp våpenpleie. Jeg trekker alltid igjennom løpet/løpene etter en tur ute, uansett vær, uansett våpentype. Når en i tillegg får topp pussesnorer fra 10-40 kr- rett i postkassa fra ebay, ja er det ingenting på lure på. (I tillegg har jeg som regel en klisterlapp /skivelapp over munningen på riflene/lyddemperen når jeg er ute på jakt. Den skyter en rett igjennom.) Boresnake:  https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xboresnake.TRS0&_nkw=boresnake&_sacat=0

Edited by asterix
Link.
Link to comment
Share on other sites

Skaff deg en boresnake. Koster lite og er veldig kjekt å ha. Selges på biltema, xxl, felleskjøpet og overalt hvor du finner noe som ligner på jakt.

 

 

Veldig fin til enkel vedlikehold etter en kjapp tur ut på banen eller jakt.  Bruker boresnake hver gang før / etter jeg har brukt riflen og det tar ca 30sek. Så tar jeg en puss sånn innimellom og ved behov (skitten jakttur eller dårlig vær)

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er at boresnake er noe skikkelig dritt. Man drar igjennom en "pølse" som blir mer og mer skitten (før man må vaske den). Blir som å vaske seg i øret med en brukt q-tisp. Hvorfor dette er enklere en å bruke en pussestang, der man kaster den brukte pusselappen, er for meg uforståelig.

Til feltbruk (dit man ikke gidder å ta med pussestang) er en pussesnor med en pusselapp i enden det beste.  

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men litt praktisk utfordring midt på natten å ta våpen inn gradvis. Vil helst gjør unna det praktiske så raskt som mulig å krype under dyna. Mulig beste løsningen er å ta våpenet inn i ett litt kaldere kjellerrom og la våpen (uten bolt) stå der til neste morgen? På den andre siden vil det tørke opp senere i ett kaldere rom.
Kikkert/kikkertsikte har neppe heller godt av disse brå overgangene. Aluminium har enda større bevegelse enn stål ved temperaturforandringer.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lag et problem ut av noe som ikke er det. Har våpenet et beskyttende oljelag i utgangspunktet ( og det skal det ha) tåler det godt å bli tatt inn i romtemperatur. Vent til det har tørket opp og tørk over med oljefilla og en oljelapp gjennom løpet før det settes bort. Om en har et oljet løp og drar gjennom med en tørr lapp er det fremdeles beskyttet av olje. En får ikke bort oljenfilmen helt uten midler som vasker den vekk. Om optikk ikke tåler temperaturforandringen er det noe feil med den. 

Link to comment
Share on other sites

Her går ammunisjon og olja sluttstykke rett bak lås å slå, før rifla med optikk på får ei oljelapp med stanga. Har ei oljefille i plastpose ved tilgjengelig te å fyke fyke over metallet før lagring eller ute i felt.. står kaldere en stua for å få  minst kondens.. vi snakker da etter ei tur ute i type -10c. Viktigste er å få av lyddemper’n før en går i køya

Edited by vsmeen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...