Jump to content

Skarp patron sitter fast i løpskammeret.


jogu

Recommended Posts

En skarp patron sitter fast i kammeret. Er et shultz&larsen-løp til en Sauer 200. Sluttstykke har dratt av hylsebunnen og patronen sitter igjen i løpet. Har demontert løpet og prøvd med pusestokk uten å lyktes. Noen tips???

 

Kunne borret hull i hylsebunn, men er redd for å tenne tennhetta. Vil heller ikke slå for hardt med pussestokken i frykt for det samme.

Link to comment
Share on other sites

  1. hvor mye kraft brukte du for å dra av hylsekragen. Jeg regner med at ikke hele hylsebunnen er vekk.
  2. hvor mye krutt er det i hylsa. Vil kula ramle ned i hylsa før du treffer kruttet.
  3. Dersom kula ramler ned i hylsa, er det mulig å riste ut kruttet dersom du klarer å holde kule så langt ned i hylsa at det kan renne forbi og ut hylsehalsen.
  4. Dersom det er en kort hylse, og at kula settes på kruttet mens du fremdeles har styring på kula sideveis. Les det Chiefen skriver.
  5. Klarer du ikke å slå den ut med et par rapp. Sitter den godt fast. Da må du gjenge den bakerste delen og terse den ut.
  6. Imidlertid må tennhetten fjernes først uansett. Ellers risikerer du at den går av. Du klarer ikke å få den til å gå av med Chiefen sin anbefaling, dersom du slår på toppen av kula.
  7. Bor ikke i tennhetta med eller uten krutt i patronen. Da er muligheten stor for at den går av. Boret har stor kraft når den går rundt.
  8. Dersom det er en standard 200 STR i 308 eller 6,5 er det forholdsvis langt inn til hylsen. 
  9. Har du ikke fikset problemstillingen før, ta kontakt med en børsemaker.
Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

Når du har tatt ut løpet kan du sette inn sluttstykket slik at utdrageren tar tak i hylsen på et  annet sted. Om du legger press på sluttstykket samtidig med at du har en pussestokk med flat ende ned gjennom løpet som du gir et bestemt rapp skal det være muligheter for å løsne patronen.

Dersom du ikke får press på sluttstykket kan du montere løpet inn i kassen igjen, men snu løpet 60 grader slik at utdrageren får tak et annet sted på hylsen. Så prøver du med et rapp på pussestangen eller en annen stang samtidig med at du åpner sluttstykket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, jogu skrev:

En skarp patron sitter fast i kammeret. Er et shultz&larsen-løp til en Sauer 200. Sluttstykke har dratt av hylsebunnen og patronen sitter igjen i løpet. Har demontert løpet og prøvd med pusestokk uten å lyktes. Noen tips???

 

Kunne borret hull i hylsebunn, men er redd for å tenne tennhetta. Vil heller ikke slå for hardt med pussestokken i frykt for det samme.

 

Ta med løpet til børsemaker om du er usikker....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort dette to ganger faktisk. Har byttet drilling litt for ofte, og har forsøkt ammo som passet i kammeret i gamlebørsa men som var ufullstendig presset ift kammeret i den nye. Man skal være forsiktig med å legge hardt press på et brytevåpen i en slik situasjon. Min løsning: la fagfolk ta seg av det (børsemaker). Kan man klare å lukke bolten i en boltrifle er det jo greit. Går det ikke ->  børsemaker. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Javel?

For hard banking på patronen forfra, men pussestang eller lignende kan få den til å gå av. Det kan igjen ødelegge våpenet, og / eller skade/ drepe han som evt får pussestanga gjennom seg. Ikke mer komplisert enn det ;)

Dette er ikke en mening eller en teori - men en observasjon av faktiske hendelser.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Chippendale-tskje.jpg.72c200549f65150b7f3db102813a23fc.jpg

Sitat

Hva setter av hetta?

Det aner jeg ikke, og det er irrelevant - selv om det er interessant.

 

Hendelsesforløp:

Noob setter hjemmeladd patron, til annen rifle fast i M98 ved å enkeltmate oppå magasinet

Forsøk på å få sluttstykket til å gape over patronen misslykkes/ gis opp

Man forsøker å banke ut patronen med stang, sik det foreslås over. Dette gjøres bak standplass

Man banker hardere og hardere, nå med hammer

De mer erfarne / forsiktige begynner å komme med advarsler

Det smeller

Høyt

Personen med pussestanga er en kald kar, så han er tørr i buksa, men noget storøyd... Lettere midtskill

Alle tilstedeværende (inkl. jeg) så stikkflammen ut i mekanismen (sluttstykket stod selvsagt ikke i)

Hylsa stod fortsatt i, uten tennhette

Kula stod ca. midt i løpet. (senere undersøkelser hos børsemaker avslørte skuddbul, og kass løp)

Pussestanga (passe krøllet)  fant jeg etter litt leting ute på jordet mellom standplass og skivene - målte 85m til standplass. Den hadde da tatt av i ca 60° vinkel, så hadde vært høyt...

 

Forsiktig kan man slå, og det virker som regel, det har jeg gjort og vil gjøre igjen. Men etter som man slår hardere, så skal en vite hva en driver på med. Folk må gjerne slå så hardt de vil for meg, men jeg trodde forumet også var for erfaringsutveksling?

 

K

 

 

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bare en teori fra sidelinjen her. Hvis hylsa sitter så godt fast, vil den kanskje gjøre kammer/løp temmelig vanntett?

Hva med å spenne fast pipa vertikalt, for så å fylle pipa med vann så det blir en liten topp med vann på enden av løpet. Ta så ei gummiklubbe å slå på toppen.

Vann komprimeres dårlig, og vil kanskje etter etpar forsøk presse vann inn på de rette stedene å løsne hylsa fra kammeret?

Det er kanskje forsøkt før?

Link to comment
Share on other sites

Bunkerens ide, ikke helt fjernt. Det var noen for en tid tilbake som fant bryet verdt med å lade om berdan-hylser. Det var noen her som brukte en "vannpresse. Hydraulisk måte å presse ut hetta på med vann. Jeg har ingen erfaring på dette, at dette skulle sette av patronen har jeg liten tro på. 

Link to comment
Share on other sites

Bruk av vann er litt mer problematisk, det må brukes en form for stempel i løpet, treplugg f eks. det må utføres i flere omganger, da hylsen må fylles med vann før det blir noen særlig effekt av det. er du da uheldig kan ambolten i hetten få seg en rapp som gjør at hetten går av.

Link to comment
Share on other sites

Den mest veltalende og ansette her bør vel forberede en nekrolog, en eller annen vil nok forsøke seg på å få djevelskapen ut. :ph34r:

Skulle det smelle og en kommer fra det uten personskader eller "lokal delta" på døra så vil det gjøre et uslettelig inntrykk. Det skulle ikke være  vanskelig å finne på noe å prate om etterpå.

Hvis du er i stand til det, fortell hvordan det gikk:lol:

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg putter løpet i kalenderen. Er jo verdt forsøket, ikke koster det noe, og og uten risiko. 

 

Å slå hardt har M67 skremt meg fra...

 

Lykkes ikke fryseforsøket, blir det børsemaker neste!

 

Takk for mange gode råd og stort engasjement!!

Edited by jogu
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Å slå hardt har M67 skremt meg fra

Det er jo ikke sikkert det smeller ;) Faktisk er det vel tilogmed usannsynlig. Et enkelt 200STR løp er ikke rare risikoen å ta, om en bare tar forholdsregler med å ikke ha personell i veien for endene av løpet når en slår. Men såpass enkelt som det er å ta det til en børsemaker - jepp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 Ta ei pussestang og lodd inn eit borr i tuppen på denne, borr så gjennom kula og tøm ut kruttet.  Tøm litt vatn i løpet og desarmer tennhetta, for så å banke ut ei ufarlig patron.

Borre i kula er enkelt for den er forhåpentligvis av bly med litt mantel, blir ikkje varmt og ingen fare for å antenne kruttet om du kjører med liten fart på drillen.

Link to comment
Share on other sites

1. Hvordan skal du lodde en bor konsentrisk fast på en pussestav?

2. Hvordan skal du treffe midt på kula om det er helmantel, spiss eller rund?

3. Hvor lenge står borren fast på pussestaven?

4. Tror tennhetter har tålt vann de siste par tiår.

Brems litt..

 

Det enkleste er skrevet over, skyt det ut dersom det bare mangler en liten bit av randen. Nest enklest er å hive det i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

1. Hvordan skal du lodde en bor konsentrisk fast på en pussestav?

2. Hvordan skal du treffe midt på kula om det er helmantel, spiss eller rund?

3. Hvor lenge står borren fast på pussestaven?

4. Tror tennhetter har tålt vann de siste par tiår.

Brems litt..

 

Det enkleste er skrevet over, skyt det ut dersom det bare mangler en liten bit av randen. Nest enklest er å hive det i fryseren.

1. Billige pussetaver er delte med gjenger det er i senter. Alternativt så bruker du eit rør.

2. Midt på kula treffer du om om pussestaven er tight opp mot løpet sin størrelse, eventuelt sett ned eit rør som styring. Kobber og bly er bløtt så det er enkelt å borre i uansett form.

3. Lodde skjærende verktøy fast i ein holder el. er meget vanlig og det holder godt. 

4. Tennhetter tåler vann frå utsida når dei står i ei patron, dette blir frå innsida...

 

Skyte ut?

Sitter den så fast så er den  neppe korrekt kamret, kan medføre risiko.

 

Frostspreng kan ødelegge i tilleg til å presse ut patrona...

 

Eller...

lever alt i hop til ein børsemaker...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Ser at det er ein teori om at det krymper ulikt i frysen og at patrona vil slippe.

Leste ikkje så nøye og såg for meg løp fullt av vatn og ispropp som dytta ut patrona. Kan kanskje gå, men risk for å ødlegge løpet.

Krymper nok ulikt men om det er nok til at den slipper, tja... Men når alt har samma temperatur så er ein jo tilbake til utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvis du klarer å borre et hull gjennom en hel helmantlet 140gr 6,5 eller 165gr .30-kule på langs med borr lodda fast på pussestav, skal jeg vippse deg en tier.

 

 

Du kan heller sende meg løpet med fast patron i sammen med pussestav og eit borr så kan eg starte opp dreibenken... 

Bli gjerne med å lære  :-D:-D:-D

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er best å la være, boring i skarpe patroner er risikosport, og tenner kruttet når du holder på blir det meget ubehagelig.

Dersom kammeret er noenlunde tørt er det bare å ta ut patronen slik som jeg beskrev tidlig i tråden. 

Det er ikke nødvendig å risikere liv og lemmer for noe som i utgangspunktet er en enkel sak.

Men, god underholdning har det blitt, selv om noen av forslagene er noe fantasifulle.:/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...