Jump to content

Stolsekk, sammenleggbar stol, sitteunderlag eller liggeunderlag?


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Hei

 

Nå har jeg vært med på 2 dager med rådyrjakt.

Jeg er foreløpig børsteløs pga laaaaang behandlingstid på Våpenkontoret i oslo (10-12 uker).

Men det er lærerikt å få være med allikevel.

 

Men nokk om det, en av de tingene jeg har oppservert er den store variasjonen av stolsekker.

Selv har jeg satset på sitteunderlaget guttungen bruker i barnehagen som pappa får lov til å låne hvis jeg lover å ikke glemme det igjenn i skogen......

 

Så jeg tenkte det kunne være noe som kanskje kunne bli belyst litt mere.

Hva bruker dere, og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Brukte stolsekk før, men nå bruker jeg en god sekk fra Norrøna + en sammenleggbar trefotstol. Sekken er bedre å bære, og stolen er bedre å sitte på. Har også med et underlag som jeg kan bruke om terrengformasjonen gjør at det er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Stolsekk er bare skrammel spør du meg uansett pris..Bruker  Vorn sekk med en løs Walkstool. Har også sitteunderlag i reinskinn som henger på ræva hele dagen. Veldig ofte er det jakttårn, stubbe, ei tue eller stein å plassere stompen på, kommer man lavere ned syntes jeg det er lettere å få stødig skytestilling med rifla. På trange hagleposter er det fort at jeg reiser meg i skytestilling uansett tilfelle dyra kommer raskt bakfra..Bruker egentlig bare Walkstool’n på trange hagleposter. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som regel med ei stor sitteplate, har skåret av et gammelt liggeunderlag, uansett. Er kjekt å ha, og veier lite. Men ofte finner jeg ingen god plass å sette meg med bare underlaget, og da er det greit med stolsekk, eller foldestol av en, eller annen type. Siste forsøk på å finne noe som funker, og som virker lovende, er 55cm Walkstool. Jeg savner likevel ryggstøet fra stolsekken. Synes jeg sitter bedre over tid når jeg har mulighet til å lene meg litt bakpå innimellom. Dog er det ulemper med stolsekk også, så derfor vanlig sekk og 3-beint foldestol.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Løfter denne her litt. Eg rusler ofte ut etter hjorten på ettermiddagen og setter meg nærme trekkrutene hjorten bruker til dyrka mark. Eg liker å være ute i god tid og bli gjerne sittande på post i 2-3 timer, og då trenger ein eit eller anna slags form underlag å sitte på. Stolsekk har eg og synes den fungerer greit nok, hvis underlaget er greit - men den eg har behandler ikkje rifla fint. Det klinker og dunker mellom metallet på stolen og børsa, so bruker eg den, er alternativet å bære børsa i handa.

 

Eg har også ein liten stol som eg kan feste til ein sekk, den fungerer greit igrunn, men den eg har er simplaste sort frå biltema og egner seg ikkje i blaute myrer - erfaring tilsier at ein kan få slagside 🤭

 

Sitteunderlag hadde egentlig vore det beste, om det hadde eksistert eit sitteunderlag som faktisk var brukande. Dei i skummgummi bråker som eit helvete, og i mine terreng er det stort sett alltid lyng og då er desse i praksis ubrukelige. Eg sendte mail til ein produsent av fjellduker og spurte om det var mogleg å få ein bit på f.ex 1 x 1 meter av den tjukkaste varianten dei hadde. Den hadde blitt betydelig stillare og meir smidig i bruk enn dei stive tradisjonelle underlaga, men dei viste ingen interesse for å imøtekomme den forespørselen. Alternativt ein tilsvarande bit i grov bomull med ein eller anna vantett membran i midten - trur eg kunne blitt ein funksjonibelt sitteunderlag.

Kanskje eit sitteunderlag av dyreskinn kan gjere nytten?

Link to comment
Share on other sites

Prøv et oppblåsbart underlag med tilhørende chair-kit @magnum_mauser.

sitter som en konge i myr, lyng, gress og skog.  For å ikke snakke om inn teltet om morgenen.

Det jeg har veier totalt 650 gram. Tenkte å kjøpe et isolert underlag i tilegg for bruk om vinteren.

 

Slike sammenleggbare stoler og andre fine ting. Jeg ser folk som har det men ikke tar det med på tur. Kald å sitte i og krever noenlunde plant underlag. Slike chair-kit får man satt hvor som helst og man holder varmen i ræva. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Veksler mellom Fauna Elgen stolsekk til kortere postrunder, (2-3 timer) og vorn 42L + walkstool om jeg skal traske (les: klatre) opp en lengre adkomst for å poste lenge (>5 timer). Spesielt hvis jeg skal drasse med meg komagenser, foret posteringssekk, tripod, stor thermos  +++

Spesielt hvis jeg skal sitte i et forblåst jakttårn vinterstid. 

 

Har alltid også med et ekstra sitteunderlag + tovet ull-underlag (evt skinnfell). Sittekomfort er svært lurt å prioritere til lengre posting. 

 

En på laget har klipt opp et liggeunderlag i 2 i  lengderetning, Dette holder til å sitte tørt i våt skråning fra lår til nakke uten å måtte drasse med seg full størrelse, og sammenrullet er den da ikke større enn at den får plass under kompresjonsremmene på en mindre sekk. 

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

 Jeg bruker en lett trefotet stol med «truge», passe høy/lav å sitte på for å kunne støtte albuer på knær når man skyter. Denne stolen passer fint i utvendig sidelomme på Vorn Hjort sekken:

 

https://sportsdeal.no/ep-kryss-stol-med-truge-skinnsete-1024.html

 

I tillegg har jeg Norrøna Kvinnherad jakke med lomme bak som jeg har puttet inn et tynt sitteunderlag, så lett at jeg har det i hele tiden  . Dette gjør det varmt og godt å sitte selv om man setter seg rett i lyngen.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...