Jump to content

Alt én trenger som nybegynner?


Emir

Recommended Posts

Hei og ho! 

Jeg er ny her så først og fremst, hallo til alle dere. Jeg er en kar i 20-åra og har en trang til å benytte meg av det naturen har å tilby. Har alltid vært glad i å fiske, men har alltid tenkt at jeg ville prøve jakt. Skal ta jegerprøven i Bergen når vår-kursene blir listet, men i påvente av det så tenkte jeg at jeg skulle forsøke å finne et pris-estimat for hvor mye dette kommer til å koste. Jeg vil anta at dette er litt som å kjøpe din første bolig, grusomt dyrt første gangen, merkbart billigere de andre gangene. 

 

Når det er sagt, så aner jeg veldig lite. Har tenkt til å gå på ARK eller en annen butikk for å se om de har noen gode bøker om jakt der jeg kan lære det grunnleggende ved siden av jegerprøven.  

 

Men. 

Hva trenger man?

 

Jeg har nok størst interesse av å drive småviltjakt. Har hørt fra en venn at det er godt mulig i Hordaland, men også Oppland traktene og det er to plasser jeg er mye. Jeg har da altså resonert meg til at jeg burde kjøpe en hagle, når den tid kommer, men hva ser man etter? Jeg ruller på ingen måte i penger, så jeg antar at et forum eller Finn er min gode venn her. Noen som har gode forslag til noe som varer, skyter godt, er noe begynner-vennlig og ikke koster skjorta?

 

Angående alt annet. Er det noen som har en liste over hva de alltid har med seg på tur? Eller en generell utstyrs liste som du burde ha på jakt? Mye snakk om camo-klær osv. men hvor nødvendig er dette, og må én ha for forskjellige sesonger? Jeg har prøvd å se rundt omkring og alt koster jo grusomt mye penger, så når du skal ha alt fra forskjellige sesonger til alt mulig rart, så blir det jo dyrt. Tenkte å høre her for å høre på deres ekspertise. 

Jeg er interessert i å investere en 10-20.000 om ikke litt mer, men helst ikke. Det er et begrensende budsjett, er det for lite? 

 

Beklager noe usammenhengende tekst. 

 

Riktig godt nyttår.  

Link to comment
Share on other sites

Støtter innlegget over. Du kan trygt basere deg på en billig, brukt hagle. Den bør imidlertid passe deg sånn noenlunde. Du kan lese mer om dette i jegerprøveboka. Ellers anbefaler jeg å satse på en vanlig hagle med brekkmekanisme (i motsetning til halvauto eller pumpe) som første hagle, den er håndterings -og sikkerhetsmessig mer intuitiv og enkel. Videre er det en fordel om den tåler stålhagl.

Kjøp billig, skyt mye. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er greit å ha kikkert og, men ellers støttes ovenstående innlegg. Kikkerten trenger dog ikke å være grønn med fugl på, og det er godt mulig å få en rimelig kikkert, særlig om du er tålmodig og kjøper brukt.

...men om akkurat du trenger en finner du best ut selv når du har jaktet litt og gjort deg opp noen egne meninger.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Mye snakk om camo-klær osv. men hvor nødvendig er dette, og må én ha for forskjellige sesonger? Jeg har prøvd å se rundt omkring og alt koster jo grusomt mye penger, så når du skal ha alt fra forskjellige sesonger til alt mulig rart, så blir det jo dyrt.

 

Utstyrsfriker finner du også her, i likhet med alle andre hobbyer :)   

 

Som de andre sier, bruk det turutstyret du allerede har, og kom deg i gang 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Dra innom noen våpenbutikker, se i brukthylla etter O/U hagle i ønsket prisleie. Få denne hagla tilpasset deg før den forlater butikken. Ikke alle butikker har kyndig personell til tilpassing. Som nevnt tidligere alt annet utstyr er vanlig turutstyr, og jo mindre man drasser på jo lengre kan/gidder man gå. Liten sekk med påfyll/kaffi og fyrstikker, samt plass til skutt vilt. Ammunisjon i lomma.

 

Skyt så mye man kan på leirduer, trap til man er komfortabel med våpen, så jegersti og Skeet det man orker før jaktsesongen.

 

Jeg skøyt 50-100 skudd hver uke i flere år, da sitter ei godt tilpassa hagle som en forlengelse av armen, nå skyter jeg bare 50-150 årlig skudd før jakta.

 

skitt jakt:)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nhd skrev:

Hagler er primitive saker. Du klarer deg godt med en billig hagle til under 10.000.

Ikke enig :)!!

 

At du skal se deg om etter en god brukt hagle er helt ok, men se da til at du kjøper kvalitet.

 

Det er skrevet "lassvis" med tråder om dette her inne på kammeret og om hva du bør se etter ang kjøp av brukte våpen av god kvalitet.

"Hagler PRIMITIVE saker" er et otroligt dumt utsagn.- Dette er din viktigste innvestering som småviltjeger. Ta deg en tur på leirdue-banen og snakk med de som skyter. Hagelvåpenet bør være av sådan kvalitet at du kan "vokse" i og med det.- Unngå problemvåpen som bare blir en kilde til irritasjon og tap av penger.

 

Kjøp av (riktig) hagle er en såpass viktig del av ditt framtidige jegerliv at du bør ha med noen som KAN dette om hagelskytte og kan hjelpe deg med at du får et våpen som er pålitelig og som du får glede av i lang tid fremover.

 

Merkene på kvalitetsvåpen du skal se etter er som følger; Beretta,- Browning,- Miroku, - Winchester 101,- SKB.

Noen av disse finner du fint brukt rundt og kanskje noe over 10.000 kr.

La deg ikke lure av "fancy" utseende produsert i Tyrkia eller de dårlige fra Italia (kommer er del skit også derifra).- Det er skyte-egenskapene og de innvendige kvalitetene som er viktige.

 

Siden kommer evt kjøp av rifle, - men dette er virkelig "primitive saker" :D og som ikke behøver "koste skjorta".

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av slike multiprosjektilvåpen glemte du Purdey. Det burde være noe for trådstarter. Hvis en måler et våpens egenskaper etter treff på banen eller i fjellet, har jeg problemer med å registrere ulikheter på våpen til 4, 5 eller 6 siffer i prisen.

Link to comment
Share on other sites

@nhd Purdey?  Nei, de våpnene jeg refererte til er vanlige massproduserte, men som skiller seg ut blant øvrige i forhold til den lille, men ikke helt uvesentlige detaljen som berører deres kvalitet.

 
Min mening er at det tar tid og engasjement (masse) å bli en habil hagelskytter og at det derfor er mest "lønnsomt" at man fra begynnelsen velger en hagle som holder mål og dermed unngår feilen at man flere ganger må "bytte seg opp" til et bedre våpen alt etter som ferdigheter (og forstand) siger på.
 
Min egen 687 Beretta er fra ..84. og 100% feilfri i alle år selv om ganske intensiv bruk.

 

Edited by bobby
legge til
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at man ikke skal være altfor gjerrig på haglen. 

Skal ta jegerprøven nå til våren når det blir mulig og så skal jeg få forsøkt å prøve noen forskjellige. Tenker O/U hagle, men den kan rett og slett ikke være så altfor dyr. 

 

Kanskje noen på kurset eller i jaktforeningen har noe godt å selge. Det må nesten være under 10.000 

 

Takk for hjelpen. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg ønske deg velkommen til jegerstanden!

 

Følg det gode rådet du fikk fra @nhd, bruk det utstyret du har fra før.

Du blir ikke jeger av å gå i butikker og på messer. I starten er det bedre å heller bruke  tid og penger i skauen og på jakt. Etterhvert skaffer du deg sikkert, som de fleste av oss en heldel mer eller mindre nødvendig jaktutstyr:D Det kan være moro å ha, men er absolutt ingen nødvendighet. En av de dyktigste jegerne jeg kjenner, har brukt ekstremt lite penger på våpen og utstyr, men han er mye i skauen året rundt.

 

På kurset kommer du i kontakt med gutta/jentene på leirduebanen. De har sikkert også hagler du kan låne  starten, slik at du kan begynne å trene før du har eget våpen. 

Instruktører og andre skyttere vil kunne gi deg gode råd hvis du spør dem. Det er også mange her inne som kan gi deg tips/råd om aktuelle hagler på Finn.

 

Jeg har kjøpt flere gode hagler på finn for godt under 10000.- Som Beretta 686, Winchester 101 og Benelli Montefeltro.

 

Lykke til med jegerprøva. 

Link to comment
Share on other sites

Bransjen prakker på oss at en skal være vanntett, vindtett, pustende, lydløs luktløs og usynlig i alle terreng. Det meste er viss-vass. 

Pri 1 med klær og utstyr på jakt er at det holder deg varm og tørr. En varm og tørr jeger både skyter bedre og er mer oppmerksom rundt vilt enn en kald og våt jeger. 

Skal du investere noe i klær så Invester i kvalitets-ull i god passform fra topp til tå med ull-netting innerst mot kropp. Evt jaktstøvler som er gode og komfortable med høyt skaft for å unngå at plumping i myra får konsekvenser. Temperaturregulering som glidelåser under armer og i lår er fordelaktig for å kvitte seg med overskuddsvarme og kondens men ikke et must. Ikke drass med for mye i sekken, da svetter du mer og blir fortere våt og kald. (har gjort denne tabben altfor lenge selv) Du kommer langt med nok niste/snacks, varm drikke, litt ammo, en god kniv, en rull dopapir,  snyltekopp/vannflaske du fyller i hver bekk og et par tørre sokker og kanskje en ullgenser i sekken. 

Gjør det til en vane å sette inn støvlene jevnlig med lærfett og vedlikeholde ytterklær med impregnering ved behov.

Edited by jernmannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med flere her, kjøp brukt, men kjøp en godt hagle.  Beretta har vel ofte litt høyere kolbekam noe som gjør att den sannsynligvis vil passe deg bedre, uten at det er nødvendig med tilpasninger. Dette er jo selvfølgelig veldig individuelt, så jeg skal ikke være bastant. Men det å ha med seg en litt kyndig når du skal prøve er nok lurt. Flere jeger og fiskeforeninger har jo ofte haglekurs med instruktører der man og kan få anledning til å prøve litt. Instruktørene er også ofte veldig behjelpelige.

 

Som fersk jeger brant jeg meg selv på å kjøpe en "budsjett hagle" på xxl som det viste seg ikke passet i det hele tatt. Da hadde jeg valget mellom å bruke 3-4000 kr på å få den ombygd, og få et våpen jeg var halvveis fornøyd med. Eller å selge den å kjøpe en brukt beretta. Valget falt på det siste.

 

Det viktigste sammen med våpen vil jeg kanskje si er gode sko. Ingenting er mer ødeleggende en sko man får gnagsår av. Ellers klarer man seg fint med normale turklær.

kikkert er og greit å ha, men her får man jo mange rimelige kikkerter som er gode nok.   

Link to comment
Share on other sites

Gode sko er viktigst,  men god håndkikkert er på en soleklar 2. plass. Her får man nemlig det man betaler for... Kjøp brukt Zeiss, Swaro, Leica, Meopta eller Vortex Razor.

 

Trenger ikke dyre Blazer eller Beretta våpen, viktigere at våpenet passer deg. Dra på skytebanen og prøv alt du kommer over. Folk låner deg våpen for et par prøve skudd.

Link to comment
Share on other sites

Eksempler:

Våpen: Ca 10 000,-: Rizzini: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=109299930

Våpen: Ca 5 000,-: Lincoln: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108170833

 

Sko: Over 3 000,-: Alfa: https://www.jaktogfriluft.no/alfa-bukk-aps-gtx-m

Sko: Under 3000,-: https://xxl.no/viking-viking-hunter-ii-gtx-jaktstovel/p/1079466_1_style

 

Jaktdress under 3 000,-: https://www.nettojakt.no/alaska-extreme-lite-camodress.html

Ellers kan du kjøpe Härkila til over dobbelt så høy pris.

 

Legg penga i sko og hagle. Dårlige sko gjør at turen blir kort. Hagle som ikke passer er bare frustrerende. De jeg har linket til er brukte. Nye, rimelige hagler har en stor fordel - de er nye. Du vet aldri hvor velbrukt en hagle på Finn.no er og er prisgitt det selgeren sier. Uansett, brukte hagler av anerkjent merke er som regel ganske sikkert kjøp. Problemet er å reise land og strand rundt for å se på en interessant en. Må du tilpasse i tillegg, løper det fort på et par, tre tusenlapper. De aller fleste hagler passer sånn noenlunde, men det er også små forskjeller som kan bli viktige. En hagle som føles riktig for deg når du kjøper den, kan være noe helt annet i skogen. Har erfart det et par ganger. Feks har jeg en Merkel som jeg kjøpte for et par år siden, gammel traver. Den satt perfekt, følte jeg. Så treffer jeg åtte lerduer av tjuefem på banen... Mye trening kan selvsagt gjøre ting bedre, men det beste er jo at den passer så godt som mulig fra starten. Selv har jeg ikke peiling på hagler, så jeg trener nå i blant og bommer med stil i skogen. Den eneste hagla av de fem jeg har hatt, kjøpte jeg etter at selgeren, som åpenbart hadde peiling, fortalte meg at den passet bra. Da traff jeg 19 på lerduebanen første gangen. Vil tro de seks bomskuddene var mer skytter enn hagle.

 

Eksemplene er kun eksempler. Det viktigste er at alt passer deg. Merket er ikke viktig. Det beste er å dra på messer. Her er flere forhandlere samlet, slik at du kan se på alt som kan være aktuelt og i tillegg prøve. Det meste ser fint ut på bilder, men det er fort gjort å gjøre bomkjøp. På messer er det også gjerne litt prisavslag å få.

 

Ellers er jeg ganske enig med siste taler. Det er først når du er på jakt at du finner ut hva som er viktig for deg. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ull er nok det beste også om en ønsker lydløshet og redusere luktavtrykk. Puster også vesentlig bedre enn membrandresser.

Lukt setter seg rett og slett dårlig i ull da ull er naturlig bakteriehemmende, og isolerer fortsatt greit selv når det er vått.

 

Bruker noen forskjellige membrandresser fra bergans og dovrefjell til tider, men foretrekker mer og mer ull og vadmel.

 

Se gjerne etter vadmels bukser om du er ute etter å bli skikkelig lydløs. Feks Jagdhund Alpin (https://www.brunst.no/products/jagdhund-alpin-3-varm-vadmelsbukse) eller se etter gamle svenske vadmelsuniformer om du er ute etter et billigere kjøp.

Jeg leter fortsatt etter en skikkelig god og tykk vadmelsnikkers i etterkrigstids-passform med magehøy hofte, vide lår og bukseseler, men det bærer nok mot å finne noen meter stoff og godprate med svigermor.

 

Til jakke er min favoritt Bergans Myrull (https://www.xxl.no/bergans-myrull-jakke/p/1080587_1_style)  men her finnes det mye mer på markedet å velge i. Magasinet fører en variant som heter dovrefjell smygjakke (https://www.magasinet.no/dovrefjell-smygjakke-i-ull) til omtrent halve prisen. Disse egner seg også bra som forsterkningsjakke under vinterjakka når det blåser opp, og det er mye mer behagelig med ull tvers gjennom under poncho i skikkelig drittvær. Regner det hunder og  katter blir du våt på henda uansett hva du tar på deg. Får du fatt på tova vanter eller tova ull-vott med skytefinger,  fryser du langt mindre enn med syntetiske hansker som påstås å være vanntett (men som aldri er det). Dette kan hjelpe godt på for godt avtrekk i kjipt og kaldt ruskevær.

 

Trekk gjerne grove raggsokker mange størrelse for store over jaktstøvlene, og fest de fast  mot støvel med rep eller sportstape e.l.  Dette reduserer ytterligere litt lyd ved smyging i lydt terreng. 

Styr unna kamuflasje-mønstre til å begynne med. Det er stort sett bare ubrukelig hype. Bruk heller ytterklær i enkle jordfarger som går igjen i skogen : grått, grønt, brunt etc

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...