Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

Denne riflen var lovlig før, og det finnes et par stykker i Norge(som ikke kan selges videre).
Hvorfor den ikke finnes på godkjenningslista vet jeg ikke.
Et kjapt google søk viser at den oppfyller minste total- og løpslengde.


Anbefaler at du tar kontakt med importøren av Ruger, eller ringer POD for å finne ut hva som er "utfordringen".
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble litt nysgjerrig selv, så jeg tok kontakt med importøren av Ruger, Våpensøylen.

Det var ikke aktuelt for dem å ta inn riflen da de mener markedet er for lite for en slik rifle(noe jeg er uenig i).
Jeg spurte om de kunne ta inn et eksemplar dersom jeg tok alle kostnadene for å prøve å få den godkjent hos POD, men dette ville de ikke bistå med.

 

Det er uansett uaktuelt å sende inn en rifle til godkjenning før den nye våpenloven er kommet, og jeg frykter at den setter en stopper for det meste av halvautomatiske rifler med magasin.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en slik :D Eller det vil si, første generasjon som ikke var delbar og tok Ruger P85 pistolmagasiner. Fantastisk morsom børse som jeg angrer på at jeg solgte og det hender at jeg griner meg i søvn den dag i dag for at jeg solgte den.:x

 

Ville jeg kjøpt en slik delbar i dag? Ja, uten tvil.

 

edit: Den gang het den Police Carabine, nå  er vel ikke det politisk korrekt lenger så den er vel omdøpt til pistol caliber carabine :)

 

Edited by petrol
tilleggsinfo
Link to comment
Share on other sites

Det må være råd å overtale en maskinist/børsemaker til å bygge en adapter til la oss si SA Rem 700 som lar deg bruke 9x19-magasiner i kassa. Sett i en 9x19-pipe og utvid sluttstykket noe, så har du en de Lisle-karbin i 9mm?

 

Har tenkt samme tanken selv, men da om .45 ACP, og heldempet som msteiro nevner over.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser at Hunters House i Danmark fører disse nå. 

https://huntershouse.dk/kat580-PC-karabin/

 

F&K Sport i Sverige:

http://fksport.se/sv/vapen/ruger/intresseanmalan-ruger-pc-carbine-fd-pc9-9x19-jaktgodkand

 

Våpenforskriften Annen del, kapittel 2:

"§ 7.Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild.

 

Private personer kan anmode om endring av forskriften.

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet."

 

Har understreket det siste avsnittet. Det vil da si at Ruger PC burde være godkjent i Norge, da den er godkjent til jakt i Danmark/Sverige? 😲

Edited by Rugern
La til lenker.
Link to comment
Share on other sites

Lykke til hvis du prøver. Den linja der driter de helt og holdent i selv.

I Finland kan man jakte med M92S, SVD, AR, osv. Samme i Italia og Tyskland. I Norge vraker de alt som er ørlite for "skummelt", selv Troy PAR er jo miljødir. negativt innstilte til.

 

Og ja, jeg har kjempelyst på en Ruger PCC med Micro og demper til jakt. Det er et uendelig mye mer egnet jaktvåpen enn Marlin Camp Carbine som allerede er lovlig 😛 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei!

 

Jeg har sent inn lisenspapirene med litt bilager vedr. svenske butikker som selger + henvisninger til lovparagrafen noen nevnte. Sente den inn i tidlig august men har ennå ikke fått noe svar.

 

Skriver her så fort jeg hører fra Oslo Politidistrikt.

 

Hvis den godkjennes er det jo bare å ordne importpapir i Norge, exportpapir i Sverige. Det tar tid men det er ikke super-vanskelig. Jeg gjorde samme prosedyr da jeg flyttede til Norge 2019.

 

Mvh

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 10/18/2020 at 1:42 AM, SukkerKaken said:

Hei!

 

Jeg har sent inn lisenspapirene med litt bilager vedr. svenske butikker som selger + henvisninger til lovparagrafen noen nevnte. Sente den inn i tidlig august men har ennå ikke fått noe svar.

 

Skriver her så fort jeg hører fra Oslo Politidistrikt.

 

Hvis den godkjennes er det jo bare å ordne importpapir i Norge, exportpapir i Sverige. Det tar tid men det er ikke super-vanskelig. Jeg gjorde samme prosedyr da jeg flyttede til Norge 2019.

 

Mvh

 

Den ble nektet av Oslo politidistrikt grunnet "mangel av behov", og listen med godkjente våpen var også med i motiveringen. 😪

 

Med andre ord betyr 3.e ledd i paragrafen ikke noe for Politiet.

 

Jeg tenker at 3.e ledd er med av en god anledning. Er det normalt at norske politiet gjør syke tolkninger av loven? I Sverige er det bananrepublikk når politiet godkjenner og nekter våpenlisenser. De kan også nekte tross domstol og miljøvårdsverket (miljødirektoratet) sier at våpnet er perfekt til jakt(!). 

 

Hvis det ikke går å kjøpe den etter våpenlov-endringen som jeg hørte rykten om 2021 så starter jeg eventuellt rettsprosess. Må lese meg opp på hvor stor risiko man har at bli nødt til å betale statens advokatomkostninger.

 

Det er jo et helt perfekt jaktvåpen til hare, ravn, etc.... mao allt som en 22LR kan gjøre i praksis, men som er ulovligt.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

For å sitere Ei Tohi lenger opp i tråden: "Den linja der driter de helt og holdent i selv."

Ingen av de av oss som har vært her på kammeret en stund og/eller har forsøkt å få våpensak-u-kyndige hos politiet til å følge lover og regler med vekslende hell er overrasket over at du fikk avslag. Om du orker å kjøre sak er opp til deg. Men personlig tror jeg det politiske klimaet og folks uintelligente og lite gjennomtenkte holdninger til skytevåpen er slik at du ikke får mye støtte utenom den harde kjerne, og at du isåfall må penger til mer enn en advokat.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Olesøn said:

For å sitere Ei Tohi lenger opp i tråden: "Den linja der driter de helt og holdent i selv."

Ingen av de av oss som har vært her på kammeret en stund og/eller har forsøkt å få våpensak-u-kyndige hos politiet til å følge lover og regler med vekslende hell er overrasket over at du fikk avslag. Om du orker å kjøre sak er opp til deg. Men personlig tror jeg det politiske klimaet og folks uintelligente og lite gjennomtenkte holdninger til skytevåpen er slik at du ikke får mye støtte utenom den harde kjerne, og at du isåfall må penger til mer enn en advokat.

 

Jeg er svensk jurist men bor i Oslo. Men jeg jobber ikke med norsk lov (som ni nok kan se på min norsk 😅 )

 

Men det kan jo bli veldig dyrt hvis man skal betale motparts saksomkostninger. Hvis jeg tar saken så kanskje man kan få støtte av NJFF å ta motparts saksomkostninger? Eller noe skyterforbund? Hva tenker dere? 

 

Jeg venter på ny våpenlov 2021 og søker igjen. Min mulighet til klage på saken fra 2020 er snart foreldet.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 11/24/2020 at 11:59 AM, Olesøn said:

Jeg venter også på ny våpenlov, for å se om jeg endelig kan få min FN 1900...

Å få støtte fra noe forbund til å kjøre en slik sak har jeg null tro på. De er ikke interessert.

Denne blir vel ikke berørt av ny våpenlov håper jeg? 

Har en 35 rem selv, hyggelig sak. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg snakket med en veteran på våpenkontoret igår, han sa at hvis den leveres med maks 10 skudds magasin, så er den i utgangspunktet godkjent til jakt, men det en mest sansynlig vil risikere er at søknaden legges på vent til avklaring. Tenkte jeg ville undersøke litt også legge inn en søknad. Hvis noen har noe erfaring med dette, så er jeg veldig nysgjerrig 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...