Jump to content

Samme sluttstykke til forskjellig kaliber 30


magnitude

Recommended Posts

Hvis man har en rig hvor løpsbytte er tilgjengelig, f. eks en AI AXMC (http://www.accuracyinternational.com/ax-rifle-systems/), kan man bytte kun løp og magasin og bruke samme sluttstykke alle cal 30? F.eks hvis jeg har til sluttstykket til 308 og får våpensmed til å lage løp til 30-06 samt får tak i passende magasin til 30-06, vil det være tilstrekkelig eller må nytt sluttstykke også anskaffes ved bytte til et annet cal 30?

 

Edited by magnitude
Link to comment
Share on other sites

Nei. Magnum har generelt større støtbunn. Google dem.

 

Det er 4 hovedstørrelser (rifle)

- 222/223

- 220Russian, Grendel, PPC

- 308, 30-06, 8.57 +++ 6.5x55 er et hårstrå større, men som regel trenger man ikke bry seg om det

- Magnum, div WinMag, REm Mag, WSM, PRC, WTF

 

Så er det Lapua Mag og Norma mag, og noen få som er enda større

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

AXMC er vel ment for en liten annen brukergruppe enn de som bytter fra 308 for rådyr til 3006 på elg. Remington 700 long action og Heen-muffe så kan du ha 243win 308win 3006sprg 6,5x55 9-3x62 osv i samme kasse med samme sluttstykke.

 

+1

 

Såvidt jeg kan se er denne ment for grovere magnumpatroner, og tilbyr 308 mer som et lett treningsalternativ.

Hvis du skal ha 308, ville jeg heller valgt AI AT og fått et løp i en kort 6,5 i tillegg.

 

Hva er tiltenkt bruk?

 

Skulle du skutt tunge patroner på lengre hold (1000+) er det nok et bra verktøy, men da i magnum.

Men for å strekke holdene litt på elgjakt etc, tror jeg det finnes mer passende verktøy, dette er jo tiltenkt tungt militært brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For å låne tråden, er det problemfritt å kombinere 300wm, 308w, 6,5x55, og 223R i en og samme låskasse på et systemvåpen? (gitt 4 piper, bolter for .540, .473 og .384 og eventuelle utblokkinger av magasiner)

Er det minste felles multiplum dvs long action magnum låskasse som gjelder? Vil det feks bli problemer med mating og eller boltgang av  223 i en slik kasse?

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 12/26/2017 at 12:53 PM, Ei tohi varjata said:

Remington 700 long action og Heen-muffe så kan du ha 243win 308win 3006sprg 6,5x55 9-3x62 osv i samme kasse med samme sluttstykke.

Stemmer det at man kan bruke 3006 og 6,5x55 i samme låskasse med samme sluttstykke? Tenkte at det var så stor forskjell på hylselengden at det ikke lar seg gjøre? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...