Jump to content

Inletting med kun epoksyblanding?


msteiro

Recommended Posts

Har lekt med tanken om å lage en enkel stokk til salongrifle av en karbonprofil, vurderte egentlig å kutte ut midtre del av den gamle stokken, men så har jeg sett litt på videoer etc fra Manners og Mcmillan.

 

Det virker som begge lager glassfiber eller karbonskall, og fyller med epoksylignende skum (visstnok epoksy, glassfiber og masse mikroballonger), som de så freser ut. Dvs at det kun er epoksymiks i området rundt låskasen.

 

Hvis man har et tomt skall som en karbonprofil, kunne man ikke "demmet det opp" og så støpt en inlet rundt låskassen? Blir som en stor bedding, men likevel, gitt riktig epoksymiks burde det holde? 

 

Kan jo bruke litt forskjellige mikser for områder som rekylklakk og låskasseskruer.

Er ikke akkurat ekstremt sterkt fyllet i en McMillan Edge stokk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Var tråden hans jeg leste, men virker som både film og alle bilder er borte :( 

 

Trenger backup plan i tilfelle den andre stokken min blir helt umulig å ha med å gjøre ;) Store fordelen med salong er jo ingen rekylklakk. Litt pappaperm fremover, så greit med prosjekt man kan jobbe litt av og på i garasjen :) 

Link to comment
Share on other sites

Hvilken fasong er det på låskassen du skal lage skjefte på? Er den sylindrisk som en CZ455 eller firkantet som en 10/22?

 

Som du sikkert leste i tråden min så valgte jeg å helgardere med søylebedding, jeg tror det var greieste måten å få det til i den situasjonen. Kjørte epoxy med "high density filler" fra West system rundt søylene, har ingen grunn til å tvile på om det holdt. Hele området under låskassen er en stor klump epoxy.

 

Det begynner å bli en stund siden jeg famlet rundt med mitt skjefteprosjekt, men om du lurer på noe kan jeg prøve å huske tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Det er til en CZ455 (i første omgang).

Vurderte å lage en plugg av låskassen ved å fylle stokken der låskassen sitter med epoksy, så jeg har en enklere form å bruke enn selve låskassen. Ideen er en u-profil rundt kassen, fylle med epoksy og dytte ned pluggen for å lage avtrykk som stemmer.

 

Leker med tanken om en glassfiberstokk til jaktriflen(e), så alle er like, men spesialtilpasset McMillan e.l. x3 er uaktuelt for nå da de ikke ringte fra Hamar i kveld (selv om jeg vant 30 kr på Joker!). Selve skallet på stokken er ikke så stort problem (tror jeg) men inlettingen er tricky. Men er flytende inletting en mulig løsning, forenkler det ting betydelig!

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, msteiro skrev:

Det er til en CZ455 (i første omgang).

Vurderte å lage en plugg av låskassen ved å fylle stokken der låskassen sitter med epoksy, så jeg har en enklere form å bruke enn selve låskassen. Ideen er en u-profil rundt kassen, fylle med epoksy og dytte ned pluggen for å lage avtrykk som stemmer.

 

Leker med tanken om en glassfiberstokk til jaktriflen(e), så alle er like, men spesialtilpasset McMillan e.l. x3 er uaktuelt for nå da de ikke ringte fra Hamar i kveld (selv om jeg vant 30 kr på Joker!). Selve skallet på stokken er ikke så stort problem (tror jeg) men inlettingen er tricky. Men er flytende inletting en mulig løsning, forenkler det ting betydelig!

Det jeg gjorde (har ikke bildene her, er hjemme i julen) var å lage to vertikale "forskalinger" langs sidene på kasse og rør, sette fast låskassen i søylene og tømme mellom epoksy. Tror det var flytende jeg brukte, eventuelt gjorde jeg det i to omganger. Metoden krever litt revurdering, resultatet ble litt så som så. Når du tar av avtrekksmekanismen fra låskassen er den ganske enkel å ha med å gjøre i sammenhengen, så lenge du husker på å tette igjen alle hulrom og andre steder der du ikke vil ha lim. Jeg brukte modelleire av barnehagetypen, anbefales ikke. Bruk noe annet, kanskje litt avis som behandles med stavmikser til en grøt og presses på plass, skjæres til og dekkes med slippmiddel. Hårspray fungerte for meg.

 

Skal du lage flere like skjefter tror jeg det eneste saliggjørende er å lage en ekstern form slik som "proffene" gjør det og legge duk på innsiden av denne. Eventuelt lage tre like skumplugger som får duk utenpå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, planen i lengden er å lage en form i glassfiber jeg kan lage to halvdeler i og lime sammen. Men da tenker jeg bruke noe epoksymasse som fyll, så før jeg lager formene vil jeg teste litt forskjellige mikser for å se hva som har bra styrke/vekt forhold. Og om det faktisk lar seg gjøre. 

 

Av erfaring har jeg lært at det er lurt å gjøre litt testing underveis ;) 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blåser litt liv i denne igjen.

 

Noen som har erfaring med epoksyskum?

Eller foaming agent som det heter?

 

Etter det jeg har lest, virker det som et godt alternativ til poly skum, eller epoksy med glassballonger o.l., da det vil stive av og lime bedre til overflater. Kan legges på vått, og vil fylle små hulrom bedre.

Kan fås i en tetthet på 175kg/m2, som jeg vil si er ganske ok. Hjelper at det er basert på epoksy, så jeg slipper enda større utvalg i kjemikalier i garasjen. 

Bra at man kan kontrollere tykkelse selv også, så kan man bruke tettere skum med forsterkning av glassfiber etc ved låskasse og grep hvis man  tenker tommelhullstokk.

 

Tenker noe i stil KRG X-Ray i glassfiber - mest fordi rette kanter virker som enklest å få til pent og bearbeide senere.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Epoksyskum har jeg aldri prøvd, men jeg ville tenkt at det var bedre å bruke fenolbalonger, silika og kutta glass og/eller karbonfiber. Du får garantert mere styrke ut av det. 175 kg/m3 er mye vekt. 

 

Jeg skrev en gang to tråder med beskrivelse av hvordan man kan bygge kompositt stokker. Dessverre var jeg naiv nok til å tro at om jeg lastet opp bildene på "kammeret" så kom de til å være der for "bestandig". De ble selvfølgelig borte:(

Her er i hvert fall trådene http://www.kammeret.no/topic/47110-hvordan-bygge-composite-stokker/

http://www.kammeret.no/topic/49622-hvordan-bygge-en-one-off-composite-stokk-bildeserie/

 

Nå har ting blitt mer komplisert, og jeg bruker vakuum infusjon på det meste jeg lager. Her er et prosjekt til en STR under arbeid, som skal bli en form for et "chassis" med front del i karbonfiber.

IMG_0463.JPG.de8c80730a090e20a4e9a7ab1fd1a796.JPG

 

Kanskje lager jeg en tråd om denne, hvis og når den måtte bli ferdig. Jeg tror jeg skal ha nok bilder liggende til at det kan bli sånn passe mening ut av en slik byggetråd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var der de trådene var ja! Lest de før, men ikke funnet tilbake til de.

Jeg har søkt på kompositt hele tiden, og ikke tenkt at folk er mer internasjonale og bruker composite :) 

Synd bildene er borte, utrolig bra tråder!

 

Ettersom du må være å regne som guru på feltet, kommer en del spørsmål på rappen... :ph34r:

 

Tenkte epoksy, silica og ballonger rundt låskassen, men hvis dette er lettere kan det jo brukes flere steder.

Synes det er vanskelig å finne faktiske tall på volum/vekt for epoksyfillere ferdig blandet, hvor mye tror du miksen din veier, og vil du dele oppskriften? ;) 

 

Derfor jeg så på skummet, da de har spesifikke tall og blandingsforhold, og ikke minste at det utvider seg og låser med overflaten.  

Hadde en samtale med Lindberg-Lund i går,  og det de hadde av PU skum krevde spesialisert utstyr, men det skulle komme mer håndterlige versjoner visstnok, evt kan man jo bestille det fra Kinn.

En fordel de nevnte med epoksy skummet var at det krevde veldig tynt skall utenpå, da det forsterket veldig i seg selv. Visstnok ikke bare meg heller som har vært inne på tanken heller...

 

Tenker litt i samme baner som deg på det haglestokk prosjektet, men tror jeg holder meg unna vakuum på første forsøket.

Tenkte lage en plugg uten inlet i mdf plater, for å kontrollere bredden bedre og lett dele den i to. Så bruke forskalingsplate eller pleksi som demning når jeg lager formen i glassfiber.

Deretter kan jeg enten støpe en plugg av låskassen ved å fylle stokken med noe, eller bygge inlettingen direkte rundt låskassen. 

 

Hvis jeg ser på tommelhullstokk med relativt tynne "stenger" fra grepet til kolben, lønner det seg å legge inn et karbon eller alurør som forsterkning og minske vekt, eller greit å bare holde seg til epoksy?

For å bruke denne som eksempel, kunne man lagt rør som gikk gjennom hele kolben og frem til grepet på den nederste i det minste.

 

Bilderesultat for sauer thumbhole

 

Siden jeg må kjøpe inn det meste, vil jeg holde antall komponenter nede, og heller kjøpe litt større mengder. 

 

Grunnkomponenter (alt fra West):

- Glassfiberduk - twill, lett

- Epoksy

- Microlight

- Silika

- Milled glass

- Slippmiddel

 

Hva tror du om noe sånt som den under i forhold til fyll?

Epoksymix ved låskasse og PU skum ellers? Kanskje noe forsterkning ved pistolgrepet hvis man ønsker noe litt mer "matchaktig" grep?

Bilderesultat for fibreglass rifle stock fill

 

Jeg synes absolutt du burde ha en egen blogg her inne med prosjekter, de stokkene dine er jo helt rå!

Gjerne et samlebilde av alle stokkene :D 

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om litt fusking på hobbyrommet kvalifiserer til tittelen "guru på område" ;) , men jeg kan alltids dele noen erfaringer fra prosjektene. 

 

Vekt på den miksen jeg bruker vet jeg ikke. Den er også blandet litt på gefylen til en masse som er passe i mine øyne. Ikke for våt og ikke for tørr, den må i hvertfall ikke sige. Jeg bruke en blanding med kutta glassfiber og mikroballonger (phenol) husker ikke nummerene til WestSystem i hode. Begge disse har silica i seg. Miksen blir enda sterkere om man bruker mikrofiber i tillegg.

Skal det være sterkt og enda lettere kan man sikkert kjøpe hakka karbonfiber på E-bay og bruke en enda letter filler. 

Å legge inn karbonrør er en super måte å oppnå en stivere konstruksjon med, eller man kan lage spanter av fiberduk. Det er uansett arbeidskrevende og må planlegges på forhånd om det ikke skal bli for mye plunder ut av det.

 

For de store hulrommene som ikke trenger all verdens styrke ville jeg valgt en eller annen form for skum. Epoxyskum høres ikke dumt ut om ikke vekten betyr all verden. Skal det bli superlett har jeg mere troen på PVC som optimalt og PU som en god nummer to.

 

Blogg høres litt "blondine" ut i mine ører, så det blir det neppe xD Men du skal ikke se bort i fra at jeg kanskje skriver en ny byggetråd på STR-chassis prosjekt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skulle vurdert å kalle det "Jakt- og byggelogg" ? ;)

Så vi opprettholder testestoron nivået...

 

Men uvurderlige innspill for min del, det er mange fordeler med epoksy og glassfiber, men at det er lite tidkrevende og gir raske resultater er ikke en av de :) 

Mange fallgruver å gå i, og da hjelper det med noen som har gjort det før og kan lede an. Ulempen med din nye guru-status er at du kommer til å få latterlige mange spørsmål...

 

Fikk med meg hvordan du bygde en stokk med kassen som utgangspunkt, men på disse hvor du støper skall først, inletter du vanlig eller støper du den?

Vanskelig å se når bildene er borte..og kan tenke meg at det er mest tricky ikke er å lage et skall, men å få det til å passe perfekt med låskasse, magasin og underbeslag etc. 

Kan jo tenkes at med et glassfiberskallet ferdig, at man kan demme opp låskasseområdet, plassere låskasse og løp riktig, så fylle rundt med epoksy?

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

Så vi opprettholder testestoron nivået...

Jeg er mere bekymret for intelligens nivået :$ Testosteron er på synkende kurs uansett..

 

2 timer siden, msteiro skrev:

men på disse hvor du støper skall først, inletter du vanlig eller støper du den?

På siste prosjektet så vakkumstøpte jeg denne delen på en plugg, men det er fullstendig overkill. Har man tilgang på en fres eller noe så enkelt som en søyleboremaskin med koordinatbord så er det mye enklere å frese og utføre en vanlig bedding. Har man bare håndverktøy kan man i verste fall ty til Holland & Holland metoden, fil og rasp for hånd, og kanskje litt Dremel når man blir utolmodig. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

Jeg er mere bekymret for intelligens nivået :$ Testosteron er på synkende kurs uansett..

 

På siste prosjektet så vakkumstøpte jeg denne delen på en plugg, men det er fullstendig overkill. Har man tilgang på en fres eller noe så enkelt som en søyleboremaskin med koordinatbord så er det mye enklere å frese og utføre en vanlig bedding. Har man bare håndverktøy kan man i verste fall ty til Holland & Holland metoden, fil og rasp for hånd, og kanskje litt Dremel når man blir utolmodig. 

 

Selv om jeg aldri kommer til å bruke H&H som noe betegnelse på arbeidet jeg gjør, letter dette prosessen betydelig.

Spesielt for en som ikke har all verdens erfaring med epoksy og støping etc, lønner det seg nok å kunne ta det veldig steg for steg, istedenfor å kombinere fyll av stokk med bedding. 

Link to comment
Share on other sites

BTW: erfaring med bestilling ev karbon fra Kina?

Bestilte meg en 100x85 cm twill matte, og ikke langt fra prisen på tilsvarende glassfiber i Norge, spesielt ikke med fri frakt.

Er det sånn at karbon er noe lettere å legge enn glassfiber? Mener å ha hørt det er mykere.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det veldig detaljert kanskje, men når man designer stokken, hvor nøye er dere med høyden av stokken rundt låskassen?

Altså fra toppen av stokken til undermetallet.

Burde denne matche den opprinnelige riflen helt nøyaktig, eller tilpasser dere det med å sette kassen lavere i beddingen o.l.?

 

Avstanden mellom bunnmetall og låskasse fastsatt med magasinet, så hvordan løses dette hvis man ønsker samme stokk på flere rifler?

Kunne være interessant å målt en identisk McMillan stokk for R700 og T3 for eksempel, og sett om de setter den ene låskassen dypere enn den andre.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, msteiro skrev:

Er det sånn at karbon er noe lettere å legge enn glassfiber?

Det er nok mange forskjellige kvaliteter, men sånn rent erfaringsmessig synes jeg det er letter å håndtere de fleste karbondukene.

2 timer siden, msteiro skrev:

Kunne være interessant å målt en identisk McMillan stokk for R700 og T3 for eksempel, og sett om de setter den ene låskassen dypere enn den andre.

Jeg vil tro at de setter låsekassen så dypt som den må for at det skal passe, men det trenger sikkert ikke være helt på millimeteren. Litt forskjell tolereres sikkert så lenge den ikke blir for tynn. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...