Jump to content

Forsvarets ammokasser av plast


Kwakzalver

Recommended Posts

5 grønne pølser med 200 skudd om du tenker på 7.62 ammo ?

 

10 esker a 20 skudd i hver pølse.

 

Jeg har aldri sett militær ammo i løsvekt, alt har vært pakket på et vis inne i de forskjellige kassene. 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Stemmer! Har bare skutt rødplast i hk416 en gang, husker ikke hvordan vi fikk det utlevert. Slikt har jo en tendens til å bli samlet opp i kasser og utlevert uten original emballasje. Det jeg husker er at HK416 har skikkelig rekylforsterker og at flerskudd funket skikkelig 😄

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Bare for å forvirre. Så kom 7,62X51 også i tre- kasser med 10 slike "pølser" a 100 i hver, dette var beredskapsammunisjon HV. 

 

Og de grønne plastkassene hadde også en forløper i tre, som også inneholdt 5 slike 200skudds grønne pølser, og var i samme form og størrelse som de senere plastkassene. Trekasser var vel så å si enerådende fram til 1976 ca. 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer vel som det kommer frem over her. 

7,62x51 kom først i trekasser med 5 plastpølser a'  200 skudd ( 10 pakker a' 20 patroner)

Så ble det plasstkasser med samme " pølsefordeling. Her var det vel 2 forskjellige typer på lokkene ?

De tidlige hadde vel en type ' klipsåpning, mens de nyere har to " sleider" og er en del enklere å åpne....

5,56 kommer vel stort sett i sinhelhet nå i "12,7 metallbokser" - både skarpe og løse. Alt etter egne erfaringer., så selvfølgelig med forbehold.....

Gamle 7,62 løse tror jeg kom i 50 patroner i pakkene og 4 pakker i blanke " pølser"

Samme med " blåplast" - 50 pr pakke og 4 pakker i plastpølse...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...