Jump to content

Mauser M18


hunter boy

Recommended Posts

Det skjer litt på våpenfronten i 2018 og nå kommer også Mauser i likhet med Sako og Tikka med ny rifle, Modell 18. Spent på å se hva de har disket opp med her da de har mye bra fra før nå. Ser de har begrenset utvalget i M03 serien med  mange modeller. M12 serien har også mange gode modeller for en hver smak for jaktsegmentet.

 

Og med både M98 std. Og M98 magnum dekker de det meste av jaktelige behov med sitt sortiment, men alltid gøy med noe nytt!

 

Hva tror dere?

 

https://www.mauser.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
16 timer siden, Nessuno skrev:

Der fant jeg noe ja.. var inne å kikka uten å finne noe rett før jeg spurte 😅

ser nesten ut som det kommer 2 nyheter 🤔

jaggu godt jeg ikke er nysgjerrig av meg. Skal ned på den lokale våpenlangeren til lørdag å være med når de åpner kassa 😂

Les denne tråden:

 

Finnlight II og Carbon Wolf, mest sannsynlig er det de som er avbildet på hjemmesiden i bakgrunnen av nedtellingen..

Link to comment
Share on other sites

Sako ringmontasje passer rett i sporet. Så da slipper du base i tillegg.

 

Optilock er jo ikke så veldig dyre, kommer jo ann på hva man sammenligner med. Trenger man så stort utvalg av ringer egentlig? Optilock kommer jo i mange forskjellige høyder.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 1983 skrev:

Sako ringmontasje passer rett i sporet. Så da slipper du base i tillegg.

 

Optilock er jo ikke så veldig dyre, kommer jo ann på hva man sammenligner med. Trenger man så stort utvalg av ringer egentlig? Optilock kommer jo i mange forskjellige høyder.

 

Hvis man har kun en kikkert til riflen er det ok, eller en rifle med fler kikkerter. Men blir problem med en gang man skal bytte litt mellom våpen. Har feks en banekikkert jeg flytter til jaktriflen om vinteren, og jaktkikkerten på salongen etc.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, kjella skrev:

Er pipa skrudd inn og kan byttes?

Låser bolten i låskassa eller i pipa?

Med den angivne pris på hele våbnet, er det vel uinteressant om man kan bytte pipe. I forhold til at samme producent sælger løse piper, til R8, M03 og 404 hvor en løs pibe koster mere end en hel riffel.

Jeg undre mig altid over hvad der egentligt udløser prissætningen på et produkt?
Mange påstår at pris og kvalitet følges  Men det giver vel ingen mening, når man her tænker efter.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tok på rifla i går. Ser ut og føles som en klone av Sauer 100. Virket greit nok sammenskrudd, ingen slark noen steder. Men sluttstykket lager en øinhk-øinhk lyd i låskassen når man beveget det att og fram. Virker som at det var litt grov utfresing av låskassa på den.

 

Løpet er presset inn, og sluttstykket låser i løpet. Tre låseklakker som på Sauer 100. Magasinet er plast og ser ut som en kopi av det på Sauer 100/101.

 

Ang. Hexalock-systemet har jeg god erfaring med det fra min Sauer 101. Ingen forandring i treffpunkt når man tar siktet av og på. Eneste minuset er at man må kjøpe hele settet (med baser) hvis man vil ha en kikkert til på samme system. Man får ikke kjøpt bare ringene.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, 1983 skrev:

Bare synsing, men de pipene du nevner er vel herdet (nitrering?) og det krever vel litt mer utstyr. Men jeg er uansett enig i at prisingen er litt merkelig...

En plasmanitrering/tenifering, koster i omegnen af 100-200kr pr pibe, hvis man er industri

 

Link to comment
Share on other sites

Det er for en kompetent bøssemager fuldt muligt at bytte pibe på en riffel, hvor piben er krympet i låsekassen.
Min vurdering, er at m18, vil kunne overleve et overtryk, som er næsten dobbelt så stort, som det der vil forårsage totalhavari på en M98.
Samtidigt er det min klare vurdering, at selv i tilfælde af totalhavari, er skytten meget bedre beskyttet på en M18, i forhold til den vildt overvurderede passive sikkerhed på den gamle raslemauser m98 B|

Det mest positive ved denne Mauser, er at det ikke er en gammel forældet konstruktion.

Pussigt nok er nogle af de allerbilligste rifler stadig produceret på nye M98 systemer.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må si meg ganske så enig med overstående innlegg.

Når denne blir utskutt så har den kosta 1-1,50 kr pr skudd i 308W. Og det er det strengt tatt lite å si på.

For en gjennomsnittsjeger vil denne holde i mange generasjoner. Det er vel ei jaktrifle dette?

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, mig16 skrev:

Løpet er presset inn,

 

Sikker? Finner ikke noe sted der dette står, i tilfelle er dette noe som skiller den fra Sauer 100... (og ellers er det som sagt lite som tyder på at disse ikke er laget i samme maskin, bare med skifte av logo...)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...