Jump to content

Afrikajakt


Andersmj

Recommended Posts

Hei

Jeg har til nå jaktet elg,hjort og rådyr, og kun i norge.

Nå i mars skal jeg til afrika og prøve jakt der.

Planen er å jakte på kudu,oryx, eland med flere. Har hørt at blant annet eland kan være ganske hardskutte. Har en tikka t3 3006 som blir med som våpen, er det noen som har innspill til hvilken ammunisjon som er bra til dette formålet? Tenker da feks på kulevekt.

Ser for meg at det kan bli skytehold på opptil 200 m, kommer uansett ikke til å skyte på lengre hold enn det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På store antiloper bør du bruke så tung kule som mulig, og en kule som er loddet, eller som holder sammen uansett.

Skal du skyte Eland så er det massive dyr, og det krever mye av ammunisjonen for å få god effekt i dem. Sebra er også et dyr mange undervurderer, de er massive, og krever mye av ammunisjonen.

Går du i litteratur om afrikansk jakt ser du at det anbefales kuler med sectional density på mer enn 3, og hastighet rundt 2200-2300 ft/s, det er så vidt over 700 m/s.

Dette er anbefalinger gitt av personer som har vært med på tusenvis av fellinger. Lette homogene kuler er ikke god medisin i 30-06, de får for dårlig virkning, 30-06 er vel litt for svak til eland, men med en kule som penetrerer dypt vil det vel fungere. Husk på at en eland av trofestørrelse fort blir 7-800 kg.

Jeg kan anbefale Swift A frame, Woodleigh veldcore, de har jeg erfaring med selv. Andre gode kuler finnes også, Rhino er et eksempel.

 

Edited by Per-S
skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lader du selv ? , eller er spørsmålet  rettet mot hva som er å få kjøpt ?

Som Per-S skriver, så bør du bruke så tunge kuler som mulig, og helst loddet. Oryx, og Kudu er på størrelse med norsk hjort/liten elg, men Eland er svære. Har skutt noen, og det er ikke alltid man får de vinkelrett på seg. Da er det lang vei for ei kule å virke, og vil ikke alltid gi gjennomskytning. Dette basert på egne erfaringer med 9,3x62 og .375 HH med hhv. 250 og 260 grains kuler

 

30-06 er kanskje marginalt på de største, men likevel, skyter du bra med den, så er det bedre med et godt treff med et lite kaliber, enn et dårlig med et grovt :winke1:

Likevel, velg ei god, tung kule, og lær deg kuledroppet / lag tabell når du skal strekke holdet..

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Lader ikke selv, tenkte å kjøpe ammunisjon. Kan høres ut som 3006 blir noe svakt for eland da i allefall.

Skal uansett ha et våpen til men usikkert hvilket kaliber. Har vært inne på tanken å kjøpe ei rifle i 375 h&h før afrikaturen. Det er vel brukbart på hjort/elgjakt i norge også, eller ødelegger det mye av slaktet?

Har sett på mauser m03 i 375 h&h. Syns dette ser fint ut og greit med mulighet til å skifte løp/kaliber. Men dette er jo et veldig tungt våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For all del. 30-06 er lovlig på Eland. Skal ikke pushe på deg ei ny rifle oppe i Afrika budsjettet, men vil bare påpekeke at kaliberet kanskje er noget marginalt.

Så er det kanskje 6,5 x55 på elgjakt her hjemme også, selv om det kaliberet kanskje har forårsaket mer elgfall, enn alle andre kaliber tilsammen ?

De fleste outfittere  har egnede våpen til leie i campen dersom behov :winke1:

 

Link to comment
Share on other sites

375 ødelegger ofte mindre enn 30-06 når du bruker en god kule. Den er godt brukbar til elgjakt i Norge, men er unødig kraftig til øvrig hjortevilt.

Bruk det våpenet du har, det er ikke lurt å reise på jakt med våpen du ikke har brukt mye og blitt komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

For lett kule, bør ha 200 gr, Har Norma fremdeles sin PH ammunisjon for afrika.

Norma har med 180 gr Swift A frame og med 200 gr Oryx, A frame har jeg brukt på eland og det er en god kule. Oryx i 200 gr burde være bra men jeg har ikke erfaring med den.

 

Edited by Per-S
lagt til
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter må selvsagt bruke hva han vil. Men jeg hadde ikke nølt med og bruke samme ammunisjon i Afrika som jeg gjør her hjemme. 30-06 med 150ttsx i 900m/s.

Var vell en lignende kombo trådstarter på ah forumet endte på. Eland er stor men ikke skuddsikker, skuddplasering er nok det viktigste, samme som for all jakt. Lykke til 👍 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er enkelt.

Norma patroner ladd med Nosler Partition. 180gr.

Mytene om "hardskutte" afrikanske dyr er bare vis-vas.

En skikkelig god kule på rett sted dreper alle antiloper.

Studer tegninger med av anatomien på de dyra du skal jakte.

Jeg kom nylig hjemm fra min Afrika tur nr. 14 og kan forsikre at en 308 eller 30-06 virker utmerket.

 

God turog skitt jakt!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, bbdg skrev:

Hva om det er sannheten:?::mrgreen:

Amatør,jeg??Absolutt:DAldri skutt eland før.Er du så privilegert at du har skutt nok av arten med std kaliber til og være misfornøyd med effekten?Og klart det Per-s anbefaler virker,men det betyr ikke at det er det eneste som virker.For hver person som sier at du må bruke minimum 338wm eller 375 så er det personer som anbefaler std kaliber med gode kuler,og igjen riktig skuddplasering.

God Jul:)

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Limitededition37 skrev:

Amatør,jeg??Absolutt:DAldri skutt eland før.Er du så privilegert at du har skutt nok av arten med std kaliber til og være misfornøyd med effekten?

Var ikke  myntet på noen spesiel;) bare alle amatører, noe jeg vil tro de fleste her inne er når det kommer til Afrikajakt, inkludert meg selvB|

God Jul:D

Link to comment
Share on other sites

Dette ligner de utallige diskusjonene om 6,5x55 på elg. Alle vet den virker, men er marginal. (bruker selv 6,5x55 på elg 😉)

165gr kule i 30-06 på rett sted velter nok en eland, men med 180gr/200gr har du straks litt mer å gå på. Og velg en kule som tåler en støyt. Nyati’s (og flere andres) råd anbefales, men det finnes flere alternativer med tilsvarende egenskaper. 

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg valgt kule til eland i 30-06, hadde jeg nok gått for Nosler 220gr Partition, eller Swift 200gr A-frame. Uheldigvis er vel ikke disse å få som ferdigladd. Dybdrevirkning kan ikke overvurderes når man kommer til så store dyr.

Jeg har førstehånds erfaring med litt for myke kuler på en stor eland, og det holdt på å ende galt. Jeg brukte 9,3x64 med 320gr Woodleigh RN/ 745m/s.  RN-kulene blei for myke, og fikk trøbbel med å ødelegge lungen mot utgangssida. På turen etter skifta jeg til 300gr A-frame, og alt var bare fryd og gammen:-)

320gr RN ga derimot gjennomskudd etter hjerteskudd på en sebra.

 

Tenkte jeg skulle sette opp en oversikt over hva som har blitt skutt, med hva, etc

 

8x68S, 220gr Woodleigh PP/870ms:

 

Oryx, 80m, høyt bogskudd, ikke gjennomskyting.

Sebra, 120m, hjerteskudd bak bogene, ikke gjennomskudd.

Blesbuck, 100m, bogskudd, gjennomskudd

Impala, 80m, skrått bogskudd, gjennomskudd

Duiker, 70m, gjennomskudd godt bak bogene.

Sjakal, 200m, gjennomskudd, skutt i filler...

 

9,3x64, 320gr Woodleigh RN/745m/s:

 

Eland, 80-280m, 7 skudd, 1 gjennomskudd(solid)

Sebra, 140m, hjerteskudd bak bogene, gjennomskudd.

Klippspringer, 70m, skudd langt bak bogene, gjennomskudd.

Steenbuck, 50m, gjennomskudd, diagonalt lår/bog, (solid)

 

9,3x64, 300gr Swift A-frame/ 770m/s:

Blue Wildebeest, 160m, skutt overgang nakke/bog, gjennomskudd.

Impala, 160m, skutt bak bogene, gjennomskudd.

Vortesvin, 60m, skutt bak bogene, gjennomskudd.

 

70 Lbs Hoyt bue, pil med 4 bladet broadhead:

Kudu, 25m, første pil midt i bogblad, ikke gjennomskudd. Andre skudd bak boger, gjennomskudd.

 

358 Winchester, 250gr Nosler Partition/ 720m/s:

2 stk bushbuck, begge bogskudd, 50-60m.. gjennomskudd

 

Som man ser foretrekker jeg tunge kuler og forholdsvis kraftige kalibre, men det er ingen garanti for tilstrekkelig dybdevirkning på det største plainsgamet.

IMG_0501.JPG

Edited by maral
edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eland er massive dyr, en elandokse er større enn bøffel, og har en muskulatur som er utrolig kraftig. Når du ser dyr på ett tonn hoppe over 3 m høye gjerder forstår en hvorfor de kan være vanskelig å få livet av.

Det er ikke mange av de store antilopene jeg har skutt flere av. Jeg har ikke økonomi til å opparbeide statistikk ved å skyte mange dyr av samme type, så jeg lytter til de råd som profesjonelle jegere i Afrika gir, de har erfaringen. Vortesvin er relativt billig å skyte, og de har også en meget solid kropp. Kuler som gir god ytelse på store vortesvin fungerer godt på de store antilopene også.

Men 30-06 på eland, du må betale om du skadeskyter. Derfor ville jeg ikke tatt noen risiko med å bruke mindre egnede kuler, gå for en solid kule i 220 gr eller 200 gr og vær nøye med skuddplasseringen. 

Dersom du er interessert i kulevirkning og treffområde på afrikansk vilt anbefaler jeg "Kevin Robertson, The perfect shot"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har brukt alt for lang tid på skytebanen og laderommet for å få Barnes TSX 285gr til å gå godt i juniors 338WM og min 338LM. Drar på jakt i påsken, så nå måtte jeg dra i brekket og gå for noe mer tradisjonelt, 250gr Swift A-Frame til 338LM - lades til 895ms med tempererte patroner (37 grader) - disse går strålende 100-400 meter.

Juniors 338WM lades med Sierra GameKing i 215gr - han får i overkant av 900ms på disse, men jeg har hørt tvilsomme historier om Gameking på hardskutte dyr - noen som har 1. hånds kjennskap til disse kulene?

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen hundre GameKing liggende og børsa hans samler greit med disse. Og så er det litt med kostnad å gjøre, ungdommen blåser av 50 runder hver gang vi er på banen...

 

Rekker uansett ikke tune ny ammo til han nå, medmindre Gameking er helt uforsvarlig - da får jeg kjøre rundt på skytebaner i ukedagene og teste A-Frame til han også

Link to comment
Share on other sites

Sitat

ungdommen blåser av 50 runder hver gang vi er på banen...

Det er bra, trening er bra. Da blir dere også kvitt GameKing-kulene fort og greit ;) Det er uansett ikke nødvendig å trene med samme kule som en skal bruke på jakt.

285gr LRX er egentlig ei 338LM-kule, den er lang og har boattail, og jeg er ikke overrasket over at den ikke vil skyte i en 338WM. Hva er riflestigningen i 338LM-en din?

 

Jeg har ikke personlig erfaring med Game King, men den har jo et temmelig frynsete rykte, spesielt i stor fart...

 

K

Link to comment
Share on other sites

1:10 i min 338LM. Ladet TSX 285gr opp til 900ms før de ble stabil i pappen - men da har jeg mest lyst på snor-trekk... Og når de tumbler i pappen på 850ms så er de neppe stabil nok til å skyte dyr med - kan fort snu seg i skinnet. Disse sendes i retur til forhandler, og videre testing av homogene kuler legges på is. Jeg får lese meg opp på Gameking, men tiden løper fort frem mot påske (nå misunner jeg de som kan lade, stikke pipa ut vinduet og fyre av, sjekke i kikkerten, og så lade på nytt - må snart flytte lengre ut på landet :-) )

Link to comment
Share on other sites

Sitat

1:10 i min 338LM. Ladet TSX 285gr opp til 900ms før de ble stabil i pappen - men da har jeg mest lyst på snor-trekk... Og når de tumbler i pappen på 850ms så er de neppe stabil nok til å skyte dyr med - kan fort snu seg i skinnet. Disse sendes i retur til forhandler, og videre testing av homogene kuler legges på is.

De gikk strålende i min 338LM - med 1:9" stigning. Jeg hadde samme opplevelse som deg med noen 7mm kuler fra Barnes, "OK" presisjon på 100m, og egentlig langt ut, noen ganger, andre ganger forsvant kulene. De lagde runde hull på 100m, og så økende vinkel på lengre hold, på 300m lå de vel i 45° omtrent. Jeg har en 1:9" i 7mm og det stod 1:9" på eska den gangen, men nå står det 1:8".

Jeg skjøt forresten noen rådyr med de kulene før jeg oppdaga dette, lurte jo litt på de voldsomme utgangshullene. Og så en "uforklarlig" bom. Alt har sin forklaring :(

 

K

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Wintel skrev:

(nå misunner jeg de som kan lade, stikke pipa ut vinduet og fyre av, sjekke i kikkerten, og så lade på nytt - må snart flytte lengre ut på landet :-) )

Hvor bor du, kanskje noen her kan hjelpe med banetilgang?

 

Med 3 uker til avreise hadde jeg nok kjøpt 2-3 pakker fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Har  lest meg opp på Gameking - kombinasjonen høy hastighet og hardskutt dyr så blir det mantelseparasjon og manglende gjennomskyting som er problemet. Ser ut som om mantelen er noe tynn, men presisjonen er veldig god ut til 400m som vi har testet.

Junior får holde seg til Kudu og nedover, så får jeg lete etter Oryx og oppover :-)  Evt får han rygge hundre meter :D

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått testet ammunisjonen og funker bra på skytebanen i allefall 😊 Nå er det bare et par dager til avreise og reisefebern har for lengst meldt seg.

Er det noen som har noen tips på ting som er lurt å ha med som er typisk å glemme og pakke i kofferten?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har vert med maral og donner ett par turer nå.

har brukt samme rifle, 358W .

Gi f i kjøttødelegelse og bruk Nosler Partition.

Da får du gjennomskudd og ev. Godt blodspor.

en 200grs NP i 30-06 bør holde opp til kudu, nyala bør kanskje ha noe grøvre medisin.

 

Mvh

Griffon

 

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Griffon. Ingen tradisjon med bikkje på blodspor der nede. Noe som gir gjennomskudd, og blod for en tracker å følge er alltid til hjelp. De er jævlig gode, men når blod opphører, og tid, sol, og varme får gjort sitt, så løper tiden ut, selv for en innfødt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg la den inn litt på fleip!

 

I følge annonsen er den "Custom riffel kal. 500 A-spuare Bygget på cz lås", for meg ser det mer ut som en standard 550 magnum, som det er skiftet pipe på, dessuten har de måttet file litt av vangene, for å få den digre patronen til å mate. Jeg ville nok stått over å skyte full-ladet ammo med dette skjeftet. Med et bedre skjefte, med ei skikkelig kolbekappe, og evt. noen sånne rekyldemper-remedier (kvikksølv-rør?), kunne jeg kanskje prøvd. Den ville nok blitt bra temt, hvis man hadde satt på ei eksospotte, men så var det dette med Afrika, da - .

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selv bruker jeg .375 H&H med 250 Swift A-frame til afrikansk vilt når jeg jakter med rifle, årets tur ble med en kompis med .308 i stuttkort versjon Blaser R8   ladet med 180 grs Federal trophybonded ga dette svært overraskende effekter..  selv felte jeg Sebra (noe jeg har skutt med .375) også  og må si meg ovverrasket at det ble gjennomskudd... det ble ikke det med .375...og lyseslukker er vel best beskrivelse for .308... de fleste vilt datt rett ned og det uten treff i sentralnervesystemet..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...