Jump to content

cederho

Recommended Posts

Hydraulikkolje og transformatorolje går vel for å være værstingene hva angår helsefare.Dette avhenger også av eksponering for nevnte fludium.Når oljer o.l handteres,så bruk engangshansker og sørg for god lufting/åndedrettsvern ,så går det nok greit.Spesielt når spray brukes bør en eller annen form for maske vurderes,gjerne vernebriller også.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Det skumle er at i flere datasikkerhetsblad er helsefaren (R-setninger) helt fraværende. Bruk vanlig våpenolje (symaskinolje).

 

Har drevet å googlet mye rundt viskositeter  det siste året, og tror  at tynnere hydraulikkolje og symaskinolje har mye til felles.. Arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

@evert: Det som har skjedd med blant annet oljer er at gjennom endringer i sikkerhetsdatabladene så har helsefarene ved for eksempel håndtering av blitt underkommunisert. Det vises til forskjellige forskrifter i databladet og du skal ha rimelig god peiling på hvordan du leser forskrifter og hvilke andre produktdataark som er relevante for å få vite det som før sto i klarskrift i sikkerhetsdatabladene (MSDS). Hydraulikkoljer har blant annet innvirkning på reproduksjonsevne for å nevne noe som ikke er nevnt lenger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, evert skrev:

 

Har drevet å googlet mye rundt viskositeter  det siste året, og tror  at tynnere hydraulikkolje og symaskinolje har mye til felles.. Arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Angående viskositet så betyr f.eks ISO VG46,bare at oljen er 46 ganger tykkere en vann ved en temperatur på 40 grader celsius.Tilsetningsstoffer sies det ingenting om.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

All oljedamp kan/vil gi kjemisk lungebetennelse. 

Og iso vg46 er ikke en olje, det er en beskrivelse av en enkelt egenskap produktet har (viskositet).

 

Av alle fæle ting i verden hører "pussing av våpen med hydraulikkolje" til i den enden av skalaen vi merker "ikke overtenk dette".

 

Sett datablad på de pussemidlene en kjøper på sporten? Hva med hylsesmøremiddel? Giddet sjekke databladet for whitespiriten du bruker 5 liter av hver sommer? Rødsprit? Avfettningen du vasker bilen med? Lest pakningsvedlegget i Ibuxpakken?

 

Igjen, bittelite normal forsiktighet og dette går bra. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tror nok vi som er eksponert for oljer og annen gøy i yrkeslivet kanskje er litt mer bevisst på bruk av enkelt verneutstyr når vi driver på.Evt. blitt litt mer bevisst på farene.For 25 år siden hadde vi en whitespirit basert håndrensekrem på jobb,i dag hadde det blitt ramaskrik og verneombudene hadde møtt opp med høygafler og fakler.:lol:

Om man bruker motorolje,hydraulikkolje eller våpenolje kan vel være hipp som happ.Selv bruker jeg oftest wd40,men legger lappene i en pose og går ut å sprayer de.Rett å slett for å unngå aerosoler.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare ATF til våpenpuss, unntaksvis WD40, 556 eller motorolje. ATF og aceton og white spirit, eller kombinert, som Ed's Red. Jeg har gjort det i 10 år sikkert, og har ingen problemer med våpnene, men nå skal det sies at de har liten tid til å stå og ruste ;)

Helsemessig så er jeg nøye med å bruke gummihansker uansett hva jeg holder på med av "lurium", det er ingenting av det som er helsebringende. Og jeg holder på i garasjen, som er noget trekkfull...

 

Sitat

Selv bruker jeg oftest wd40

Det hender jeg bruker WD40 når jeg pusser på banen, Det hender nesten like ofte at noen forteller meg at det går iallefall ikke an... Min far pusset med såpe og vann. alt går an, og det meste virker tror jeg. De fleste bil og motorprodukter er jo laget for å løse eller dispergere karbon og metallpartikler i tillegg til å smøre. Og det er jo det vi vil.

 

Det en skal være oppmerksom på, er egentlig tre ting.

- vann, såpe eller vannbaserte ting, spesielt de som inneholder ammoniakk, som Sweets, og Robla Solo og sånt MÅ ut av våpenet før du setter det vekk. Ellers ruster det.

- "våpenolje", slik som er til rensing, smører oftest dårlig, eller ikke - WD40 smører heller ikke veldig bra

- dersom noe løser karbon, og karbonforbindelser, så løser det deg, eller deler av deg ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Såpe og vann var en nødvendighet i eldre tider da man hadde korrosive tennhetter, var visst noen vannløselige forbindelser der. Varmt vann er også utmerket på svartkruttslam.  Bare vannet er varmt nok (i forsvaret et det seg minst 80 grader hvis jeg husker rett), så blir stålet så varmt at vannet stort sett damper bort av seg selv etterpå.

 

Jeg har brukt vanlig salmiakk som mantelfjerner, med godt resultat. Muligens ikke lurt, men det fungerte for meg og mitt våpen. Var da selvsagt nøye med tørrpuss og olje etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Varmt vann og såpe er undervurdert som rengjøringsmiddel utenfor husmødrenes (forhistoriske skapninger som tok seg av hjem og barn, oppgaver nå overlatt svart arbeidende østeuropere og det offentlige) verden!

Men litt sølete til den daglige puss. Når jeg en sjelden gang pusser skikkelig rent med lurium skyller jeg gjennom løpet med varmt/kokende vann fra vannkoker; tørker med noen lapper og setter inn med olje.

Link to comment
Share on other sites

Tennhetter = klorater, som brenner til klorider, hovedsakelig KCl

Svartkrutt = svovel, som brenner til sulfat, til slutt K2SO4, men underveis alle mulige mellomprodukter som SO2 og svovelsyre.

 

Begge deler er fremragende til å framkalle rust i stål, iallefall sammen med vann. Og det at vi enda har svartkruttvåpen i utmerket stand er en attest til våpenstellet som de hadde i gamle dager.

 

Salmiakk fjerner mantel som bare fan, og det er ikke store forskjellen på det og f.eks. Sweets.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her går det i Hoppes no9, Hoppes våpenolje, og grease, alt er petroleums basert, men våpenoljen er definitvit ikke i nærheten av hydraulikkolje, da den ikke setter merker på tøy eller treverk, slik som hydraulikk og motorolje gjør

Koster ikke all verden på eBay, og no9 fås i us quart flasker, en snau liter

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Svartkrutt = svovel, som brenner til sulfat,

Faktisk er det primært kaliumkarbonat som dannes (60%), men også kaliumsulfat (15%) og kaliumsulfid (15%). Karbonatene senker pH en god del, noe som kan redusere korrosjon, men en slik saltsuppe er like fullt korrosiv. Spesielt i kombinasjon med klorider fra tennsatsen. Grønnsåpe er det beste pussemidlet jeg har funnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde aldri ville brukt hyd olje til våpenpuss, Som de fleste her påpeker så er det noe jævla dritt, og er den mest helseskadelige olje som finnes. Jeg kjører gravemaskin, å spyr bare jeg kjenner lukten av driten.  Du bør ihvertfall holde på en plass med god lufting og bruk hansker, for hyd olje skal visstnok være kreftfremkallende.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder motoroljer, hydraulikkoljer, giroljer, er det på kort sikt allergier og nerveskader som er det største problemet. Så beskyttelse iht kjemikalier er et must. På lengre sikt er faren for kreft også til stede. Våpenoljer er ikke tilsatt de samme tilsetningsstoffene siden den tiltrengte bruken er forskjellig. Jeg tror folk tenker at oljer er oljer, men det er det ikke. Hydraulikk, og giroljer er det som inneholder de mest skadelige tilsetningsstoffene. Det er ikke tiltenkt brukt som våpenolje, men uansett bruk neoprene  engangshansker som kastes etter bruk, selv om en bruker våpenoljer. De andre oljene nevnt her, må ikke brukes som våpenolje. De er beregnet for bruk i lukkede systemet stort sett.  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at hydraulikkolje sjelden eller aldri er uten tilsettinger, siden 30 tallet er det brukt organofosfater som ikke er helsekost.  I tillegg brukes det vanligvis andre tilsettinger for å hindre nedbrytning, flytforbedrene, korrosjon hindrene etc. 

felles for alt dette er at en ikke vil utsette seg selv for dette regelmessig. Våpenpuss er noe som enkelte(sic) gjør ofte,  så bruk ikke alt mulig svineri uten å ha elementær beskyttelse eller informasjon om hva det inneholder 

 

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg ikke, bruker heller lite våpeolje på småflasker.  Men så pusser jeg våpen såpass skjelden at jeg tar risken med å bruke en enkel mineralsk olje uten tilsettinger.

Påpeker kun at hydraulikkolje ikke er noe en skal utsettes for regelmessig. 

Men hver får gjøre som en vil. En gang vasket vi hendene i Tri, ikke så lurt viste det seg 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker våpenene mine på jakt og ser nytten i at dem ikke ruster. Om  jeg bruker om jeg er på sjøen er saue hår olje og ellers så trekker jeg et gjennom løpet etter endt jakt tur med wd40 eller biltema olje. Bruker mer og mer såue olje utvendig. Når jeg pusser skikkelig er det KG1 og 7,62 sweets 

Link to comment
Share on other sites

Angående Brunox så er den langt fra uskyldig. Les seksjon 16. Hvis det er rette Brunoxproduktet vel å merke.

Som @45LC sier så vasket vi oss oss i Tri før. De andre gjorde det og da var det sikkert helt i orden. Vi hadde ikke informasjon om at det kunne være farlig. Nå er den informasjonen lett tilgjengelig på nettet. Det er ikke vanskeligere enn å søke opp varenavnet og "SDS" så kan man lese selv. I Norge skal et sikkerhetsdatablad følge EU standard og eventuelle helsepåvirkninger vil stå i seksjon 16. Dette kan kanskje virke både tørt og kjedelig men om det kan hjelpe noen å unngå skader/ulykker så er det kanskje verd det allikevel :winke1:

Et apropos.

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har vurdert å skaffe noe olje for matvareindustrien, burde vel være noe av de "sunneste" oljene man kan bruke, halal og kosher er de også.

Laget for korrosive miljøer (alt saltvannet som sprøytes inn i maten) og tåler kulde bra. Baksiden er vel at det ikke er noe bedre egnet til å fjerne karbon bly og mantel.

 

Burde vel fungere minst like bra som symaskinolje samtidig som det er bittelitt mindre helsefarlig?

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett er forskjellen på næringsmiddelgodkjente smøremidler (H1) og de som ikke er det, grenseverdier for mengde og evt. typer tilsetninger for å få ønskede egenskaper. Bruker slike produkter på jobben og har funnet at de generelt har dårligere egenskaper (smøreevne, levetid og temperaturbestandighet) enn ordinære produkter. Om dette har særlig betydning ifm med smøring og korrosjonsbeskyttelse på skytevåpen er ikke sikkert, så de kan sikkert brukes med godt resultat.

Om man ikke er allergisk, eller driver med våpenvedlikehold i yrkessammenheng, kan jeg ikke forstå at kontakt med vanlige smøre og rensemidler på sporadisk basis skal ha noen målbar negativ helseeffekt, forutsatt at man bruker disse på en fornuftig måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...