Jump to content

Valg av S&W revolver for MAG1og revover felt


Roffen

Recommended Posts

Sitter å tygger litt på valg av våpen mens jeg venter på søknaden (Oslo med 8-10 ukers behandlingstid).  Etter å ha testet en del .22 er jeg nå sikker på at Benelli SP90 er den jeg skal ha i dette kaliberet.

 

I revolver blir det en S&W 686 6". Men her sliter jeg med Standard eller performance modell. Er veldig opptatt av god presisjon i våpenet, men her klarer jeg ikke å finne noe som tilsier at performance modellene er noe bedre en "vanlig" utgaver. Jeg finnerbare litt pjatt om "good craftsmanship" når jeg prøver å lese meg til forskjellene. Men en Standard 686 er vel ikke kastet sammen den heller..?  Leste et sted at en Copettitor "is Worth the few hundred dollar ekstra". Det kunne forsvart lodd og litt kulere look, men i Norge er det snakk om 1000 dollar ekstra, da vil jeg gjerne ha litt mere.. Godt avtrekk er viktig på en revolver, men det kan vel tunes like bra på vanlig utgave. Jeg liker også godt det rilla sikte på 686 competitor, både korn og skur, men det kan vel også settes på en standard utgave..

 

Jeg regner med at det er flere her som har vurdert Copetitor vs classic - eller som har erfaringer med begge..?

Link to comment
Share on other sites

Mellom standard og PC finnes det også en modell som kalles Target Champion. Svjv ingen "offisiell" modell fra S&W, men disse er blitt sideimportert fra Tyskland i mange år.

Forskjeller fra std. 686 er : Bred hane og avtrekker (target),Nill grep, patridge korn og LPA baksikte, samt glassblåst finish.

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Roffen skrev:

Sitter å tygger litt på valg av våpen mens jeg venter på søknaden (Oslo med 8-10 ukers behandlingstid).  Etter å ha testet en del .22 er jeg nå sikker på at Benelli SP90 er den jeg skal ha i dette kaliberet.

 

I revolver blir det en S&W 686 6". Men her sliter jeg med Standard eller performance modell. Er veldig opptatt av god presisjon i våpenet, men her klarer jeg ikke å finne noe som tilsier at performance modellene er noe bedre en "vanlig" utgaver. Jeg finnerbare litt pjatt om "good craftsmanship" når jeg prøver å lese meg til forskjellene. Men en Standard 686 er vel ikke kastet sammen den heller..?  Leste et sted at en Copettitor "is Worth the few hundred dollar ekstra". Det kunne forsvart lodd og litt kulere look, men i Norge er det snakk om 1000 dollar ekstra, da vil jeg gjerne ha litt mere.. Godt avtrekk er viktig på en revolver, men det kan vel tunes like bra på vanlig utgave. Jeg liker også godt det rilla sikte på 686 competitor, både korn og skur, men det kan vel også settes på en standard utgave..

 

Jeg regner med at det er flere her som har vurdert Copetitor vs classic - eller som har erfaringer med begge..?

Etter å ha skutt i nå et år har jeg følgende tips og erfarte ting jeg kan dele;

1) hva som funker for meg og andre er urelevant. prøv mange forskjellig og skyt med de. For min del ble en 4 eller 5 toms løp det beste. 

 

2) vanlig 686 mot competitor. her skiller det 12000 på pris på nye. tunning av en standrad 686 koster drøyt 4500,- hos en god børsemakker ( da har du en revolver som overgår PC til Smith, min mening er at PC er veldig oppskrytt i forhold til pris), pluss eventuelt annet grep om du ønsker det f.eks karl nill osv.. tar du ny standard smith inkl. full tuning med avtrekker stopper, avtrekks tunning og grep havner du rundt 20000. da har du nok penger igjenn til 1200 skudd fabrikk ammo i forhold til competitoren.  får mye trening der.

 

3) Mange av de gamle traverne sverger til reine 38 spesial revolvere bygget på k-ramme smith eller L-ramme laget av erfarne børsemakkere alla børselars, bakkern osv. til revolverfelt.. da snakker vi 18000+ klassen for komplett jobb. og en model 27 eller lignende (586, 686 osv) til magnum 1 med lengst mulig løp.

 

4) de litt eldre smithene holder jevnt over bedre kvalitet enn dagens smither synes jeg.. finner du en pent brukt og tuner den litt kommer du ganske billig ut i forhold til ny.

 

5) har skutt litt med competitoren og den er litt tung i forhold til en håndskysting synes jeg med sine 1700gram. 

 

mitt råd til deg er derfor prøv mest mulig, gjerne mer enn en 5 skudds serie på banen. hvis du har mulighet prøv et helt stevne så du får kjenne på hvordan den fungerer for deg. min erfaring er at spør du folk på f.eks norgesfelt stevner så får du mye tips og også erfaringer fra de forskjellige skytterne. Jeg gjorde selv feilen å høre på alt av hva folk mente uten å få prøvd våpene skikkelig før jeg bestemte meg. resultat ble 1 pistol i millitærfelt skifet allerede og 1 i finfelt skiftet allerede. 

 

Håper dette hjelper deg litt på vei, lykke til med valget. 

 

 

Edited by bekkmørkt
Link to comment
Share on other sites

På 20.12.2017 den 0.59, bekkmørkt skrev:

Etter å ha skutt i nå et år har jeg følgende tips og erfarte ting jeg kan dele;

1) hva som funker for meg og andre er urelevant. prøv mange forskjellig og skyt med de. For min del ble en 4 eller 5 toms løp det beste. 

 

2) vanlig 686 mot competitor. her skiller det 12000 på pris på nye. tunning av en standrad 686 koster drøyt 4500,- hos en god børsemakker ( da har du en revolver som overgår PC til Smith, min mening er at PC er veldig oppskrytt i forhold til pris), pluss eventuelt annet grep om du ønsker det f.eks karl nill osv.. tar du ny standard smith inkl. full tuning med avtrekker stopper, avtrekks tunning og grep havner du rundt 20000. da har du nok penger igjenn til 1200 skudd fabrikk ammo i forhold til competitoren.  får mye trening der.

 

3) Mange av de gamle traverne sverger til reine 38 spesial revolvere bygget på k-ramme smith eller L-ramme laget av erfarne børsemakkere alla børselars, bakkern osv. til revolverfelt.. da snakker vi 18000+ klassen for komplett jobb. og en model 27 eller lignende (586, 686 osv) til magnum 1 med lengst mulig løp.

 

4) de litt eldre smithene holder jevnt over bedre kvalitet enn dagens smither synes jeg.. finner du en pent brukt og tuner den litt kommer du ganske billig ut i forhold til ny.

 

5) har skutt litt med competitoren og den er litt tung i forhold til en håndskysting synes jeg med sine 1700gram. 

 

mitt råd til deg er derfor prøv mest mulig, gjerne mer enn en 5 skudds serie på banen. hvis du har mulighet prøv et helt stevne så du får kjenne på hvordan den fungerer for deg. min erfaring er at spør du folk på f.eks norgesfelt stevner så får du mye tips og også erfaringer fra de forskjellige skytterne. Jeg gjorde selv feilen å høre på alt av hva folk mente uten å få prøvd våpene skikkelig før jeg bestemte meg. resultat ble 1 pistol i millitærfelt skifet allerede og 1 i finfelt skiftet allerede. 

 

Håper dette hjelper deg litt på vei, lykke til med valget. 

 

 

 

Bra innspill. Har skutt ca 200 skudd med 357 compettitor, derav en feltløype Mag1 og en Revolver. Mag1 gikk bra, men på revolver er jeg enig at den blir litt tung på enhånds. En Classic med tunet avtrekk og ev nytt sikte er nok en bedre deal..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den beste fabrikkproduserte Smith'en til 20000+ heter vel Manurhin MR73..

..og som GGG og gammel S&W-selger ville jeg fått tak i en gammel fin 586/686 med tennstempelet i hanen. Det eneste de trenger er en avtrekksjobb og kanskje et nytt forsikte.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Smith & Wesson kaster ikke bort tid på kvalitetskontroll. De henviser i stedet til livstidsgaranti. Den har ikke vært mye verdt i Norge. Kanskje annerledes nå med ny importør.

 

Det er gull verd å kunne gå i butikken og velge et eksemplar som montert riktig.

 

- Avstand tønne løp.

- Løp som er klokket rett.

- Hane som ikke subber i ramma.

- kroning og overgangskonus uten grader eller andre feil.

 

Har handlet noen 625 og en 14-7 og en 929.

Tror man får bedre våpen til bedre pris enn PC-våpen når man bygger.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Graakall skrev:

...Det er gull verd å kunne gå i butikken og velge et eksemplar som montert riktig...

 

Jeg er helt enig. Men da må det være en seriøs forhandler som har nok av våpen inne, av samme modell. 

 

Jeg har selv valgt ut våpen hos Våpen Soilen i Bergen, etter min mening en av de absolutt mest seriøse forhandlerne i Norge. 

 

4 timer siden, Graakall skrev:

...Tror man får bedre våpen til bedre pris enn PC-våpen når man bygger.

 

Jeg er delvis enig. Jeg har en PC i .44 magnum og det er en skikkelig vel laget revolver. Men jeg kan jo ha vært heldig med min...

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Graakall skrev:

Smith & Wesson kaster ikke bort tid på kvalitetskontroll. De henviser i stedet til livstidsgaranti. Den har ikke vært mye verdt i Norge. Kanskje annerledes nå med ny importør.

 

Det er gull verd å kunne gå i butikken og velge et eksemplar som montert riktig.

 

- Avstand tønne løp.

- Løp som er klokket rett.

- Hane som ikke subber i ramma.

- kroning og overgangskonus uten grader eller andre feil.

 

Har handlet noen 625 og en 14-7 og en 929.

Tror man får bedre våpen til bedre pris enn PC-våpen når man bygger.

 

Bra sjekkliste, noen trks for hvordan en novice som meg sjekke dette i praksis. Eller er jeg prisgitt en ærlig forhandler...? At hana ikke subber kan sikkert lett sjekkes, men hva med avstand tønne løp, eller rett løp, er det noe man enkelt kan se? Ligger en del på finn.no også, men langt unna der jeg bor. Å kjøpe usett er da kanskje ikke så lurt...

Link to comment
Share on other sites

Løpet klokket rett.

Kornet peker til siden. Lettest å se forfra.

 

Tønnegap.

Føleblad. (( alle kammer om du får lov.) Toleransene til fabrikken er størrelsen de optimale)

Stort gap er plagsomt og for lite kan gi låst tønne i verste fall.

 

Endshake.

Slark frem og tilbake på tønna når den er i ramma.

Må ha litt for å snurre. For mye gir problemer.

 

Grader.

Godt lys og en titt.

 

For meg er det veldig irriterende med løp klokket feil.

Slurv.

 

Leser du engelsk er det litt kunnskap å hente her.

http://forums.brianenos.com/forum/43-revolver-forum/

 

Lykke til.

 

 

Edited by Graakall
Var ikke ferdig,
Link to comment
Share on other sites

Det er som graakall skriver. Om mulig sjekk flere. PC modellene er etter mitt syn ikke verd pengene litt engang. 

De 929 jeg har vært borti er av veldig varierende kvalitet. Mitt eksemplar hadde korn kl 11. Tønnegap langt utover det akseptable. Hane subber, mekanisme full av grader. Etc. 

Mangen timer med fil og bryne så ordner det meste seg. 

Garanti er ikke verd en dritt, alt er avhengig av leverandør og din tolmodighet 

God Jul 

Link to comment
Share on other sites

På 23.12.2017 den 8.56, Torf skrev:

Den beste fabrikkproduserte Smith'en til 20000+ heter vel Manurhin MR73..

 

Manurhin MR73 virker som et smykke. Men dyr og vanskelig å få tak i. Når man begynner med skyting virker det hele enkelt. Valget står mellom ulike kaliber, og pistol/revolver. Men som med alle andre interesser blir det mere komplisert jo mere man dykker ned i det...🤔 

 

Hva bruker de som hevder seg i Mag1 - skytes det også her med «hyllevare» som tuna 686-6, eller er det PC, Manurhin ol som dominerer..? 

 

Indre presisjon i våpenet, dvs gode samlinger fra benk må vel være første forutsetning for å kunne gjøre det bra. 

Link to comment
Share on other sites

Re: Tønnegap: S&W opererer vel med toleranse på 0,004-0,008" (0,10-0,20mm). Jeg har faktisk justert min  686 til 0,003", og den gir hastigheter helt på høyde med tabellene. Med WW296 har jeg klart 1390ft/s med 180grs XTP. Minuset var at etter hvert som den begynte å bli slakk i timingen (20 år og ukjent antall skudd) så fikk jeg også lugging på DA med blykuler. Den begynte rett og slett å skave kulene aldri så lite, dette fikk tønna til å binde seg mot entringskonen. Løsningen ble å lage en ny oversize tønnestopp.

Så blir man for grådig på dette med klaring vil en lettere få problemer lenger ned i løypa. Med mindre man er magnum-fantast er det liten grunn til å være like hysterisk som meg. 0,005-0,006" bør være helt akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...