Jump to content

Injisere saltlake i (blivende?)spekekjøtt


DoctoRoy

Recommended Posts

Vi har hatt en aldri så liten meningsutveksling angående spekekjøtt, salting i forkant og om det lar seg gjøre å injisere saltlake i dyrelåret med et vellykket resultat. Konklusjonen ble at det må vel la seg gjøre ettersom de bruker metoden på bacon og røykelaks. Ingen i gjengen kunne hoste opp egne erfaringer så da påtok jeg meg å spørre her på Kammeret. Altså: Oppskrift på lake, mengde, injiseringspunkter og modningstid?

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke minst hva slags kjøtt?

Grunnen til at man injiserer i type BBQ kjøtt er ofte at det er hinner og lag i kjøttet som gjør at normal lake ikke sprer seg naturlig.

 

Til det meste av vilt i Norge ville jeg lagt det i vanlig saltlake, spesielt hvis det er noe som skal skives, da man risikerer å få områder med mer salt mer merkbart.

 

Nitrittsalt er et greit tjuvtriks, mange unnskylder seg med at det dreper bakterier, men i bunn og grunn er det fordi kjøttet blir mye rødere og penere ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt litt mer salt. 3-3,5%, men det er en smakssak. Ulempen med vakumsalting er at det tar en stund. Kjøttet bør ligge minst en uke, men kan ligge mye lengre. Så det tar en del plass i kjøleskapet om du ikke har annet egnet sted. 

Skal du speke finnes det en også nye fine produkter til det. Jeg har testet ut spekeposer i høst. Vakuumposer som slipper ut fuktighet, men ikke inn luft. De slipper også ut lukt så om kjøttet er røkt kan det lukte litt røkt i kjøleskapet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei dere.

Jeg trodde at hensikten med saltlake injisering ble mest brukt av industrien for å korte ned tiden for saltingen og for å øke vekten. Tørrsalting, vaske av saltet, etterfulgt av hviletid i kjøleskap for å jevne ut saltkonsentrasjonen i kjøttet var tingen. Jeg henger i tillegg opp eksempelvis bacon i en uke for å tørke ut kjøttet. Det mister en del vekt, men blir tørrere og steiker uten at det blir en masse vann i pannen.

Mvh Svehella

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

For noen år siden prøvde jeg speking av hjortelår. Da injiserte jeg litt saltlake inne ved leddet for å unngå surning der laken ikke trengte inn raskt nok.

Erfaringen min var at hoveddelen av hjortekjøttet trakk salt som en svamp, og at det fort ble altfor salt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...