Jump to content

Big Bore skyting i norge


470NE

Recommended Posts

Og for de som husker kammersmellen... 2013 var det vel kanskje muligens... som jeg og Baikalgutten arrangerte med god hjelp fra ZulanBator, Ibex og flere til så har jeg tilgang på skytebane, med gode overnattingsmuligheter tett innpå. Så hvis noen føler seg kallet mtp en ekskursjon til høyereliggende områder (Altså ved foten av Rondane) så kan jeg tenke meg verre besøk enn en gjeng med børser og godt humør.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nordisk Safariklubb pleier å ha en årlig gathering oppe på Meheia Skytesenter utenfor Kongsberg, først og fremst for klubbens medlemmer.

Der er det mye grovt å skue, slik som på dette bildet:D

Kan evt ta kontakt med sjefen i Nordisk Safariklubb avd Norge for å få en nærmere orientering.

06110003.JPG.d069c38e45cdca4fd3554dafa88d4f24.JPG

 

 

 

 

Det desidert groveste jeg har vært borti, er dette kaliberet her, på IWA messa, for noen år siden.

IMG_4384.JPG.825f6253a899f984cb4a0bb88b033664.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi kommer sannsynligvis til å arrangere noe i denne retning på Markhusan (Ekne i NT) til våren. Både langt og grovt. Disponerer en del grøvre våpen, har også gonger på ulike avstander ut til 700m "rett utfor døra" og har ikke så langt borti en 1000m. Skal klare å stille med litt div, inklusive Accuracy International rifler. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

I helga hadde Kongsberg Metallsilhuettskyttere storfint besøk av Nordisk Safariklubb som avholdt den ene av sine årlige gatheringer på skytebaneanlegget vårt utenfor Kongsberg.

Programmet inneholdt både skytekonkurranse som hovedrett og jaktskrøner til dessert. Ganske lang dessert ble det ut av det og😂

Flere av kara hadde adskillige utenlandsjakter å berette om.

 

 

Fine premier var det. Noen til odel og eie og en gedigen vandrepremie. Vandrepremien......vel det var premien sin synes jeg. Skulle likt å ha den i pokalhylla ja.

IMG_3610.JPG.0dcfee8d8f5d230399c0b009d174cd2c.JPG

 

 

Det var varmt vær. Såpass varmt at skyting på stålmål ble avlyst pga overhengende brannfare. Mao kun pappskyting.

En av kara rappa ut 5 skudd på rappen og la fra seg rifla på skytebenken. Slik så demper ut da han skulle rappe av 5 nye skudd.

Første gang jeg har sett såpass varm demper at underlaget rifla lå på har smeltet og lagt seg på demperen gitt.

IMG_3607.JPG.7004eb9cedc19245722c1fde31c62d70.JPG

 

 

Vi avlyset derimot ikke skyting på stålmål for noen år siden. Da tok det ikke veldig lang tid før det så slik ut. Da var det akkurat nok frammøtte og akkurat nok vann tilgjengelig til at en skogbrann ble avverget med minst mulig margin. Husker den happeningen enda.

Litt dårlig bilde forresten, da jeg avfotograferte det i reportasjen fra gatheringen den gangen i medlemsbladet Trofæ

IMG_3638.JPG.a0cddead15e2cc180b949a994f931ead.JPG

 

 

Nok om skogbrann og brannfare og tilbake til skyting. En av skyteøvelsene var 5 skudd stående på reinsfigur, på strak arm på 130 meters avstand.

En av kara kom på den glimrende ideen at siden den ene brukte ei rifle i kaliber 375 H&H og den andre ei rifle i kaliber 6,5x55 kunne begge skyte samtidig . Lett å skille treff med 375 H&H kontra 6,5x55

Da så det slik ut. Dette bildet forteller samtidig litt om forskjellig kaliber-håndtering i "praktisk" bruk.......og jeg vet hva jeg ville valgt å dra med ut i skauen, opp på fjellet og ut på jakt.

IMG_3617.JPG.1db0335bea8bb12e372fdf37753af181.JPG

 

 

375 H&H i fri utfoldelse. Med snusen godt plassert innafor leppa gikk det svært så bra det.

IMG_3615.JPG.6faa019ec309fbfd71679e318312ad14.JPG

 

 

Så vil jeg avsluttningsvis takke Safarigutta for laget. Dere er hjertelig velkommen tilbake første uke i August.

Forhåpentligvis med skyting på stålmål i tillegg til papp.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Castor
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...