Jump to content

Skadeskyting %


Jibrag

Recommended Posts

Resultater fra landets største elgkommune.

 

889 elg felt. Registrert skadeskyting innmeldt viltnemnd (28 registrerte "hendelser" inkluderer: påskutt og funnet, påskutt og friskmeldt, påskutt og ikke funnet/friskmeldt, påskutt og ikke innmeldt men funnet død) 3%. Registrert skadeskyting (kun påskutt og ikke funnet + funnet død, ikke innmeldt): 1.3% 

 

Dette ekskluderer altså elg som er påskutt og funnet inneværende dag. 

 

Hvis en trekker ut elg som er påskutt og ikke funnet (altså det enkelte påstår er disse store flokkene av elg som blir skutt på og går igjen skadd i skogen) utgjør dette 8 elg av 889 felte, eller 0,8%. Av disse er sannsynligvis ikke alle truffet. 

 

På tross av en klar 0-visjon synes jeg dette er "innafor". 

 

Regner med det er mer enn 1 person (tenker egentlig i første rekke på en flatangsbygg) som synes denne type datamateriale er interessant. 

 

 

Edited by Jibrag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, znopi skrev:

langt flere ettersøk i forbindelse med rådyrjakt

 

Men blir disse innrapportert ved dagens slutt, om de ikke er vellykkede? 

 

Trenden her er i allefall at det i særdeles liten grad blir innrapportert påskyting av rådyr. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trenden etterhvert vil bli at skadeskytingen går stadig nedover ettersom konsekvensene ved feilutføring av ettersøk blir helt ut av proporsjoner og rapportering stopper. Reduksjon i statistikken over skadeskyting vil vise at det går i riktig retning og da er man på rett vei :winke1:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En årsak er selvfølgelig at det er langt flere rådyr som felles en elger. Her så skal alt rapporteres, uansett elg eller rådyr. Om alle gjør det er jeg ikke alltid sikker på. Ellers så har jeg inntrykk av at enkelte slipper seg mer løs på rådyr jakt. Har flere ganger opplevd at skytter ikke aner om det er bukk, geit eller kje som er påskutt. Slikt er frustrerende.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, bbdg skrev:
9 minutter siden, znopi skrev:

Her så skal alt rapporteres, uansett elg eller rådyr.

Det er vel det samme andre steder også:wink:

 

Joda, det er riktig. Dårlig formulert fra min side. I ettersøkslaget vårt så tar vi alle ettersøk like alvorlig. Og hva andre gjør og ikke gjør skal jeg ikke spekulere i ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
På 11.12.2017 den 23.53, Jibrag skrev:

Resultater fra landets største elgkommune.

 

Har ikke årets tall enda, av den enkle grunn at jakta enda ikke er avsluttet i hele kommunen. Men jeg har erfaringstall fra eget storvald, der vi i år hadde 180 tildelte elg og av en eller annen grunn (er vel han surven som er leder - altså meg - som er årsaken) felte 182 dyr til slutt. En annen sak som følger av dette, er at 17 jaktfelt har klart 100% felling (og vel så det) av tildelte dyr. De to dyrene på toppen ble tildelt som tilleggskalv ettersom det manglet en del kalvefellinger etter 2-3 ukers jakt. Vi jakter 1.10-31.10. 

 

Jeg får altså rapport fra jaktlagene når det blir ettersøk "påfølgende dag" altså ettersøk som er rapportpliktige til viltnemnd. Av 182 elg er det rapportert 4 eller 5 slike ettersøk. Dersom en regner dette som forekomst av skadeskyting (5), kommer vi på en prosent på 2,7%. Å ha 4-5 "uhell" på 182 elg, synes jeg er meget innafor... 


 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Jibrag skrev:

Jeg får altså rapport fra jaktlagene når det blir ettersøk "påfølgende dag" altså ettersøk som er rapportpliktige til viltnemnd. Av 182 elg er det rapportert 4 eller 5 slike ettersøk. Dersom en regner dette som forekomst av skadeskyting (5), kommer vi på en prosent på 2,7%. Å ha 4-5 "uhell" på 182 elg, synes jeg er meget innafor... 

Syntes det var en veldig snill måte (fra jegernes ståsted) å regne ut antall skadeskytinger på. Hva definerer du/dere som skadeskyting? Hvis et dyr får skutt av seg beinet, og blir avlivet en time senere er det ikke med i ditt tallmateriale. Å da slå seg til ro med at det kun har vært 2,7% skadeskyting på deres 182 elg blir helt galt for meg. Jeg tror de fleste skadeskutte dyr blir funnet igjen og avlivet samme dag det er påskutt med hunder jaktlaget disponerer. 

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Cruiser skrev:

Å da slå seg til ro med at det kun har vært 2,7% skadeskyting på deres 182 elg blir helt galt for meg.

 

Ok, nå står "utregningsmetoden" i klartekst, og det er disse tallene jeg har. Det kan også være inkludert bomskudd i disse tallene. Og som sagt, 5 av 182 regner jeg for å være lite.  Det står mange bønder med HV-mauser bak disse tallene :moresarcasm:

 

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Jibrag skrev:

 

Av 182 elg er det rapportert 4 eller 5 slike ettersøk. Dersom en regner dette som forekomst av skadeskyting (5), kommer vi på en prosent på 2,7%. Å ha 4-5 "uhell" på 182 elg, synes jeg er meget innafor... 

Misforstår jeg deg her? Jeg trodde du la til grunn at det totalt sett var kun 4 eller 5 skadeskytinger i hele storvaldet basert på at det var 4 - 5 slike ettersøk? Eller mener du at det er meget innafor med 4 - 5 ettersøk av denne typen, men utelukker ikke skadeskytinger som har blitt ordnet opp i uten ettersøk påfølgende dag?

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jibrag skrev:

5 av 182 regner jeg for å være lite.

 

Ja det er lite. Og med en avskytingsprosent på over 100 så er det veldig bra :thumbup:

 

14 minutter siden, Cruiser skrev:

men utelukker ikke skadeskytinger som har blitt ordnet opp i uten ettersøk påfølgende dag?

 

Mener du da at alle 182 elg som har blitt skutt på skal regnes som ettersøk? Det er vel ikke det du mener, men det kan virke sånn. Tror ettersøk begrepet kan bli noe utvannet om en skal ta med elg som har blitt skutt på, men ikke legger seg ned stein dau med det samme. Den kan jo gå noen meter, og få oppfølgingsskudd  senere og så videre.....

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det jeg mener 😬  jeg tenker vel at skadeskyting er skudd plassert i dyret, men ikke i vitale organer, nakke eller hjernen. Skudd som gjør at dyret ikke får en rask død. Som eksempel, hadde vi med en gjestejeger for noen år siden som skjøt av forbeinet på en hjort. Hjorten sprang flere km over en ås med hund etter seg. Den ble etter en times tid, skutt på en annen post. Dette er et eksempel på skadeskyting som vel ikke rapporteres i eksemplet over, eller gjør det det? (Det er det jeg forsøker å forstå).

Link to comment
Share on other sites

Ettersøk og skadeskyting er ikke like begreper.

 

Man kan vel ikke kalle noe ett ettersøk før etter at det har vært en granskning av «påskutt-stedet», og reorganisert «nytt» drev?

 

En elg som felles med 2 raske skudd, der det første var «dårlig plassert» er i realiteten «skadeskutt» i sekundet før skudd 2 treffer. Men det blir vel litt i overkant firkantet?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Cruiser skrev:

Misforstår jeg deg her? Jeg trodde du la til grunn at det totalt sett var kun 4 eller 5 skadeskytinger i hele storvaldet basert på at det var 4 - 5 slike ettersøk? Eller mener du at det er meget innafor med 4 - 5 ettersøk av denne typen, men utelukker ikke skadeskytinger som har blitt ordnet opp i uten ettersøk påfølgende dag?

 

Jeg forutsetter at det nok har vært ettersøk av kortere og lengre varighet, som har blitt avklart samme dag ja. Disse får jeg ikke noe rapport om, kun unntaksvis når de passerer jaktfeltsgrenser, og jeg må være mellommann mellom jaktledere da jeg har all kontaktinfo.

 

I tillegg ang. det du sier om at dette er en snill fortolkning av begrepene ettersøk/skadeskyting, så synes jeg ikke det er min jobb å trekke opp inntrykket av antall skadeskytinger. Hvis noen spør meg om hvordan jaktmoral osv. er i bygda, har jeg i allefall en mulighet til å påpeke at av 187 påskutte elg ble 182 avlivet av jegerne og kun 5 er uavklart etter korrekt gjennomført ettersøk. Vel, i realiteten var det 190 påskutte, da det ble felt 3 elg som gikk som fallvilt (stangskadet okse, stangskadet kalv, avmagret/halt ku).

 

 

Edited by Jibrag
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Ettersøk og skadeskyting er ikke like begreper.

 

Too true.

 

Det er mange som har gått ettersøk over flere dager på elg som lå dau like ved skuddplassen. Det er ikke ei skadeskyting, bare litt klabbete skuddplassundersøkelse. Samt kanskje en tendens til at man legger litt vel mye vekt på observasjoner som mistolkes, og sammenhenger man dikter opp. Av typen: "helt sikker på at det ble sett en kalv alene i krattet på posten bortenfor og det MÅ være den påskutte, selv om man ikke finner en dråpe blod)

 

Link to comment
Share on other sites

KLippet fra Jegerprøven:

 

"Noen begreper

Miljødirektoratets definisjon:

Ettersøk starter når dyret ikke gjenfinnes under den umiddelbare undersøkelsen på og rundt skuddstedet.

 

Skadeskyting er i jegerspråk beskrivelse av en situasjon der viltet treffes, men ikke innenfor optimalt treffområde.

 

Det er altså fullt mulig å måtte foreta ettersøk uten å ha skadeskutt. For deg som jeger er

poenget at når du løsner skudd skal du anse viltet for truffet, og er forpliktet til å avklare

situasjonen."

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av definisjon så er det viktig at det føres statestikk på samme måte fra år til år. Og at dette er noe det er fokus på og som prates om på storvaldsmøtene og jaktlaga.

Desverre tenker vi ofte litt smått når det kommer til storviltjakt og forvaltning. En ser ofte innenfor vald og kommunegrenser. Det bør tenkes større innenfor en storviltregion, bestående av titalls vald og flere kommuner. Men noen må gå foran å begynne, så når et titalls tilstøtende vald fører statestikk på samme måte som @Jibrag, så bli det virkelig vei i vellinga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fordelen i min kommune, er at vi er pr nå landet største elgkommune (og med kommunesammenslåing vil vi sannsynligvis bli der en stund...), og har en særdeles dyktig excel-operatør i et velfungerende viltråd, samt fem storvald (tidligere kommuner) som drifter elgjakta relativt profesjonelt. Det største storvaldet i kommunen har fellingstall som overgår de fleste kommuner (ca 280 elg i Ogndal Tildelingsområde). I tillegg har kommunen i en årrekke leid inn HiNT til å gjennomføre tannsnitt av voksne elg og ovarieundersøkelse av felte hunndyr, slik at vi har et tallmateriale over en lang tidsperiode. 

 

Ang dette med statistikk fra år til år, ble det jo i år pålagt ei endring i føring av sett-elg, som i vårt tilfelle blir bare latterlig. Istedet for å "sortere ut" elgene og rapportere en elg som en elg, skal vi nå rapportere hver jegerobservasjon som 1 observasjon. Dvs at hvis ei elgku passerer vår postrekke i relativt åpent terreng og observeres av 5 poster, skal denne noteres som 5 observasjoner. Tok en kjapp sjekk på hjorteviltportalen nå, og ser at et av jaktlagene våre har på en jaktdag 61 elgobservasjoner. Og har på denne dagen skutt 1 voksen okse og 1 kalv. 

61 sette elg
  • 9 okse(r)
  • 5 ku/kyr uten kalv
  • 16 ku/kyr med 1 kalv
  • 5 ku/kyr med 2 kalver
  • 26 kalv(er)

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Jibrag skrev:

Ang dette med statistikk fra år til år, ble det jo i år pålagt ei endring i føring av sett-elg, som i vårt tilfelle blir bare latterlig. Istedet for å "sortere ut" elgene og rapportere en elg som en elg, skal vi nå rapportere hver jegerobservasjon som 1 observasjon. Dvs at hvis ei elgku passerer vår postrekke i relativt åpent terreng og observeres av 5 poster, skal denne noteres som 5 observasjoner. Tok en kjapp sjekk på hjorteviltportalen nå, og ser at et av jaktlagene våre har på en jaktdag 61 elgobservasjoner. Og har på denne dagen skutt 1 voksen okse og 1 kalv. 

61 sette elg
  • 9 okse(r)
  • 5 ku/kyr uten kalv
  • 16 ku/kyr med 1 kalv
  • 5 ku/kyr med 2 kalver
  • 26 kalv(er)

Vi har også stusset veldig på dette. På vei opp til ett av terrengene vi disponerer, observerte hele laget en elgokse. Det medførte 11 observasjoner av okse den dagen. 100% sikkert 11 observasjoner av det samme dyret. Vet du hvordan de har endret utregningsmetodene de skal bruke for å beregne elgbestanden? Blir spennende å se hvor store utslag dette gjør for tildelt kvote i 2019.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Cruiser skrev:

Vi har også stusset veldig på dette. På vei opp til ett av terrengene vi disponerer, observerte hele laget en elgokse. Det medførte 11 observasjoner av okse den dagen. 100% sikkert 11 observasjoner av det samme dyret. Vet du hvordan de har endret utregningsmetodene de skal bruke for å beregne elgbestanden? Blir spennende å se hvor store utslag dette gjør for tildelt kvote i 2019.

 

Det står en del om denne omlegginga her og det er faktisk en viss logikk i det. Sett elg pr jegerdag er en s.k indeks, som sier noe om bestandsstørrelse. Et jaktlag på 10 personer må se 10 elg for å få denne indeksen til å bli lik 1.0 mens et jaktlag på 1 person trenger bare å se 1 elg. Derimot, hvis den ene jegeren jakter alene og ser de samme 10 elgene som det andre jaktlaget, blir hans sett elg pr jegerdag 10.0 

Da har jeg satt det veldig på spissen. I det eksempelet du nevnte, så ville indeksen etter "gammel" modell bli 0,09 elg pr jegerdag når dere var 11 jegere - men om dere kun var 2 jegere ville den blitt 0.5. Etter ny modell blir den 1.0 observasjoner pr jegerdag. Så tankegangen er rett og slett at indeksen ikke skal påvirkes av jaktlagets størrelse. 

 

Det er sagt at for de første åra skal en ikke bruke denne indeksen til noe som helst, men istedet skule mot fellingsprosent og jaktdager pr felling som en midlertidlig indeks. 

Det har vi forøvrig brukt i flere år hos oss. 

 

Sett elg pr jegerdag er jo forsåvidt en indeks som påvirkes av mye annet enn bare dette, men det er mulig indeksen blir sikrere. Og så er det også et spørsmål om den er brukandes til noe som helst. Vi har som sagt heller sett litt på fellingsprosenter og jaktdager pr felling. Og tar mye hensyn til beiteskader og generelt elgtetthet, noe som har resultert i at enkelte får tildelt 1 elg pr 200 mål og andre er opp i 2000. Og ingen klager, for det er rimelig rett som det er (pluss at nå er kvotene så høye at største problemet er hva man skal gjøre med alt kjøttet...)

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.11.2018 den 13.32, Cruiser skrev:

..... . Som eksempel, hadde vi med en gjestejeger for noen år siden som skjøt av forbeinet på en hjort. Hjorten sprang flere km over en ås med hund etter seg. Den ble etter en times tid, skutt på en annen post. Dette er et eksempel på skadeskyting som vel ikke rapporteres i eksemplet over, eller gjør det det? (Det er det jeg forsøker å forstå).

 

Slike liknande hendelser skriver eg ettersøksrapport på. Altså blir det registrert og rapportert som skadeskyting, som det faktisk er...

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, tussehaugen skrev:

 

Slike liknande hendelser skriver eg ettersøksrapport på. Altså blir det registrert og rapportert som skadeskyting, som det faktisk er...

 

Det var poenget mitt når jeg kommenterte høyere opp i tråden. Vi rapporterer også inn episoder som den jeg nevnte over, og de er videre med i storvaldets samlede rapport. 

Link to comment
Share on other sites

På 6.11.2018 den 16.28, Jibrag skrev:

I tillegg ang. det du sier om at dette er en snill fortolkning av begrepene ettersøk/skadeskyting, så synes jeg ikke det er min jobb å trekke opp inntrykket av antall skadeskytinger. Hvis noen spør meg om hvordan jaktmoral osv. er i bygda, har jeg i allefall en mulighet til å påpeke at av 187 påskutte elg ble 182 avlivet av jegerne og kun 5 er uavklart etter korrekt gjennomført ettersøk. 

Det er vel på dette punktet jeg ikke forstår meg helt på.. Jeg trodde det var din oppgave å (ved behov) gi en realistisk fremstilling av jakta til grunneiere, kommuner osv. Jeg kan jo bare snakke for eget lag, men vi rapportere inn skadeskytinger som fører til ettersøk uansett. Ikke har vi så mange skadeskytinger, men det som er rapportert inn har ikke skapt noen problemer for oss.

De fleste som vet noe om elgjakt skjønner vel at 5 skadeskytinger /uavklarte påskytinger av 187 felte dyr er et veldig lavt tall uansett.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Cruiser skrev:

Jeg trodde det var din oppgave å (ved behov) gi en realistisk fremstilling av jakta til grunneiere, kommuner osv.

 

Nei, min oppgave er i grunnen bare å følge opp årsmøtevedtak, og sørge for at de blir etterfulgt. Jeg holder kun styr på kvoter, fellinger, og at alt av kjever og organer leveres inn på riktig måte, statistikk over skadeskyting er ikke "mitt bord", men syntes det var greit å følge opp fjorårets innlegg. 

 

Det føres ingen statistikk over skadeskyting/ettersøk hos oss, ut over det som blir innrapportert til viltnemnda (dvs de samme ettersøkene som jeg får varsel om). Vi har heller ingen felles ettersøksekvipasje, de fleste lagene har egen hund evt så har de private kontrakter. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Jibrag skrev:

 

 

Det føres ingen statistikk over skadeskyting/ettersøk hos oss, ut over det som blir innrapportert til viltnemnda (dvs de samme ettersøkene som jeg får varsel om). 

 

 

 

 

 

Då kan tallet du har på antall skadeskytinger muligens vere litt underrapportert.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, tussehaugen skrev:

Då kan tallet du har på antall skadeskytinger muligens vere litt underrapportert.

 

Som sagt, de tallene jeg baserer meg på er for ettersøk som fortsettes påfølgende dag, og har aldri påstått verken mer eller mindre enn dette... 

Det er heller ingen rapporteringsplikt på ettersøk, ut over de som fortsettes påfølgende dag. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...