Jump to content

Lage ny stokk til hagle


Dodraugen

Recommended Posts

Er vel en grunn til at man ikke ser så mange furu/gran stokker rundt omkring. Ville ikke satset energi, og penger i et slikt prosjekt. Stokken ville nok luktet godt dog :-D

Til og med de billigste luffer har stokk av bjørk, eller bøk. Prøv heller å få tak i et godt tørket lauvtreemne. Et lavt gradert nøtteemne trenger heller ikke koste stort. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke giddet å spare noen få hundrelapper på å bruke furu eller gran. Det er jo noen timer med arbeid. I den dimensjonen kan du lett få sprekker og det kan vri seg. Finner du tettvokst malmfuru holder det sikkert, men da kan du få utfordringer med olje og eventuelt beis som ikke trekker inn. 

Gjør som foreslått over, bruk bjørk.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Dodraugen skrev:

Greia er den at jeg ikke har lagd stokk før, men er relativt kyndig med trearbeid. 2"8" har jeg liggende gratis. Går kanskje an å forsterke litt rundt metalldelene med epoxy eller noe. 

Om du ikke er redd for å jobbe med hardved kan jeg sende deg noen emner i ask om du tar frakten. Det er ihvertfall solide saker. Mener jeg har en del 11/2" plank liggende- skal se om jeg finner noen emner i løpet av helga. Må ta forbehold, da jeg ikke har sett i stabelen med ask på mange år. Men ask er jævlig å jobbe med- skikkelig hardt, og skjemmer verktøyet fort..

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Dodraugen skrev:

Takk som byr, men 2"8" jeg har er ganske så tettvokst, tror det går fint.

Vil du ha en bit med flott treverk for kolbe, så har jeg en god del kirsebær, vil mene at den er mere velegnet enn ask. Ask er flott til skaft til diverse utstyr, men aldri hørt om at det har blitt brukt til våpen. Dessuten så er kirsebær meget nært valnøtt i utseende, og det er ikke noe problem å beise den så du ikke ser forskjellen. Send meg bare adresse, så sender du meg kr for frakten. Mvh Tomas

Link to comment
Share on other sites

Tja, har du et hav av tid vi andre ikke har så er det greit. Jeg for min del har så mange jern i ilden at jeg nok må gå på det som er riktig av materiale. Jeg har div. utdannelse innen forming, design av materialer, og deriblandt treverk. God jul på deg, kom gjerne tilbake etter nytt år så tar vi opp tråden da! Mvh Tomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...