Jump to content

Walther SSP


bekkmørkt

Recommended Posts

Gratulerer med ny pistol. Du blir nok fornøyd med den.

 

Jeg har en SSP-E.

 

Kvaliteten er helt overlegen alt annet, den er rett og slett i sin egen liga. Den koster 31k og den er verd hvert øre.

 

Jeg byttet til Walther fra Pardini sin siste modell. Pardinien er kanskje en god pistol, men som nevnt så kan den ikke sammenlignes med SSP-E.

 

Av match pistoler så har jeg også hatt GSP, Fas, Benelli og Sako. Jeg har prøvd Morini, men den har en altfor trang avtrekkerbøyle for meg (også Pardini er trang) og en helt sløkket regulering av avtrekkeravstanden. Jeg har også forsøkt Feinwerkbau, Unique, Walther KSP, Hammerli og Matchguns (uten at det ringte noen bjeller der)  så jeg synes jeg har et brukbart sammenligningsgrunnlag.

 

Jeg synes likevel det er et par ting å utsette.

Kornet bør lute bakover. Det fikset jeg selv.

Skjeftereguleringen burde vært i bakkant. Slik det er nå (likt alle andre) så vil senterlinjen på løpet ligge høyere over hånden jo brattere skjeftevinkelen er - og jeg vil ha den bratt så jeg kan holde i skaftet. Jeg vurderer å modifisere skjeftet.

Demontering tar en evighet.

Og elektronikken gir et suverent avtrekk. Man bare presser avtrekkeren bakover til skuddet går. Intet slep, ingen nøling. Men kanskje det er for godt? Jeg har lurt på om det hadde vært bedre med en vanlig SSP som du har. Et ørlite slep kan gi deg en bedre føling med avtrekket. Dette blir litt akademisk og vi får se om noen år.

 

Jeg har inntrykk av at jeg pusser mine våpen oftere enn de fleste. Jeg vil ikke plukke frem et upusset våpen hvis jeg kan unngå det. Men SSPE'en tåler ihvertfall tusen skudd uten puss - sikkert mer. Det kommer delvis an på ammunisjonen. Jeg bruker Eley. Man bør likevel holde materampen ren, den kan gi en friksjon mot tuppen av øverste patron når du mater den inn med den følge at patronen spretter opp og kanskje ut av pistolen. Du lærer fort nok teken hvis det skjer.

Utover det, ingen hikk. Bare nytelse 😄✌.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt leketøy.

 

Har solgt min etter 4,5 år med uendelig med problemer og en ikke eksisterende importør. Orket rett og slett ikke mer. Var alltid  et eller annet som klabbet seg med funksjonering. Kjøpte nye magasiner, demperventiler osv, men fikke den aldri til å funke 500 skudd etter hverandre uten feil og det er ikke holdbart.

 

Heldigvis finnes det noen som funker stort sett hele tiden og takk for det.

 

Stort minus med toppmatet magasin mener jeg !

Edited by Brassy
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, hipshot skrev:

Gratulerer med ny pistol. Du blir nok fornøyd med den.

 

Jeg har en SSP-E.

 

Kvaliteten er helt overlegen alt annet, den er rett og slett i sin egen liga. Den koster 31k og den er verd hvert øre.

 

Jeg byttet til Walther fra Pardini sin siste modell. Pardinien er kanskje en god pistol, men som nevnt så kan den ikke sammenlignes med SSP-E.

 

Av match pistoler så har jeg også hatt GSP, Fas, Benelli og Sako. Jeg har prøvd Morini, men den har en altfor trang avtrekkerbøyle for meg (også Pardini er trang) og en helt sløkket regulering av avtrekkeravstanden. Jeg har også forsøkt Feinwerkbau, Unique, Walther KSP, Hammerli og Matchguns (uten at det ringte noen bjeller der)  så jeg synes jeg har et brukbart sammenligningsgrunnlag.

 

Jeg synes likevel det er et par ting å utsette.

Kornet bør lute bakover. Det fikset jeg selv.

Skjeftereguleringen burde vært i bakkant. Slik det er nå (likt alle andre) så vil senterlinjen på løpet ligge høyere over hånden jo brattere skjeftevinkelen er - og jeg vil ha den bratt så jeg kan holde i skaftet. Jeg vurderer å modifisere skjeftet.

Demontering tar en evighet.

Og elektronikken gir et suverent avtrekk. Man bare presser avtrekkeren bakover til skuddet går. Intet slep, ingen nøling. Men kanskje det er for godt? Jeg har lurt på om det hadde vært bedre med en vanlig SSP som du har. Et ørlite slep kan gi deg en bedre føling med avtrekket. Dette blir litt akademisk og vi får se om noen år.

 

Jeg har inntrykk av at jeg pusser mine våpen oftere enn de fleste. Jeg vil ikke plukke frem et upusset våpen hvis jeg kan unngå det. Men SSPE'en tåler ihvertfall tusen skudd uten puss - sikkert mer. Det kommer delvis an på ammunisjonen. Jeg bruker Eley. Man bør likevel holde materampen ren, den kan gi en friksjon mot tuppen av øverste patron når du mater den inn med den følge at patronen spretter opp og kanskje ut av pistolen. Du lærer fort nok teken hvis det skjer.

Utover det, ingen hikk. Bare nytelse 😄✌.

er forøvrig ssp-e jeg har kjøpt. dette lover godt. Da har jeg oppfattet at ved puss mellom 500-1000 skudd er erfaringen. Er av erfaring i det intervalet jeg pusser de andre våpene jeg har. snakket forøvrig med en skyter kompis som har maken pistol. han hadde noen pakker med skudd fra federal som alle andre pistoler han har prøvd sleit med ( til og med en gsp) og fikk funksjoneringsfeil. SSP-E tydge swg igjennom disse uten noen feil. :-) første match pistol så tenkte at man kunne gå for toppskikte med en gang. Vurderte pardini. men den kunne ikke levere før medio mars hvis jeg satt meg på liste nå. så da falt valget på en walther. 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, hipshot skrev:

Når jeg skrev 1000 skudd så mente jeg max. Stort sett pusser jeg hver gang jeg har vært på banen - og kanskje innimellom også fordi olje fordamper.

 

Det ser ellers ut til at det er minst like mange måter å pusse på som det er skyttere.

 

Alle snakker om at den er så tidkrevende å ta fra hverandre, når du skriver tidkrevende. Snakker vi da mye tid?  anbefaler du å pusse fjærene hvergang også ?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker meg om så sammenligner jeg nok alle andre med Benelli, som faller i biter bare man ser på den.

 

Så med rette rutiner er det ikke noe heft.

 

Husk også at puss er viktig for at ting skal virke. Hvis et våpen ikke funker fordi du har vært lat med pussingen, ja så er det ikke våpenet sin feil. Noen våpen trenger mer stell enn andre. Jeg vet ikke helt hvordan SSPen stiller seg i den sammenheng men det skal jeg nok finne ut.

 

Puss av fjærer - jeg vet ikke hva du mener med det.

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, hipshot skrev:

Når jeg tenker meg om så sammenligner jeg nok alle andre med Benelli, som faller i biter bare man ser på den.

 

Så med rette rutiner er det ikke noe heft.

 

Husk også at puss er viktig for at ting skal virke. Hvis et våpen ikke funker fordi du har vært lat med pussingen, ja så er det ikke våpenet sin feil. Noen våpen trenger mer stell enn andre. Jeg vet ikke helt hvordan SSPen stiller seg i den sammenheng men det skal jeg nok finne ut.

 

Puss av fjærer - jeg vet ikke hva du mener med det.

 

 

jeg tenkte på dempesystemmet i pistolen, erfaringer etter 450 skudd så langt er over all forventning. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg hadde ssp og jeg tror jeg var opp i ca. 2000 skudd engang før jeg pusset. Da må du pusse og sette den sammen

så å si helt tørr uten olje. Olje dreper denne pistolen.....og jeg har sagt det til personer som sier, ok...pusser, men

så tar dem likevel 1-dråpe her og der og mener det likevel må kunne gå an. Det går ikke ann !

 

Når delene ligger der pusset, så skal dem vere pusset med olje, men tørket lett tørre. Man skal kunne se fingeravtrykket

på overflaten , og ikke noe mere. Så lenge dem er renset i olje, så ligger det en oljefilm i overflaten selv om

dem er lett tørket med en fille. Det er nok.

 

Men, som en generell regel, så kan du gå over jernet hver 500 skudd, eller før du kommer til 1000 forutsatt at

du har pusset riktigt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...