Jump to content

M98 - Er det verdt å bedde på nytt?


M98-WbyMKV

Recommended Posts

Jeg har en ombygd M98 fra 1941 som jeg vurderer å bedde på nytt.  Spørsmålet er:

  • Er det mer å hente mht. presisjon på min gamle Mauser hvis jeg bedder stokken på nytt (jeg tenker i tilfelle å gjøre det selv)?
  • Eller burde jeg heller gå rett på ny banerifle (Tikka T3x/Remington 700/Howa 1500/Sauer med varmint-løp, i .308Win eller 6.5x55 - jeg ser det fort blir 20.000 kr)?

 

Rifla ble på slutten av 60-tallet satt sammen av en M98 låskasse fra 1941, nytt avtrekk, det ble satt på en Bredvold laminatstokk, og det ble satt på et nytt 70 cm løp merket FS (antar Frivillig Skyttervesen) i 7.62x51 (evt. .308 Win). Rifla ble beddet og det ble satt på dioptersikte. Rifla ble i starten brukt til feltskyting, deretter skiskyting (.22 LR ble vel tatt i bruk i 1976) og deretter pensjonert til elgjakt (hevearm, kikkertmontasje, Bühler-sikring). I år 2000, da jeg overtok rifla fra min far, fikk jeg kuttet løpet til 60 cm og ombygd stokken slik at den har en høyde som passer bedre for kikkertsikte. Løpet er tykt, ca. 19 mm i enden. På toppen har jeg per nå en billig Redfield Revolution 3-9x40 (jeg har også brukt en Leupold VXII 3-9x50, som nå står på Wby'en). Stokken er skrudd fast med 50 inch-pounds, og 20 inch-pounds på kikkertsiktet/montasje. Jeg har regnet ut at den trolig er skutt rundt 3.000-4.000 skudd.

 

M98'en har stort sett alltid fungert godt (jeg har felt 15 elg med den), men rifla er nesten 5 kg og det er mye å bære på når man går med hund hele dagen i ulendt terreng. Jeg kjøpte derfor for 2 år siden en veldig billig (halv pris på XXL) Weatherby Mark V Synthetic i 30-06. Denne har jeg fått kappet til 55 cm, og jeg har en veldig lett og kort Hausken JD151 demper. Wby'en er god for skuldra, og har mer enn bra nok presisjon selv med #1 "barrel contour". Den samler 5 skudd på ca. 3 cm når jeg bruker tofot. Men det er ingen rifle å skyte mengde med på bane, siden løpet er så tynt.

 

Tanken er at jeg primært skal bruke min gamle M98 på bane (og gjerne for jaktfelt), og at jeg har den med på elgpost hvis jeg føler nostalgien komme snikende. Rifla samler 5 skudd på rundt 3-4 cm med tofot med Norma Jaktmatch 9,7 gram, og rundt 6 cm (alltid ett skudd som går litt ut) med NATO 68-lott. Se bildet - her har jeg med tofot skutt 5 skudd på 100 meter, med Norma jaktmatch 9,7 gram (den går 4,5 cm under i forhold til NATO, som altså er i sentrum uten skruing).

 

Det er flott om noen har innspill.

DSC_0055.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bare en måte å finne ut av det på, og det er å prøve. Koster jo ikke skjorta heller. Jaktmatch behøver ikke å være spesielt presis i alle rifler. Mil ammo likeså Typisk med fluer i mange våpen.  Prøv med noen annen kvalitets matchammo feks fra Norma eller Lapua, for å sjekke potensialet. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan starte med å undersøke om kassa ligger spennfritt i stokken.

 

Om den gjør det er det to ting du kan gjøre uten å bedde:

 

-Skru en stiv montasjeskinne på kassa, og sørge for at den er godt tilpasset kassa så den ikke innfører noe spenn, men stiver av kassa.

 

-Lade egne patroner, og forsøke å finne noe  som samler bedre.

Link to comment
Share on other sites

Her er ei typisk samling med min Mauser på 100meter. 5 skudd med 2-fot, og støtte under kolbe. Hjemmeladet med Lapuakuler. Sprer nok rundt det dobbelte med det jeg har brukt av fabrikk. Jaktmatch og Partizan.

 

Løpet er velbrukt, men børsemakeren sa da løpet ble kappet, at her er det nok presisjon ei stund til. Og det stemmer ;) 

003.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M98-WbyMKV 5 skudd der ;) Er 1 som gikk i samme hull som ei annen kule :D Når jeg tester presisjon bruker jeg skivelapper, eller annet som kontrast/siktepunkt mot det svarte. Det finnes også noen fargerike skiver å få kjøpt. Pluss jeg bruer mye luftgeværskiver til å teste presisjon på. Der er jo svarten bare ca 30mm ;) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 8.12.2017 at 6:40 PM, evert said:

Du kan starte med å undersøke om kassa ligger spennfritt i stokken.

 

Om den gjør det er det to ting du kan gjøre uten å bedde:

 

-Skru en stiv montasjeskinne på kassa, og sørge for at den er godt tilpasset kassa så den ikke innfører noe spenn, men stiver av kassa.

 

-Lade egne patroner, og forsøke å finne noe  som samler bedre.

 

Har ikke lyst å skru på skinne i og med at den trolig ikke passer med hullene jeg har i låskasse, og at det blir trangt å lade (bruker topplading, har ikke avtagbart magasin). Men tenker å prøve andre patroner på ei mer egna skive. Evt. lade selv på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...